Handla på Ebay och andra e-sajter

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Handla på Ebay och andra e-sajter

Inlägg av SHySwe »

Ebay blir mer och mer ett lika normalt ställe som Biltema, bilskroten osv att handla på.
Fler och fler säljer sånt som blivit liggande i affärslagret eller garaget.
Eftersom det är precis dom sakerna vi vill köpa så kan det vara bra att få lite tips och råd.
Själv har jag ehandlat länge, tidigare mest inom radiostyrd högprestanda-bilsport.

Första introt blir alltså Ebay.
Om du inte vet vad Ebay är:
- Världens största handelsplats.
- Både företag och privatpersoner säljer.
- Både auktioner och fastpris.

1. Registrera ett konto på Paypal, som är den pålitliga betalningstjänsten.
- Koppla ett betalkort till Paypal.
- Betalkortet bör kunna inaktiveras mellan dina internetköp, kolla med din bank.

2. Registrera ett konto på http://www.ebay.com
- Här anger du vilket Paypalkonto som ska användas.

3. När du ska handla eller söka något, var inloggad. Ebay ger senare bra tips inom dom områden du visat intresse. Dessutom kan du spara sånt som du vill bevaka, det kallas för "Watch".

4. När du handlar.
- Klicka inte "Köp" innan du bestämt dej, avtalet är bindande.
- Kolla ALLTID fraktkostnaden innan du köper, en del säljer billigt och tar rejält med fraktkostnad!
- Är säljaren seriös? Kolla in säljarens profil, många negativa omdömen är varning!
- Lämna alltid ett omdöme när du fått grejerna, då gör du så att andra vet vad som är bra.
- Lämna alltid bästa betyg om affären blev korrekt. Mina/dina felköp är inte nåt säljaren ska straffas för.
- Förvänta dej alltid att säljaren ger dej bra betyg innan du betygsätter dom!
- Sök både på http://www.ebay.com och på global.ebay.com så hittar du fler prylar.
- Det var nåt mer jag tänkte på men nu minns jag inte det... EDIT: behövde sova för att minnas...
- Viktigt! Kolla alltid att säljaren skickar till Sverige, en del ids inte ordna frakten.

Några övriga tankar:
Det är skillnad på fraktpriser!
Från Usa får du nästan alltid betala tull och expidionsavgift.
Från Asien ska det bli tull, men Posten får inte ta ut expeditionsavgift, så ofta kollar dom inte så noga.
Sist jag beställde nåt från Usa fanns bara alternativet DHL som är lite för dyrt tyckte jag. Men dom är ruskigt snabba och hade en lägre tull än Posten, så slutsumman blev lägre. Knepigt...
Tunga paket kostar mycket.

En del skriver "Gåva" på paketen för att du ska undgå tull, men det funkar bara ibland. Ditt paket kan fastna i veckor hos en tullare som förstår att du luras.
Säger som Sahlin: Det är tufft att betala tull! :)

Om betalkort kopplade till Paypal: Jag använder bara säkra kort, tex Swedbanks E-kort är kanonbra. Även Handelsbankens möjlighet att inaktivera internetköp mellan gångerna funkar bra.

Ebay-auktioner: Bestäm i förväg vad det max får kosta! Och lägg inga höga bud före sista minuterna. Annars förköper du dej lätt.

Priser i dollar, yen , euro osv: Ta upp en google.se och skriv tex "73 USD to SEK" så räknar google ut det.

Jo, en till om frakt: Undvik Postens paketservice om det går via Malmö om du har bråttom. För det har inte dom.

Det var lite om mina tankar. Komplettera gärna.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Handla på Ebay och andra e-sajter

Inlägg av Dale »

Bra :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Handla på Ebay och andra e-sajter

Inlägg av cheetah1 »

Mitt paket kom till posten i malmö den 29:e maj, och jag har det i handen idag. Förstår vad du menar.. :D
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Handla på Ebay och andra e-sajter

Inlägg av Fnys »

Mycket bra guide! :P

TIPS: Vid betalning och användning av PayPal (eller betalningar över huvudtaget), använd Internet Explorer!
* Andra webläsare funkar? Ja, dock är IE mest beprövad.
* Du minskar risken för fel (kompabilitet och säkerhet).

Jag kör annan webläsare och vill inte göra reklam för IE, men så fort det gäller betalningar och dyl. så varför inte öka chanserna för att allt blir rätt :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
ramses
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 15:03:14
Bilmodell: Corolla KE20, K3C, 1200
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Handla på Ebay och andra e-sajter

Inlägg av ramses »

Om man har lite pengar över, har brått och inte orkar/kan vänta i 3 veckor (12-14 arbetsdagar) på den vanliga paketförsändelsen kan man använda sig av http://www.bongous.com/
Bongous fungerar så att man vidarebefordrar posten via ett företag i USA.

1. Man får en amerikans postadress som är unik (Ditt namn + en massa siffror och företagets adress) och inte är en postbox, vilket är viktigt då många e-sajter kräver en amerikansk adress som inte är en postbox :)
2. Bongous skickar sedan paketet via budfirma direkt till dörren där man betalar tullavgift till chauffören.
3. Från det att säljaren skickar grejerna till dess att man har sakerna i garaget tar det ca en vecka
4. Hålet i plånboken blir lite större, men vad göra när man måste, men det är överkommligt...


Det är lika knöligt att ansluta sig till Bongous som till PayPal, men tjänsten fungerar bra - jag har använt den ibland.

Uppskattningsvis har paket på ca 1-2 kg ca 1-2 liter kostat $60-$90 att skicka - pris med USPS mail brukar ligga på $20-$45. (Tull borträknat)

/ramses
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Handla på Ebay och andra e-sajter

Inlägg av SHySwe »

En liten follow-up:
Samtidigt som jag startade denna tråd, hittade jag nya framblinkers till rollan på ebay.
Jag var lite seg att betala, tror det blev söndag kväll.
Idag, måndag en vecka senare, har jag hämtat paketet på posten.
Två helt nya, jättesnygga, blinkers i en liten kartong. 148 spänn inkl frakt från Bangkok. :D
Bättre än så behöver det inte bli.
Fast nu vill jag köpa nya baklysen åxå! Och...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Handla på Ebay och andra e-sajter

Inlägg av Vesa »

Köp mina baklysen Inte nya men du får dubbla :D Dina gamla blinkers i byte om dom e hela :)
Typ fel kategori :oops:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Olessia
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 22:44:05
Bilmodell: Celica T23
Årsmodell: 2000
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg

Re: Handla på Ebay och andra e-sajter

Inlägg av Olessia »

någon som har tips på BRA ebay-säljare? blev lurad på ebay en gång. nu är man liiiite försiktig:)
är ute efter bak & fram lampor till celica T23. hittar bara tråkiga i sverige (pfff..inte ens värt att byta: http://www.streetperformance-butik.se/S ... e/RT02.jpg)

tack! :-)
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Handla på Ebay och andra e-sajter

Inlägg av tobo »

När det gäller framvagnsdelar kan jag rekommendera bestsuspension på ebay.com
Jag beställde ett set övre spindelleder till min Toyota Model-F http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... &viewitem=
den 25 augusti och den 31 augusti fanns de att hämta på mitt postutlämningsställe. Totalkostnaden med frakt blev $39.99 = 289:- (för två alltså). På ex.vis Meca kostar en sådan led 376:-. http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1 Iofs kanske med bättre kvalitet men det här duger för mig i och med att det är en gammal bil.
Alltså ingen tull eller moms. :P ("Gåva").
Mvh
EEson
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 23 okt 2009, 12:38:38
Bilmodell: Toyota Corolla Touring 4WD
Årsmodell: 1992
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Handla på Ebay och andra e-sajter

Inlägg av EEson »

Hallå!

Jag har handlat ett flertal gånger på Ebay och har aldrig haft några problem eller blivit blåst.
Ett bra tips är att kontakta säljaren via mailtjänsten som finns på Ebay och ställa några frågor om leveranstid och fraktkostnader. Lägg sedan märke till hur snabbt svaren kommer och lite på hur de är skrivna. Det ger en bra bild av hur pass seriös säljaren är.
Jag brukar föredra att handla från Ebay-shopar i EU-länder vilket innebär att man slipper tullavgifter.

När jag skulle byta koppling beställde jag en kopplingssats från USA som, trots både relativt dyr frakt och tullavgift, blev 800 SEK billigare än kitet som säljs på Mekonomen.
Köpte även en komplett sotningssats med nya topplocksbultar vilket gick på 498:- med frakten från England inkluderad. Hela affären tog blott två dagar! Jämför det med Autoexperten där endast sotningssatsen kostar ca 1400 SEK och bultarna 420 SEK (Mekonomen tar 1369 SEK).
Jag fyndade även ett kamremskit med både rem och spännrulle för 210 SEK med frakt hem till Sverige. En oerhört bra affär när jag på Mekonomen skulle fått betala 1069 SEK.

Med andra ord: det GÅR att spara rätt stora pengar om man kikar runt lite.

Lycka till!

//Emil
Skriv svar