Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1,6

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1,6

Inlägg av SueCia »

Som topic lyder, jag överväger att byta bil under året kanske. Kör en Corolla T-sport idag men den är inte jättepraktisk när det gäller att få med sig dottern dessvärre.

Är inte insatt i de "nyare" modellerna över huvud taget, men vad jag förstår så är Auris modellen som har högst byggkvalité och komfort i jämförelse med Aygo och Yaris.
Det som stör mig mest med T-sporten är att den bullrar så över 80km/h, inser att jag kommer tycka motorn i en Auris är tråkig, men hur trött känns den egentligen?

Är inte intresserad av en Diesel utan enbart bensinare.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1

Inlägg av Glenn »

Vad exakt är problemet med att få med dottern i T-sporten ? ..Aurisen är ju samma storleksklass så det lär väl inte bli lättare ?

..Jag tycker det är jobbigt med bilstol och shit i min saab 9-5 och den är ju flera storlekar större som bil sett.. man borde väl köpa en landcruiser eller nåt :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1

Inlägg av SueCia »

Min T-sport är en 2dörrars-variant. Har varit toknöjd med att köra 2dörrars fram tills dottern kom för 4 månader sen, nu är det krångligt.

Men har jag rätt om jag säger att Auris ligger i samma kvalité-område som Corolla? Aygo och Yaris verkar vara budgetmodeller, har jag rätt?

Hur är buller och motorljud i en auris?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1

Inlägg av Glenn »

Auris är ju strängt taget en corolla, förr fanns corolla som både sedan och hatchback (i.e "halvkombi"), men numera heter ju sedanen corolla och hatchbacken auris. (Man kan ju diskutera hur smart detta var av toyota iofs men men..)

Yaris är en storkleksklass nedåt, och sen är aygon ytterligare en nedåt.

Så kvalitetsmässigt ska corolla och auris vara detsamma, men du får ju tänka på att alla bilar brukar bli större, tyngre och "bekvämare" för varje karossgeneration, så en auris är säkert tystare än din corolla T-sport av den anledningen.


jag flörstår att du tycker det är jobbigt med två(tre)dörrars och barnstol f.ö, jag skulle nog inte palla det alls, och då abserar jag det på att jag bor ganska off (i.e kör bil så fort vi ska nånstans) och har en dotter på ett år och tre månader. (Och då tycker jag dessutom att livet var MYCKET enklare när hon satt i babyskydd, och inte i bakåtvänd barnstol som nu.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1

Inlägg av PierreW »

Lillsyrran har en 5 dörrars Yaris, tack vare att baksätet är både delbart/skjutbart så funkar det faktiskt att lasta in Sulkyn i kofferten, ha bilbarnstolen fram, och två inte allt för stora passagerare bak. Dom har även en Avensis typ årsmodell 2011 eller nått sånt och i den är det ju inga problem med att lasta.
Mor och far har en 5 dörrars T-sport och det funkar ju med samma last i den också, dock med bilbarnstolen i baksätet då airbagen inte är urkopplad.

Aurisen är lite mer som en Avensis invändigt tycker jag fast med mindre koffert, den växte en hel del när den bytte namn.
Yarisen känns inte riktigt lika billig som den första generationen gjorde.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1

Inlägg av SueCia »

Var upp och kollade på ett par Auris idag, dels kollade jag begagnat och då hade de den "äldre" karossen, alltså inte modellår 2014.
Och det var det absolut fulaste jag sett i designväg någonsin. Då tänker jag på inredningen, "tunneln" som leder upp till växelspaken, och lämnar ett tomrum under tunneln är den plastigaste och jävligaste konstruktionen jag någonsin sett.

Efter att ha provsuttit den så var jag nästan redo att gå ut ur affären, men jag passade på att sätta mig i en sprillans ny Auris Edition 50, och dra åt helvete, har aldrig suttit så bekvämt i en bil, och inredningen var så jävla mycket snyggare. Var någon plast på vänster sida om ratten jag reagerade på att den såg billig ut. Men i övrigt såg det RIKTIGT fint ut.

Sitter nu och funderar på om jag har råd med ett billån när jag snart ska dra hem på föräldraledighet. Problemet är att jag behöver en bil nu när jag ska vara pappaledig, och nuvarande bil är absolut inte aktuell med tanke på avsaknaden av bakdörrar...

Skulle dock bara få 35 000 i inbyte för min Corolla tsport 03:a med 12000 mil på nacken, vilket kändes jävligt snålt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1

Inlägg av Glenn »

Testa att åka in till en annan toyotahandlare och se vad dom ger för bud, vet att farsan fick VÄLDIGT olika inbyteserbjudanden på sin yaris hos olika toyotahandlare när han skulle köpa en ny yaris.

Det skilde tiotusenlappar på totalen vill jag minnas. (Alltså vad han behövde lägga mellan om han lämnade sin gamla yaris och köpte en ny, med samma spec på alla ställen.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1

Inlägg av Hornlund »

Nya Auris är riktigt fin att köra, vad jag minns. Ingen raket som Corolla T-Sport, men det är ju å andra sidan inte riktigt vad du är ute efter längre.
Den äldre Auris är däremot riktigt trist, på många sätt & vis. Möjligen att driftkostnaderna är trevliga, men de kan jag inte säga något om!

Jag satt också väldigt bra i nya Auris, det gick att sänka stolen tillräckligt vilket inte alls är speciellt vanligt i nyare bilar.

Vad det gäller inbytespriset så brukar det sällan vara något kul, men just de första årsmodellerna av T-Sport har gått ner ganska ordentligt det senaste året. Sedan misstänker jag att din 3D-kaross också gör sitt till, en 5D hade du kanske fått bättre betalt för. Fast då hade du å andra sidan inte varit så sugen på att byta heller ;)

Personligen tycker jag du ska kämpa på med T-Sporten, men jag är ju inte den som väljer de mest praktiska bilarna heller.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Re: Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1

Inlägg av SueCia »

Hornlund skrev:Nya Auris är riktigt fin att köra, vad jag minns. Ingen raket som Corolla T-Sport, men det är ju å andra sidan inte riktigt vad du är ute efter längre.
Den äldre Auris är däremot riktigt trist, på många sätt & vis. Möjligen att driftkostnaderna är trevliga, men de kan jag inte säga något om!

Jag satt också väldigt bra i nya Auris, det gick att sänka stolen tillräckligt vilket inte alls är speciellt vanligt i nyare bilar.

Vad det gäller inbytespriset så brukar det sällan vara något kul, men just de första årsmodellerna av T-Sport har gått ner ganska ordentligt det senaste året. Sedan misstänker jag att din 3D-kaross också gör sitt till, en 5D hade du kanske fått bättre betalt för. Fast då hade du å andra sidan inte varit så sugen på att byta heller ;)

Personligen tycker jag du ska kämpa på med T-Sporten, men jag är ju inte den som väljer de mest praktiska bilarna heller.
Ja jag är rädd för att både att jag inte har faceliftade T-sporten och dessutom bara 3D varianten påverkar priset ordentligt. Men jag hade ändå hoppats på aningen mer.
Jag hade tänkt köra vidare med den här bilen, läste på i flera dagar angående att koppla ur airbagen på passagerarsätet, och det _SKA_ vara 100% idiotsäkert, men ändå lämnar dom inga 100% garantier för att den inte ska kunna lösa ut. Är elektriker och förstår själv att det bör vara omöjligt, men det ligger i bakhuvudet hela tiden att min dotter ska sitta med en sprängladdning bakom huvudet...

Just för tillfället planerar jag en grundlig polering av bilen i helgen, även restaurera strålkastarna då de är matta som fan. Sen upp på blocket och försöka få runt 45 för den.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Funderar på att byta från Corolla tsport till en Auris 1

Inlägg av GT4-R »

Prova en 10a tro jag det var. Då är den finare invändigt å ny ratt mm.

Håller med om att 08 runt där ser blä ut inv. Men som sagt finns en fecelift kring årsm 10e
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar