Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av GT4-R »

hahaha håller med om det där körskolan 3 an alltid i 50 baaaaaaa och la man i 4 an fick man en smäll;)

tvärtom idag tack och lov. 4an alt 5an


Med vänlig hälsning, trafikutbildaren
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av tobo »

Skulle man inte alltid även gå runt bilen och kolla lysen m.m., varje gång innan man åkte iväg? :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av cheetah1 »

Det ska man fortfarande kritiskt sett, full säkerhetskontroll innan avfärd. Dock är det väl mer en fråga om att lära folk lite om vad som är viktigt att ha koll på på sin bil. Nåt som ingen kommer ihåg mer än två dagar efter uppkörningen ändå, vad det verkar.

Jag är glad att jag är lite teknisk och har koll på saker och ting, så jag åtminstone vet att mitt fordon är någesånär säkert. Nu misslyckades jag ju med det med Micran, men det var för att nån annan spacklat över bristerna. Upptäckte det ju dock vid en detaljgranskning, så helt kass är jag kanske inte ändå...
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av tobo »

Ja, det var i alla fall något jag fick göra vid varenda körlektion. Sedan dess vet jag inte om jag gjort det någon gång, och det har gått riktigt bra ändå under alla år. Servar gör jag förstås bilen med jämna mellanrum.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av cheetah1 »

Skadar ju inte att kolla om man har olja och spolarvätska, titta till däckslitaget och kolla att alla viktiga lampor funkar nån gång ibland. Motorcykeln kollar jag nån del av innan varje tur, bromsar och lyse varje gång. Bilar trillar dock inte omkull, man sitter inomhus och har bälte på sig, så risken är större på en hoj.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

Ja, man SKA ju kolla alla lysen osv innan varje gång man kör, fast numera kan man ju vara lite lat då "alla" moderna bilar har lampvakter osv. (Ändå ser man jämt enögda bilar som kör omkring..)

När jag skulle köra upp så satte vi oss i bilen och uppkörningsförättaren sa "Du körde hit i denna bilen va ?", jag svarade ja och han sa "Då gjorde ni förstås säkerhetskontroll innan ni åkte också så vi kan skippa den ?" Jag ljög glatt och svarade ja :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av cheetah1 »

Sällan lampvakter på tillexempel P-ljus och skyltbelysning etc, och i min uppfattning är den absolut viktigaste glödlampan på bilen vänster parkeringsljus. Har man inget parkeringsljus vänster fram så blir det omöjligt för mötande att bedöma bilens bredd när halvljuslampan går sönder.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

Och hur många kontrollerar parkeringslamporna ? ..det är väl f.ö en väldigt vanlig sak som SBP slår ner på, just för att folk inte förstå att man "måste" slå av halvljuset för att kontrollera det.

Skyltbelysningen känns ju f.ö inte som en säkerhetsdetalj :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av cheetah1 »

Nä, skyltbelysningen är väl inte så viktig, kan jag hålla med om. Har många gånger försökt förklara för folk varför jag tycker vänster parkeringsljus är bilens viktigaste lampa, men ofta blivit idiotförklarad, men du verkar haja vad jag tjatar om iallafall. :P

Jag menar bara att det skadar inte att gå ett varv ibland och kolla, sen att man inte gör det så fort man kör 200 meter bort till närmaste turkica för ett paket cig är väl en sak, men ska man köra en långtur är det inte fel, eller kanske nån gång i veckan eller så, och kanske inte allt varje gång. Poängen är väl framförallt att man ska ha lite grundläggande koll på vad man åker i för nånting.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

Ja, men dom flesta här har nog hyfsad koll kan man tänka.

Men när man jobbade med bilar var det rent skrämmande vad kass koll folk hade ibland, bilar som nästan saknade bromsar eller som drog helt snett när man bromsade och ägaren hade inte märkt nåt tex.

Påminner f.ö om när sambon körde 9-5 2.0'an och i förbifarten sa att hon tyckte den var slö, tänkte inte så mycket på det men en dag körde jag den, helt OTROLIGT slö.. stannade bilen och öppnade huven, hoppsan, sprinten till wastegateauctuatorn hade lossat så wastegateluckan stod och flappade, noll laddtryck alltså.. fixade ihop länken och säkrade med lite ståltråd som sprint, nu blev bilen lite trevligare igen :) ..gissar den tappade typ 30hk på det där, och hon hade kört så i flera månader :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar