Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av jlhp »

Glenn skrev:Ja, jag har ägt bilar där man bara använde femman för att transportera sig, alltså där bilen går fortast på fyran, ser inga problem med det.

En aktiv förare väljer ju växel efter vad som passar, inte för vad man "bör" ha.

(Störde mej ENORMT på det på körskolan för 20 år sen, läraren tjatade om att "på 50-väg SKA man ha trean i", oavsett om det var lämpligt eller ej beroende på trafiksituation och kraften i motorn på den aktuella bilen.)
Precis så jag menar :)

Jag försöker förresten att skriva utifrån att det är min personliga åsikt jag marknadsför, andra har givetvis rätt att tycka och tänka annorlunda :) , hoppas det går fram.

Jag tror heller inte att det finns någon absolut sanning om vad som är rätt utväxling, det varierar tex med bil, motor, förare, körförhållanden, men personligen saknar jag verkligen möjligheten att kunna lägga i en högre växel på min Corolla och många andra småbilar.
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av jlhp »

cheetah1 skrev:Sällan lampvakter på tillexempel P-ljus och skyltbelysning etc, och i min uppfattning är den absolut viktigaste glödlampan på bilen vänster parkeringsljus. Har man inget parkeringsljus vänster fram så blir det omöjligt för mötande att bedöma bilens bredd när halvljuslampan går sönder.
Håller med där.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Johnny Blade »

Usch vad jag har tröttnat på min Corolla'96 (AE101).Man lider verkligen av långfärder i den.I över 90 blås så överröstar motorvrålet både stereo och passagerare
Törstig är den också.Det är väl inte så konstigt om man ligger närmare 4000 varv hela tiden . :thumbdown: :(
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

johnny: Höj upp den lite och sätt dit hjul från en landcruiser så får du nog ner varvtalet en del :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
undrare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 21:45:49
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: Vännäs

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av undrare »

Hej.

Jag har en Corolla 03 1.6. Funderar på att bila till Tyskland till sommaren, men vet inte om jag vågar p.g.a höga motorvarven. Tror ni att det är skadligt för motorn att köra +3000 varv timme efter timme? Skall göra en storservice innan.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Johnny Blade »

Det är knappast skadligt.Dom är ju byggda för att ligga på de varven.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

Allt under gulmarkering ska vara okej att ligga och köra på, om än kanske inte bränsleeffektivt, precis som Johnny blade skriver är ju motorn gjord för det.

I instruktionsboken till min 9-5 står det f.ö att om man kör mycket snabbt mycket länge kan ECU'n sänka turbotrycket och begränsa effekten i motorn, undrar om dom menar topphastighet i timmar i sträck då eller..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av cheetah1 »

Du får väl prova, Glenn.. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av Glenn »

Hehe, jag låg ju och körde autobahn i tyskland förra året och lyckades inte få det att hända :) ..men visst, jag låg ju inte direkt och matchade topphastigheten hela tiden, snarare gick det väl som mest i 170..

Iofs var det ju inte aeron utan en vanlig 2.3LTT, men det står samma i den boken.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
celicacabrio
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 aug 2009, 18:05:34
Årsmodell: 0

Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.

Inlägg av celicacabrio »

Dom problemen som ni beskriver har jag aldrig haft i min Celica T-Sport.
Prova att lägga i 6:an!!
Skriv svar