Auris TouringSports

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Kloge »

Jag har haft bensinbilar i 22 år och ingen har haft så snabb värme. Gött är det iallafall
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Bempa »

Skulle tro att det sitter en elektrisk värmare i fläktpaketet, det finns att beställa till dom åtminstonde. Men det kanske tillochmed är standard utrustning i Sverige, det vet jag dock ej.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Glenn »

Kloge skrev:På jobbet står bilen hela dagen i några minusgrader och när jag kör hem så kommer det ljummen luft i kupén efter bara någon minut. Det är utan motorvärmare. Hur är det möjligt? Elektriskt element?
Det är nästan så på min ST202 också av nån anledning, man startar bilen, går ut och skrapar rutor och när man kommer in så är sätet varmt och det kommer ljummen luft ur ventilerna..

Min teori är ju iofs att den cirkulerar kylvattnet till kupekylaren innan termostaten eller nåt.

(Kan även notera att innan jag bytte kylarvätska i bilen så tog det betydligt längre tid att få värme)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Kloge »

Ligger på en förbrukning på mellan 0,74-0,76 l/mil. Med odubbade vinterdäck men inte så kallt i Skåne så tycker jag att det är lite högt. Kan man tänka sig att förbrukningen går ner när den gått längre och är inkörd?
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Auris TouringSports

Inlägg av fireblade »

Grattis till ett bra val, kör själv Avensis med den steglösa lådan, den är underbar och det finns 7 programmerade lägen om man vill växla manuellt, förbrukningen sjunker efter hand men man brukar säga ca. 1000 mil, sen beror det så klart på körsätt och körförhållande
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Kloge »

En liten rapport för den intresserade.

Förbruknigen har nu gått ner och ligger på runt 0,7 och vid riktig gubbkörning så har den varit nere på 0,61.
Den har nu rullat strax över 500 mil och på fredag ska den in på oljebyte.
Kanske onödigt men det känns rätt. Finns nog en del spån i oljan som jag inte vill ha snurrande runt i tusen mil till.

Blir bara mer och mer kär i cvt-lådan. Hur kan man ens vilja växla manuellt när denna låda finns?
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Kloge »

Nu har det varit varmare och bjudits på en del sol så ac'n har fått jobba lite.
Har tidigare erfarenhet av andra bilar där det finns innetempgivare samt givare som känner av
solinstrålningen. Har tittat lite i kupen och vid tändningsnyckeln finns det ett galler,är det tempgivaren?
Men finns det solinstrålningsgivare?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Auris TouringSports

Inlägg av cheetah1 »

Solinstrålningsgivare brukar ju sitta uppe vid vindrutan nånstans, som nån liten knopp. Har dom hoppat över det på den där?

Angående oljebyte, förr i världen hade dom en inkörningsservice efter typ 100 mil, har dom slutat med det?
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Kloge »

cheetah1 skrev:Solinstrålningsgivare brukar ju sitta uppe vid vindrutan nånstans, som nån liten knopp. Har dom hoppat över det på den där?

Angående oljebyte, förr i världen hade dom en inkörningsservice efter typ 100 mil, har dom slutat med det?
En liten knopp finns vid sidan om defrostermunstycket på höger sida,det är kanske den?

Ja det var inte tal om något annat än att byta olja efter 1500 mil så det känns bra att ha bytt vid 500 mil
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Auris TouringSports

Inlägg av cheetah1 »

Det är det säkerligen. :)

Jag brukar alltid byta var 750:e mil på bilar jag är rädd om, men att inte ha en inkörningsservice låter lite konstigt tycker jag. Olja och filter samt lite efterdragning och smörjning tror jag det var på den. Konstigt.
Skriv svar