Sida 1 av 1

Nyfiken på en Avensis

Postat: tis 29 dec 2015, 21:39:53
av peterh
Hej ! Helt ny här och aldrig ägt någon Toyota , Men skall byta bil framåt sommaren nån gång (kör v70 1998 i dag )
och är lite sugen på en avensis ! Har hört att det dessutom skall vara en relativt pålitlig bil i stort sätt men har själv som sagt ingen erfarenhet av dessa bilar.

Det som blir aktuellt är 04-07 och automatlåda då min fru mer eller mindre kräver detta, Hur är automatlådan i dessa bilar?
Och vilken automatlåda? aisin w kanske?? eller nån annan ?
Hur klarar bilen rosten ? Vad jag hört så finns ingen behandling inne i balkar osv under bilen ! hur klarar det sig med rost där?

Har åxå snokat upp på nätet att vissa bilar kan dricka en del olja? kanske bara gäller vissa motorer eller årsmodeller ?
Jag som ni hör så är jag ganska novis på dessa bilar , så vore väldigt tacksam för info från er här inne som kan dessa bilar.

Mvh/Peter :)

Re: Nyfiken på en Avensis

Postat: fre 01 jan 2016, 10:36:55
av GT4-R
Jag skulle undvika denna autolåda om ni inte köper 2.4 liters motorn. 1,8-2,0 låda är endast 4 vxl och en dum funktion i min mening att den vxl ej upp till 4 an när den är kall. Först vid om det var 50-60 grader så vxl den upp.


Har ägt 2,4 och det ända som felade en gång var startmotorn annars bara funka den. Lamporna xenon vi hade men även vanligt halvljuslampa är det vanligt att ljusrt blir dåligt med tiden!! Vi byte våra på garantin ( dyra )

Nu var det vissligen ett tag sen vi ägde den.. så på dessa årgångar bör man nog oxå kolla bromsarna bromsokens kondition .

Så är auto ett måste så glöm 1.8 2,0 och kör på 2,4 motorn!!

09 kom oxå en facelift med nya lampor tex försök få ihop pengar till denna årsm.

Re: Nyfiken på en Avensis

Postat: fre 01 jan 2016, 10:42:10
av GT4-R
Ev så kom faceliften redan 08 kom jag på. Ni ser det enkelt på att sido blinkers sitter i sidospegel på den nyare.


Rost jade inga tendenser på våran på den tiden. Körde våran till ca 10 tysen mil vi hade en 04a svart skinn elstol mm

Re: Nyfiken på en Avensis

Postat: fre 01 jan 2016, 10:46:08
av GT4-R

Re: Nyfiken på en Avensis

Postat: fre 01 jan 2016, 10:52:39
av GT4-R
http://www.blocket.se/uppsala/OBS_toyot ... ?ca=11&w=3

Kanske nått vettig peng och faceliften då.

Re: Nyfiken på en Avensis

Postat: lör 02 jan 2016, 12:19:22
av peterh
Ok ! Bugar o tackar för denna information :)

Blir nog att titta efter faceliften då 08-09 , bättre att lägga en slant till .

Tack för info Mvh/Peter :)

Re: Nyfiken på en Avensis

Postat: sön 03 jan 2016, 21:12:26
av Joggy
Hej
En mycket bra bil du funderar på! Ett generellt tips när det gäller Toyota är att sikta på ett så sent produktionsdatum som möjligt, så för den här modellen är det ju då sent 2008 som är absolut att föredra. Anledningen är att barnsjukdomar och dylikt åtgärdas eftersom. MMC (minor model change) kom 2006-04 och FMC (full model change) kom 2009, Avensis T27 alltså.

Några sjukdomar som åtgärdats (efter symptom bevisats) genom åren:
1ZZ (1.8) oljeförbrukning, byte komplett shortblock. Oljestickan ska ett grönt streck efter åtgärd samt 4,2L oljemängd

1/2AZ (2.0, 2.4) DTC P0136 & P0156, misstolkning av bakre O2 sensorer, Byte motor ecu. Före MMC ska artikelnummret sluta på 1, efter MMC ska etiketten ha en svart prick efter åtgärd. Ecu sitter bakom handsfacket

AZ motor, topplockbultar har släppt från blocket, byte shortblock och bultar. Åtgärdat från fabrik i samband med MMC om jag minns rätt.

Före MMC halogen/xeon strålkastare ingen ljusbild, klen reflektorfot. Byte strålkastare, locket skall vara grå till färgen efter åtgärd.

Annars är det som sagt vanligt att startmotorn slutar fungera, om den inte bytts tidigare.
Det finns också en egenskap med AZ-FSE motorerna och det är att dom kan rycka till lite ibland, detta beror just på att de är utrustade med ett bränslesystem där spridarna är monterade direkt in i förbränningsrummet. Sot uppstår på spridarspetsarna och ventilerna, vilket gör att det rycker till ibland men kan bli bättre med injection cleaner samt vansinneskörning.

Automatlådorna är enligt mig mycket bra faktiskt, det är en riktig automatlåda som växlar och inget CVT eller MMT tjaffs. S-läge med manuell nedväxling osv. Precis som GT4-R skriver, så är 2.0 4-växlad och 2.4 5-växlad och overdrive fungerar först när maskineriet är varmt. Det som kan förekomma är att ändlänken på växelvajern kärvar lite, växelspaken kan då kännas lite trög.

Angående oljeförbrukning så var ju 1ZZ drabbad, som jag skrev ovan. Annars är oljeförbrukningen enligt mig ganska individuell och kan bero mycket på vilken olja som används och därefter hur cylinderloppen slits. Sen har ju Toyotas aluminium motorer väldigt låg friktion så de kan tyckas att de förbrukar mer än andra. En ganska typisk förbrukning är runt 0,5-1L mellan service intervallen. Av egna erfarenheter finns det en olja man helt ska undvika men jag tror inte jag får skriva just vilken kanske :?

Rost klarar sig karossen bra ifrån om bilen sköts, det som kan komma däremot är rost i bärarmarna fram och bak samt längsgående bromsrör bak också på de tidigare bilarna. Men tidigare skötsel är A&O

Bli inte skrämd nu av det jag skrivit, detta är en bil jag själv helt klart hadde jagat om jag skulle behöva en större bil.
Alla bilar har ju sina fel i början, men är det nånting Toyota är väldigt bra på så är det att erkänna sina misstag och åtgärda problemet. :thumbup:

Re: Nyfiken på en Avensis

Postat: sön 13 mar 2016, 19:57:29
av riclin
peterh skrev:Ok ! Bugar o tackar för denna information :)

Blir nog att titta efter faceliften då 08-09 , bättre att lägga en slant till .

Tack för info Mvh/Peter :)
Karossen byggdes 03-08. Facelift hösten -06, med bla blinkers i backspeglarna. Och som föregående talare, satsa på 2,4 litern. Samma bränsleförbrukning som 2,0 aut, men betydligt piggare. Om du köper en med xenon, standard i executive och tillval till business före facelift. Fanns endast på executive efter facelift. ring valfri toyotaverkstad och kolla att själva strålkastarna är bytta. Annars riskerar du att, dels ha väldigt svagt ljus. Och att få underkänt hos bilprovningen för just svagt ljus. Och då kostar det ca 15.000kr att köpa nya strålkastare (ex glödlampor) Dom är dock bytta på dom flesta vid det här laget. Toyota var frikostiga med goodwill på det. På min -08a byttes dom när bilen var nästan 5år, och gått över 13.000 mil utan kostnad för mig.