HVO100 diesel.
Postat: ons 20 sep 2017, 17:44:39
Tjena.
Jag startar helt enkelt en tråd om ämnet då det tydligen inte finns information att tillgå. Jag är på jakt efter medlemmar som har info gällande användandet av HVO100 diesel i sina bilar.
Toyota specificerar EN590 för sina dieselmotorer och har officiellt inte gått ut med information om EN15940 som omfattar HVO100. Andra biltillverkare som Citroen, VW, Volvo m.m. har godkänt EN15940 och HVO100 i sina bilar.
Jag bifogar länkar med info för den som vill läsa.
https://trb.se/hvo100/
https://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtopic.php?t=903
https://www.lupo3lclub.se//phpbb/viewto ... f=18&t=887
Kollar man in bilden så står det en bekant modell, artikel om HVO100 stationer i Norge.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /23560809/
Ny Teknik artikel publicerad i dag 2017-09-20; Biobaserad diesel är på frammarsch som fordonsbränsle (HVO100)
https://www.nyteknik.se/fordon/biobaser ... le-6872453
"Lite i skymundan har Sverige kommit ett kliv närmare en fossiloberoende fordonsflotta, utan nya politiska beslut eller ändrade styrmedel. Det är Citroën och Peugeot som genom att nu godkänna sina dieselbilar för 100 % förnybar HVO tagit klivet till möjlig fossilfrihet. Vi testar den mest aktuella HVO-bilen, nya Citroën C3." - http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... vo-diesel-
*********
Jag pratade i dag med en Toyota Tekniker i Karlstad och kortfattat kan man säga att Toyota skiter i att testa eller godkänna HVO100. Teknikern har själv varit intresserad i att få information om utvecklingen av Toyotas test av HVO100 i sina Euro5 och Euro6 motorer, men han har fått leva med "vi återkommer" i en 2 års period. Samtidigt så springer kunder från dieselbilar för att dom blivit skrämda av massmedias propaganda eller ska man blivit uppskrämda för att tidningar m.m. ska ha överskrifter till sina artiklar och nyhetsinslag. Vi kom fram till samma poäng i slutet av samtalet: Som det ser ut så är HVO100 godkänd genom EN15940, flera fordonsproducenter ställer sig bakom och godkänner, flertalet privatpersoner har inget negativt att rapportera.
Jag kommer själv köpa en 2013 Avensis 2.0 D-4d kombi och kommer testa HVO100. Funderar på att faktiskt kartlägga hur komponenter som förbränningskammare, ventiler, filter m.m. mår och ser ut innan och efter. 1000 mil skulle kunna vara ett mål här. Så sant ingen på forumet har ingående information att tillägga så långt ?
Oneminde
Jag startar helt enkelt en tråd om ämnet då det tydligen inte finns information att tillgå. Jag är på jakt efter medlemmar som har info gällande användandet av HVO100 diesel i sina bilar.
Toyota specificerar EN590 för sina dieselmotorer och har officiellt inte gått ut med information om EN15940 som omfattar HVO100. Andra biltillverkare som Citroen, VW, Volvo m.m. har godkänt EN15940 och HVO100 i sina bilar.
Jag bifogar länkar med info för den som vill läsa.
https://trb.se/hvo100/
https://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtopic.php?t=903
https://www.lupo3lclub.se//phpbb/viewto ... f=18&t=887
Kollar man in bilden så står det en bekant modell, artikel om HVO100 stationer i Norge.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /23560809/
Ny Teknik artikel publicerad i dag 2017-09-20; Biobaserad diesel är på frammarsch som fordonsbränsle (HVO100)
https://www.nyteknik.se/fordon/biobaser ... le-6872453
"Lite i skymundan har Sverige kommit ett kliv närmare en fossiloberoende fordonsflotta, utan nya politiska beslut eller ändrade styrmedel. Det är Citroën och Peugeot som genom att nu godkänna sina dieselbilar för 100 % förnybar HVO tagit klivet till möjlig fossilfrihet. Vi testar den mest aktuella HVO-bilen, nya Citroën C3." - http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... vo-diesel-
*********
Jag pratade i dag med en Toyota Tekniker i Karlstad och kortfattat kan man säga att Toyota skiter i att testa eller godkänna HVO100. Teknikern har själv varit intresserad i att få information om utvecklingen av Toyotas test av HVO100 i sina Euro5 och Euro6 motorer, men han har fått leva med "vi återkommer" i en 2 års period. Samtidigt så springer kunder från dieselbilar för att dom blivit skrämda av massmedias propaganda eller ska man blivit uppskrämda för att tidningar m.m. ska ha överskrifter till sina artiklar och nyhetsinslag. Vi kom fram till samma poäng i slutet av samtalet: Som det ser ut så är HVO100 godkänd genom EN15940, flera fordonsproducenter ställer sig bakom och godkänner, flertalet privatpersoner har inget negativt att rapportera.
Jag kommer själv köpa en 2013 Avensis 2.0 D-4d kombi och kommer testa HVO100. Funderar på att faktiskt kartlägga hur komponenter som förbränningskammare, ventiler, filter m.m. mår och ser ut innan och efter. 1000 mil skulle kunna vara ett mål här. Så sant ingen på forumet har ingående information att tillägga så långt ?
Oneminde