Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Adam2287
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 23:16:37
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2017
PostOrt: Katrineholm

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av Adam2287 »

Färddator visar 13.7
Jag håller på och blir tokig jag förstår inte varför den drar så mkt eller varför inte någon lampa lyser. Jag undrar oxå om det är så att detta är ett fel på någon givare eller så har motorn eller något annat tagit skada av det här? Låt säga att de skulle hitta felet och åtgärda det skulle det kunna vara så att annat har tagit stryk pga av detta?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av cheetah1 »

Katalysatorn isåfall, men risken är nog inte så stor. Och du skulle kunna få lite sotbeläggningar i avgasystem, på avgasventiler och turbo, men det lär försvinna rätt fort om den börjar gå rätt. Att den får för mycket soppa innebär att den går kallt, vilket genererar sot och kondens, men i övrigt inte skadar nåt, däremot kan för mycket oförbränt bränsle genom katalysatorn förkorta livsländen på den.

Men visar färddatorn så mycket är det ju helt klart antingen nån sensor som har ballat ur alternativt en felprogrammerad (går det ens, ni som vet?) styrbox. Det ser dock verkstaden snabbt om dom kopplar in en dator och tar en provtur.
Adam2287
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 23:16:37
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2017
PostOrt: Katrineholm

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av Adam2287 »

Okey förstår. Det luktar också sjukt mycket bensin när den går på tomgång? Kan det vara nått?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av cheetah1 »

Jo, sprutar den in åt h-e för mycket soppa, så är slutresultatet sannolikt att en del av den inte brinner upp utan far rätt igenom. Och då luktar det förstås av den. Frågan är ju vad det är som får datorn att tro att den ska in med så mycket...
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av Neblade »

Håll oss uppdaterade, jag är rätt nyfiken på vad de kommer fram till. Känns ju som den aldrig går ur kallstartsläget, men då kan man ju tycka att den borde varna för någon givare som är utanför normalområdet?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Adam2287
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 23:16:37
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2017
PostOrt: Katrineholm

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av Adam2287 »

Hej.

Fick tillbaka bilen igår från firman. De har brukat bilen i en vecka och säger att de fått ner bränsleförbrukningen till 0,9 vilket jag absolut inte tror på. Det jag nu ska göra är att se vad den drar när det blir sommar och se vad jag får fram för siffror. Jag har kört grymt många bilar allt från vanlig 4cyl till v8 min BMW 540 drog inte ens 1.3l i stan.
Jag lovar att skriva i detta inlägg igen när vi fått sommar och se vad vi kommer fram till. Tack för all hjälpt👍
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av cheetah1 »

Nu ska den ju inte dra 0,9 heller, iofs. Menar dom att dom tycker att dom har gjort ett bra jobb om en nästintill sprillans ny bil med 1,2-liters downsizingmotor "bara" drar 0,9?

Åk till en annan verkstad säger jag, alternativt slå en pling till Toyota Sverige och fråga om dom vet om att deras auktoriserade verkstäder tycker att moderna småbilar (även om den är hög är den trots allt inte direkt stor) ska dra en och en halv liter per mil... Det där kan du inte åka runt med, dels lär det ruinera dig i soppakostnader, men såsmåningom står du där med nåt värre som går sönder. Vem vet vad mer för tokigheter datorn gör...
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av riclin »

cheetah1 skrev: ons 21 feb 2018, 18:30:52 Nu ska den ju inte dra 0,9 heller, iofs. Menar dom att dom tycker att dom har gjort ett bra jobb om en nästintill sprillans ny bil med 1,2-liters downsizingmotor "bara" drar 0,9?

Åk till en annan verkstad säger jag, alternativt slå en pling till Toyota Sverige och fråga om dom vet om att deras auktoriserade verkstäder tycker att moderna småbilar (även om den är hög är den trots allt inte direkt stor) ska dra en och en halv liter per mil... Det där kan du inte åka runt med, dels lär det ruinera dig i soppakostnader, men såsmåningom står du där med nåt värre som går sönder. Vem vet vad mer för tokigheter datorn gör...
Nåja småbil, och småbil, den är 8cm högre än en Avensis, 4wd, och väger 1560-1585kg, vilket är mer än många bensinmodeller av avensis. Så småbil är nog inte rätt ord. Men visst, även med en 1,2L liten lågtrycksturbo från 2017. Så är förbrukningen ändå sanslöst hög. Även med den "fixade bilen". Den ska inte kunna dra 0,9. Deklarerad förbrukning är
0,63. Aldrig varit med om en Toyota som överdrar enns i närheten av det. Jag skulle inte nöja mig med det svar ägaren fick, precis som du skrev!
Adam2287
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 23:16:37
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2017
PostOrt: Katrineholm

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av Adam2287 »

De säger att det är för att det är kallt ute. Sedan säger de att om man bara åker i stan vilket de försöker komma med så är det så de är att de drag mycket tills bilen blir varm. Men den 1.3l eller 1.4 är ju inte det de ska dra vid kallstarter. Jag har skrivit till Toyota Sverige men får inget svar. Har de ett nummer? Jag hittar inte det. Jag kan även se en sak jag märkte idag när vi åkte landsväg är att temp mätaren inte står exakt i mitten, ska den göra det? Det är väldigt lite mot kallt och inte varmt.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av riclin »

Adam2287 skrev: ons 21 feb 2018, 22:04:19 De säger att det är för att det är kallt ute. Sedan säger de att om man bara åker i stan vilket de försöker komma med så är det så de är att de drag mycket tills bilen blir varm. Men den 1.3l eller 1.4 är ju inte det de ska dra vid kallstarter. Jag har skrivit till Toyota Sverige men får inget svar. Har de ett nummer? Jag hittar inte det. Jag kan även se en sak jag märkte idag när vi åkte landsväg är att temp mätaren inte står exakt i mitten, ska den göra det? Det är väldigt lite mot kallt och inte varmt.
Min Avensis har en tjänstevikt på 1635kg, 2L motor på 152hk, och deklarerad förbrukning på 0,72. Jag kör ca 85% kortkörning. DVS nu när det är vinter, och minus grader. Så kommer motorn inte upp i arbetstemratur ca 85% av tiden. Jag räknar vid pump, som du. Har aldrig någonsin legat över 0,85 med min. Oftast ligger jag runt 0,8. Och kan komma ner mot 0,75 vid snålkörning. Och då bor jag i Stockholm. Vilket innebär en del köer, och rödljus. Även om jag missar den värsta morgontrafiken. Men det kompenserar jag med att ha motorn igång varje dag, när min fru springer in och lämnar på dagis på mornarna, och jag väntar. Kör jag längre körningar, på landsväg. Utanför Stockholm, kommer vi ofta ner mot 0,7

Så något är absolut fel på din bil. Den "kan/ska" inte dra så mycket. Inte ens 0,9 är rimligt.
Skriv svar