Sida 1 av 1

Garanti trots sen service

Postat: tor 17 jan 2019, 22:04:12
av FreOs
Hej,
Jag och min sambo är intresserade av en Toyota Avensis 2017 (uttagen 2017-12) som gått 3100 mil. Första servicen är gjord efter 2200 mil, andra nu vid 3100 mil.
Min fråga är om Toyota fortfarande backar upp nybilsgarantin om tex. motorn ”rasar” vid 3500 mil? Eller kan de säga ’första servicen är inte gjord enligt boken 1500 mil så därför gäller inte garantin’ så står man där med skägget i brevlådan.
Har försökt hitta villkoren utan att lyckas. Tycker att det borde finnas någon gräns för vad Toyota accepterar typ 200 mil över rekommendation sen gäller inte garantin. Säljaren och verkstadschefen för firman som säljer bilen säger att allt är grönt inte så konstigt kanske.

Hur kan jag gå vidare för att få information och sova gott om nätterna om det blir affär på denna bil?

Re: Garanti trots sen service

Postat: fre 18 jan 2019, 19:22:11
av cheetah1
Det är firman som ska ge dig beskedet (förutsatt att det är en auktoriserad handlare), Toyota Sverige hänvisar bara till sina återförsäljare i dylika ärenden. Begär att få det skriftligt att nybilsgarantin gäller.

Re: Garanti trots sen service

Postat: fre 18 jan 2019, 20:47:19
av Muda
Kan intyga att Toyota (förmodligen enda tillverkaren?) hanterar servicehistorik efter nuvarande ägarens sätt att serva bilen. Givetvis är det en sak om man köper en bil privat som är dåligt servad (fel som går relatera till undermålig service). Men om du köper av en firma och du som ägare servar på auktoriserad firma trots att tidigare ägare ev inte gjort det så räknas den bilen som ”Toyota fullservad” vad gäller garanti-anspråk och liknande. Toyotas kvalitets garanti kräver dock att bilen senast servats av en auktoriserad Toyota verkstad.