Ny bil - IS300!

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
JohnT
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Ny bil - IS300!

Inlägg av JohnT »

Efter en hel del ångest och väldigt förändrade förhållanden såldes min MR2 turbo i våras, dock till en mycket trevlig kille som verkligen uppskattade den vilket så klart kändes bra.

Nu behövdes en bil med dragkrok, gärna kombi. Inget upphetsande byte från en SW20 Jdm direkt.
Men! Som en skänk från ovan dök en IS300 SC - med drag - upp på blocket, till rätt pris, med bara drygt 7000 mil på mätaren och ett skick därefter!
Ett par samtal till säljaren senare köptes den över telefonen, denna möjlighet fick inte missas!
Att jag som tidigare IS200 sedan-ägare har drömt om denna modell sedan mitten av 00-talet gör så klart inte saken sämre.
Och jag blev inte besviken. Inte det minsta! Att det skiljde över 120000 i nypris mellan 200:an och 300:an var många fundersamma över när modellerna såldes nya, men vilken skillnad!
Den 5-stegade lådan och 2jz:an lirar underbart ihop, bilen känns tight som ett kassaskåp trots 17 års ålder, alltid kvick och råstark även på låga varv. I 120km/h står varvräknaren på 2500, och i kurvorna ler man.

Planer då? Jo först och främst byttes kamremmen till en i kevlar.
Sedan fick den en ordentlig vaxning och skinninredningen fick en rekond.
Härnäst ska en parkeringsskada på framdörren fixas, sedan blir det en ordentlig dinitrol-behandling, men förmodligen först avställning nu i vinter, kanske med någon spontan påställning om draget behövs.

Fler planer är en någon bättre multimedia-lösning med BT, än original cd-växlare, kanske även byta original gps-skärmen mot en 7” surfplatta som jag sett att folk på internet har gjort.
Sen när dom nya Michelin-däcken som satt på är slut, även några schyssta 18” fälgar om pengar finnes, samt eventuellt något tufft sportluftfilter och värmesköld, mest bara för fränare ljud.

Annars ska den mest bara brukas, skötas om och älskas!
Jag är sjukt glad och nöjd med att ha hittat detta smått unika lågmilar-ex och njuter varje gång jag sätter mig bakom ratten! Med facit i hand känns detta mer rätt än MR2:an, som jag dock är väldigt glad att ha kryssat för på min bucket list.
Att se denna parkerad i garaget bredvid min svensksålda och rostfria e34 520, som också den är smått unik med låga mil, känd historik med få ägare, ger en sjukt bra känsla av att inneha den för oss perfekta vagnparken 😍

Om du orkar läsa ända hit har vi klart något gemensamt, jag säger tack, skål och belönar med massa bilder!
Bilagor
39337CF7-E273-4ED5-BF88-277B0E2958B5.jpeg
39337CF7-E273-4ED5-BF88-277B0E2958B5.jpeg (93.02 KiB) Visad 7863 gånger
Mr. 2!
Mr. 2!
FB3F6940-71BC-49D1-8414-DA973D33299C.jpeg (516.31 KiB) Visad 7863 gånger
1FC98A7F-5D66-48DB-AC69-137F6079450D.jpeg
1FC98A7F-5D66-48DB-AC69-137F6079450D.jpeg (1006.96 KiB) Visad 7863 gånger
AFEA4B37-EE50-427C-B7C6-D5FAE954C553.jpeg
AFEA4B37-EE50-427C-B7C6-D5FAE954C553.jpeg (136.2 KiB) Visad 7863 gånger

--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC


Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)


Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.