Vinterhjul

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Skotten Drew
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 22 okt 2019, 10:22:39
Bilmodell: Toyota H-CR
Årsmodell: 2019
PostOrt: Trollhättan

Vinterhjul

Inlägg av Skotten Drew »

Hej,

Har precis köpt en H-CR Hybrid och nu letar jag efter vinterdäck till bilen men jag undrar om 215/70r/16 passar min bil.
Däcken har suttit på en Rav 4 och det borde gå men enligt Toyotas så säger de att det är 215/60/17 som gäller eller 215/65/16.
Kan någon kunnig inom området hjälpa mig här :)

Tack på förhand !!
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Vinterhjul

Inlägg av MScME »

Hej, och välkommen till forumet!

En bra sida att lägga på minnet eller i favoritlistan är www.willtheyfit.com
Där kan du enkelt knappa in dina dimensioner på befintliga hjul eller de som bilen typgodkändes med och jämföra med en valfri alternativ dimension.
Då ser du förändring i rulldiameter, vilket ofta är den viktigaste parametern, men även förändringar i in/utstick som riskerar kollision med bromsar eller att det hamnar utanför skärmkant.

En snabb koll av hjulen du kikat på, 215/70/R16 ger vid handen att de har något mindre rulldiameter än 215/60R17, -2,49%, och samma sak gäller mot 215/65/R16, -3,04%. Bägge dessa avvikelser är ok, de kommer att praktiskt innebära att du kommer att ha något lägre hastighet i verkligheten än vad mätaren visar, men det är marginellt.

Se till att ET-måttet inte avviker för mycket mot original bara och att navhålet inte är för litet, men är de Toyotafälgar så är de med stor sannolikhet kompatibla.

Lycka till!
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skotten Drew
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 22 okt 2019, 10:22:39
Bilmodell: Toyota H-CR
Årsmodell: 2019
PostOrt: Trollhättan

Re: Vinterhjul

Inlägg av Skotten Drew »

Hej och tack så mycket :)

Jag gick in på fälginfo och fick upp det här för min bil C-HR 5/114,3 ET45 NAV 60,1
men när jag gick in på transportstyrelsen så står det föjlande: Fälgdimension 18X7J ET50 C1 B mm
Jag ser att ET siffrorna är olika och undrar vad skillnaden är..

Tack för din hjälp !
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vinterhjul

Inlägg av cheetah1 »

ET, eller inpressning, är hur långt från mitten på fälgen fästflänsen är. ET 45 tex innebär att flänsen är 45 mm utanför mitten.

Stora skillnader kan leda till snabbare slitage på hjullager och leder, samt ge märkliga köregenskaper, men +-5 mm gör ingen märkbar skillnad.
Skotten Drew
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 22 okt 2019, 10:22:39
Bilmodell: Toyota H-CR
Årsmodell: 2019
PostOrt: Trollhättan

Re: Vinterhjul

Inlägg av Skotten Drew »

Får det vara skillnad på NAV också ? Hur mycket isf ?
Återigen tack för alla hjälp :)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vinterhjul

Inlägg av Neblade »

Skotten Drew skrev: tor 24 okt 2019, 08:32:20 Får det vara skillnad på NAV också ? Hur mycket isf ?
Återigen tack för alla hjälp :)
Navstorlek bör inte skilja alls, har de nya fälgarna för stort navhål så är det svårt att centrera fälgarna vid montering vilket i extremfall kan orsaka att hjulet lossnar. Men på aluminiumfälgar brukar det ofta sitta navringar i plast som går att byta till rätt håldiameter, dessa kan man köpa hos gummiverkstan för ett par hundringar. Men är hålet på fälgen för litet och det inte sitter navring som går att byta till större så går det ju inte.

Här är bara en random googlesökning på navringar så är det enklare att förstå vad jag menar: https://www.dackvaruhuset.se/tillbehor/navringar/
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vinterhjul

Inlägg av Glenn »

Är det eftermarknadsfälgar så sitter det dock i princip garanterat redan navringar där som man byter ut, värre med originalfägar som är anpassade efter ett specifikt märke.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar