Toyota aygo motor med "piston slapping", farligt?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Toyota aygo motor med "piston slapping", farligt?

Inlägg av akathebarf »

Har inte en toyota utan en peugeot 107 men det är samma motor och jag har det klassiska "piston slapping" ljudet. vid kall start när motorn belstas så har jag ett tickande/knackande ljud som försvinner när motorn blir varm.

vad jag läst mig till verkar många av dessa bilar ha det och fungerar bra endå. vissa motorer har det "by design" medan andra är döda en vecka efter det upptäckts. läste om en som bytte motor 2 gånger men ljudet kom tillbaka efter någon månad varje gång sen sket han i det och bilen fungerade bra endå iallafall något år efter. han noterade att deras 2 lånebilar också led av detta.

Så vad har ni för erfarenheter av detta, aldrig hört om en trilling bil som rasat till följd av det men det kanske inte är något man skryter om direkt heller. dessutom sitter dessa motorer i extremt många olika bilar om jag fattat det rätt.

köpte denna bil för 2 år sedan och lade märke till ljudet när vintern kom och kylan, den har gått ca 10k mil och jag har bytt olja frekvent, nästan lite för frekvent kanske, byter olja och filter ca 2 gånger om året.

så vad tror ni? är det något att oroa sig för? bilen är en 06a som jag fick relativt billigt, ca hälften av marknadsvärdet.

skriver här för att det svenska peugeot forumet är dött som graven.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota aygo motor med "piston slapping", farligt?

Inlägg av Micke2 »

Nu är det inte ens liknande motor, men våran Rav4 2.0 2002 (bensin) har ett liksom "spikande" ljud vid acceleration med kall motor.
Det är nog kolvarna som glappar lite.

Det ljudet har den alltid haft, och den tuffar på ännu utan mankemang efter 17år och 25.000mil.
Dessutom hört flera Rav4 på stan som låter lika.

Lyssna på andra likadana bilar när du är ute.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota aygo motor med "piston slapping", farligt?

Inlägg av Glenn »

det är inte hyudraliska lyftare på bilen ? och dom som låter då ?

Det kan låta riktigt illa, oftast framförallt när bilen är kall.

2 oljebyten per är är ju inte mycket om man kör långt, jag byter var 1200ade mil på aeron vilket innebär 2-3ggr/år.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota aygo motor med "piston slapping", farligt?

Inlägg av Muda »

Stött på faceliftade bilar där isbildning blockerade oljesilen och oljetrycket kunde försvagas rejält vid minusgrader, b.l.a på en som motorblocket fick ersättas på p.g.a felet.

Men aldrig något sådant på den tidigare generationen. Jäkligt robusta motorer överlag (med en del egenheter och märkliga ljud), brukar sällan vara värre än som värst vattenpump och generator men de får man betrakta som slitagedelar trots allt.

Och som Glenn är inne på, så sitter det hydrauliska lyftare i KR motorerna.
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Re: Toyota aygo motor med "piston slapping", farligt?

Inlägg av akathebarf »

Micke2 skrev: mån 28 okt 2019, 19:17:37 Nu är det inte ens liknande motor, men våran Rav4 2.0 2002 (bensin) har ett liksom "spikande" ljud vid acceleration med kall motor.
Det är nog kolvarna som glappar lite.

Det ljudet har den alltid haft, och den tuffar på ännu utan mankemang efter 17år och 25.000mil.
Dessutom hört flera Rav4 på stan som låter lika.

Lyssna på andra likadana bilar när du är ute.
Glenn skrev: mån 28 okt 2019, 21:50:17 det är inte hyudraliska lyftare på bilen ? och dom som låter då ?

Det kan låta riktigt illa, oftast framförallt när bilen är kall.

2 oljebyten per är är ju inte mycket om man kör långt, jag byter var 1200ade mil på aeron vilket innebär 2-3ggr/år.
Muda skrev: tis 29 okt 2019, 21:08:27 Stött på faceliftade bilar där isbildning blockerade oljesilen och oljetrycket kunde försvagas rejält vid minusgrader, b.l.a på en som motorblocket fick ersättas på p.g.a felet.

Men aldrig något sådant på den tidigare generationen. Jäkligt robusta motorer överlag (med en del egenheter och märkliga ljud), brukar sällan vara värre än som värst vattenpump och generator men de får man betrakta som slitagedelar trots allt.

Och som Glenn är inne på, så sitter det hydrauliska lyftare i KR motorerna.
nästan säker på att det inte är lyftarna då det inte låter alls på sommaren tex och en annan bil jag har, en saab 900og turbo saknar detta ljud med sina lyftare förutom om den stått i flera månader oavsett väder. dessutom tar det längre tid ju kallare det är för att den tar längre tid på sig att bli varm. jag är inget proffs så det KAN vara lyftarna men efter alla trådar jag läst är det enda mekaniker hittat just "piston slapping".

jag bor i stockholm så jag åker ungefär runt 1000mil om året så 2 byten kanske är lite overkill, men det känns bra iallafall.

gäller det dessa motorer också att oljesilen blir fryst och borde inte oljetryckslampan lysa då? dessutom har jag inte modifierat denna bil någonting, känns inte så vettigt på en 3 cylindrare med 68 hästar eller vad den nu har :)

vet inte hur mkt det låter utan för, kanske får be kärringen köra bilen så kan jag springa brevid :). får väll veva ned rutan så kanske man hör något
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota aygo motor med "piston slapping", farligt?

Inlägg av Muda »

Oljetryckslampan lyser konstant om trycket blir för lågt/otillräckligt. Dock gäller den frysta silen den nyare generationen så jag tror inte du behöver oroa dig över det.

Klarar du dig på 1000 mil om året så räcker det med ett byte per år. Dock är det ju klart viktigt med rätt typ av olja.
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Re: Toyota aygo motor med "piston slapping", farligt?

Inlägg av akathebarf »

Kör biltemas helsyntetiska 5w-40 olja som har rätt värden för min motor. skulle kunna köra på 0w-30 olja men då käkar den nog mer än ca en halvliter olja om året.

har letat på nätet rätt rejält om dessa motorer brukar rasa men det verkar som de är väldigt pålitliga trots lite skrammel här och där.
Skriv svar