Toyota Corolla adaptive variable suspension (avs)

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Toyota Corolla adaptive variable suspension (avs)

Inlägg av Oneminde »

Har ännu inte testat Corolla 2.0 Executive men kommer väl göra detta framemot våren, dock så tänkte jag kolla lite här om några medlemmar har testat skillnaderna mellan dom olika utrustnings nivåerna och särskilt Toyotas AVS system. Hur är det ? märker man skillnad m.m. Du är fri att kommentar och yttra dina åsikter. Har själv testat både 1.8 Active och 2.0 Style, tänkte inte så mycket på om det fanns skillnader mellan dom, men har som sagt inte testat Executive med AVS.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota Corolla adaptive variable suspension (avs)

Inlägg av Muda »

Tycker det funkar riktigt bra. Hjälper till bra vid ”inspirerad” körning. Snabbt att ställa om mellan sport till komfort-läget om man bara vill åka mjukt.

Skiljer ju en del på prislappen, så för gemene man tvivlar jag på att de flesta är villiga att betala för det. Men jag personligen skulle välja till det.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Toyota Corolla adaptive variable suspension (avs)

Inlägg av Oneminde »

Testade du en active/style innan executive och jämförde ?

Tanken är att köpa en demo vagn med några hundra mil, då sjunker priset en hel del men räknas fortfarande som ny.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota Corolla adaptive variable suspension (avs)

Inlägg av Muda »

Provat bägge varianter ja. Executive utrustningen är ju fylld med sjysta, men rätt överflödiga tillbehör. Gillar man tekniken så är det ju helt rätt att satsa på. Men är man bara ute efter att köra ungar till skola och liknande så räcker ju active/style gott och väl.

Ganska individuellt helt enkelt. Personligen installerar jag ofta väghållningskit på mina bilar för att jag vill ha det styvare. Sen är det ju inte varje körning man vill ha det så och då är AVS’n trevlig med att man smidigt växlar lägena.

En lätt begagnad demobil är nog inte så dumt, nej.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Toyota Corolla adaptive variable suspension (avs)

Inlägg av Oneminde »

Precis. Blir väl lite klokare när jag själv testar en Executive. Har inga referenser för AVS, dock så tyckte jag att Style hade förbaskat bra väghållning för att vara en Toyota. Noterade att tydligen så finns det skillnad mellan 1.8 och 2.0, att 2.0 är lite mera bearbetat.

Tack för kommentarerna.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota Corolla adaptive variable suspension (avs)

Inlägg av Muda »

Så är det absolut. Märks tydligt att de satsar mer på chassi nu för tiden. Tyckte redan det var stor skillnad på Auris 2016 jämfört med 2013.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: Toyota Corolla adaptive variable suspension (avs)

Inlägg av Oneminde »

Har en Auris MY16.7 just nu. Att jag testade nya Corolla var ett "misstag" för nu vill jag bara byta bil... :lol: Ja så stor skillnad är det.
Skriv svar