Avensis t25 -04 felkod 0430

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Alawie4
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 jan 2020, 14:44:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Göteborg

Avensis t25 -04 felkod 0430

Inlägg av Alawie4 »

Hej. Vet att frågan varit uppe förr men såg bara gamla inlägg angående felkod 0430. Läst runt lite på nätet och kommit fram till att det finns flera sätt att återgälda problemet.

Har en avensis som jag köpt med felkoder. Står att det är bank 2 catalyct konvertera system effiency low.
Har bytt motor olja , olje filter, tändstift, luft filter.
Har mätt mina o2 sensorer 4st alla har värden.

Läste lite från en gammal tråd att någon uppdaterat mjukvaran på filen och fått det att funka?

Min bil går ryckigt vid kall motor men sen kör den precis som vanligt. Har släckt lampan men den kommer tillbaka dagen efter.

Tack på förhand
Felkod obd2
Felkod obd2
Screenshot_20191126-121350.jpg (95.92 KiB) Visad 7104 gånger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis t25 -04 felkod 0430

Inlägg av cheetah1 »

Kan eventuellt gå, hör med din närmsta Toyotaverkstad (det är bara Toyota själva som kan göra det). Funkar inte det är det katalysatorbyte som gäller.
Alawie4
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 jan 2020, 14:44:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Göteborg

Re: Avensis t25 -04 felkod 0430

Inlägg av Alawie4 »

Tack!

Ska ringa dem imorgon.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis t25 -04 felkod 0430

Inlägg av Micke2 »

Det kan ha varit min gamla tråd från runt 2012-13 som lästes.
Våran dåvarande Rav4 2.0 VVTI 1AZ-FE 2002 uppdaterades då mjukvaran i för just felaktigt satta felkoder på katalysatoreffektiviteten.

Senare fick jag höra att det "inte gick" på den bilmodellen när andra ville samma sak....
Jäkla tur då, att ingen visste "att det inte gick" innan den bilen uppdaterades...
Det gick nämligen alldeles utmärkt, och fungerade i över 10.000mil innan den avyttrades av andra orsaker. Med original katten still going strong ska tilläggas.
Alawie4
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 jan 2020, 14:44:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Göteborg

Re: Avensis t25 -04 felkod 0430

Inlägg av Alawie4 »

Hej. Vad glad jag blir att du gör av dig.
Ringde verkstaden idag och dem hade ingen aning om någon uppdatering. Vet inte vad jag ska göra. Ingen lust att byta katt. Såg något klipp med Scott på Youtube dör han använder lack thinner. Någon som testat?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis t25 -04 felkod 0430

Inlägg av Micke2 »

Scotty Kilmer blev nog känd med det där.
Dyra fel och enkla fix lockar många.

Lacque-thinner = lacknafta.
STP injectiontrim = Alifatnafta till största delen med annat literpris.

Funkar det? Knappast.
Lyckas någon, är det sannolikt åkturen efter med högre motorvarv som hjälpte.

Kur medelst att motorn via liten vakuumslang får suga i sig ATF-olja för att höja temperaturen i katten, direkt åtföljt av att på samma vis suga i sig vatten finns också.
"Ångtvättad" menas det.
Funkar det? Knappast.

Risken är nog större att man pajar nått annat.

Scotty Kilmer's plan B med citronsyrebad skulle möjligen kunna funka, men då kan man lika gärna byta kat.
Begagnade kostar inte mycket, och numera finns gott om nya pirat till bråkdel av orginalpris. T.O.M på Biltema nu.


Scotty är underhållande, (förefaller vara lite full), och ska inte tas på allt för stort allvar.
Han är dock inte helt ute och cyklar, men....
Lite Bosse Bildoktorn.

Men tex Scotty's "oilchange, your doing it wrong" när han använder ett jättelångt skaft att dra ÅT oljepluggen (ryyyys) och beskriver så träffande oljefiltermomentet medan han skruvar i det.
"Ehh ehh, ahh thats good enogh" och häller i nya oljan via en tratt full av svarta smutspartiklar.
Hahahaha!
Han gör det fel själv, säkerligen oavsiktligt, men säger mycket bra saker.
Har du inte sett det, så kolla och skratta åt dom detaljerna.
Kul är han, men....
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis t25 -04 felkod 0430

Inlägg av Inf3cted »

Har du fått en lösning på problemet? Toyota här menar att sån är bilens karaktär -.-
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis t25 -04 felkod 0430

Inlägg av Micke2 »

Inf3cted skrev: fre 07 feb 2020, 14:16:00 Har du fått en lösning på problemet? Toyota här menar att sån är bilens karaktär -.-
Med "Karaktären" så avses nog ryckigheten.

Den hör sannolikt inte ihop med felkoden, som kommer från att katalysatorn renar för dåligt. Troligen helt ok för bilprovningen gränser, men inte ok för bilens egna parametrar.
Bilen är nog felfri, förutom att katten inte håller nyskick.
Toyota har satt för snäva parametrar för att trigga katalysatoreffektivitetsvarningar, och att det är tämligen vanligt är nog parametrarna i kombination med att allt fler kortkör mer och mer. Det käkar katalysator det.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis t25 -04 felkod 0430

Inlägg av cheetah1 »

Jag tycker du ska prata med en annan Toyotaverkstad, och insistera på att dom kontrollerar om det inte finns en uppdatering. Min Subaruverkstad sa att "vi tar 750 kronor för att kontrollera och uppdatera" och så var det inget mer med det. Jag tyckte det var för dyrt, men jag hade å andra sidan inga problem med bilen, det var mest för att det var en punkt på servicen som jag gjorde själv. Jag förstår inte varför vissa verkstäder är så stela på att inte bara kolla om det går, istället för att lite trött säga att dom inte vet.

Med det sagt, jag har fått höra att det på äldre bilar inte alltid går, exakt varför har jag inte fått förklarat för mig, men det påstås att även om det finns uppdateringar så skulle ett uppdateringsförsök inte alltid lyckas.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis t25 -04 felkod 0430

Inlägg av Inf3cted »

Kanske man ska kolla denna uppgradering då 🤔om det nu kan hjälpa. Efter allt prat om hur bra Toyota är så måste jag nog erkänna att just denna modell inte lever upp till mina förväntningar. ”Karaktär”.. gillar inte de ordet haha
Skriv svar