Markfrigång nya Corolla Hybrid

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av riclin »

cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 22:05:55
riclin skrev: sön 26 jul 2020, 21:29:52
cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 14:37:13 155 millimeter på min elbil med batteripaketet hängandes under bilen.. :shock: Folk är inte så förtjusta i att den är så låg som den är...
Batteripaketet hängande under bilen??? Det där får du utveckla :D
Batteripaketet är lika stort som bottenplattan, alltså från motorrummet till bakaxeln, lika brett som bilen, ungefär 6-7 cm tjockt, väger 450 kilo och är fastbultat på undersidan av golvet. Man sitter iofs rätt högt, men ändå, att en Corolla skulle vara 2 cm lägre utan batteripaket. Är det en DTM-bil?
Ah då är jag med, trodde det var något som "verkligen hängde" under bilen. Och att du ändå, hade 155mm markfrigång :D
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av Neblade »

cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 22:05:55
riclin skrev: sön 26 jul 2020, 21:29:52
cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 14:37:13 155 millimeter på min elbil med batteripaketet hängandes under bilen.. :shock: Folk är inte så förtjusta i att den är så låg som den är...
Batteripaketet hängande under bilen??? Det där får du utveckla :D
Batteripaketet är lika stort som bottenplattan, alltså från motorrummet till bakaxeln, lika brett som bilen, ungefär 6-7 cm tjockt, väger 450 kilo och är fastbultat på undersidan av golvet. Man sitter iofs rätt högt, men ändå, att en Corolla skulle vara 2 cm lägre utan batteripaket. Är det en DTM-bil?
Årets off-topic kanske, men vad händer när man sätter den där berömda stenen i underredet när man har ett batteri där? :) På en vanlig ICE-motor så brukar man ju klara sig såvida man inte lyckats träffa med oljetråget, men...
Bättre eller sämre med elbilen? :lol:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av cheetah1 »

Neblade skrev: mån 10 aug 2020, 21:34:42
cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 22:05:55
riclin skrev: sön 26 jul 2020, 21:29:52

Batteripaketet hängande under bilen??? Det där får du utveckla :D
Batteripaketet är lika stort som bottenplattan, alltså från motorrummet till bakaxeln, lika brett som bilen, ungefär 6-7 cm tjockt, väger 450 kilo och är fastbultat på undersidan av golvet. Man sitter iofs rätt högt, men ändå, att en Corolla skulle vara 2 cm lägre utan batteripaket. Är det en DTM-bil?
Årets off-topic kanske, men vad händer när man sätter den där berömda stenen i underredet när man har ett batteri där? :) På en vanlig ICE-motor så brukar man ju klara sig såvida man inte lyckats träffa med oljetråget, men...
Bättre eller sämre med elbilen? :lol:
Batterilådan är av riktigt grovt stål, med en massa invändiga förstärkningar, solitt ihopbultat och hermetiskt tillslutet.
Det var nyligen en brand i ett flerbilsgarage i Norge, där det bland annat stod ett antal elbilar. Det enda som klarade sig hyfsat oskatt i branden var elbilarnas batteripaket, resten av garaget med innehåll hade förvandlats till förvridet skrot och sot. Nu är iofs en brand inte samma sak som att hänga bilen på en vass sten, men jag tänker att det ändå är en indikation på till vilka standarder batteripaketen byggs.
goyota
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 21:17:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av goyota »

Det blev en TREK till slut. Tycker den funkar bättre på skogsbilvägar än min gamla Civic som på papperet har exakt lika markfrigång som TREK.
I övrigt mkt nöjd med bilen. Kan kanske bli lite tystare med andra däck än de som levereras original.
Skriv svar