Bränd plast lukt

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Bränd plast lukt

Inlägg av mindflow »

Har en Toyota avensis 05'a, har under en längre tid känt att det luktat bränd plast (smält kabel) i kupén en kort stund efter att jag startat bilen, nu har lukten blivit starkare än den var innan. Lukten kommer efter ca 1 minuts körning för att sedan gå bort efter några sekunder, lukten kommer endast då bilen är kall, har jag åkt till affären och går in och handlar så kommer det ingen lukt då jag startar bilen och åker hem. Någon som kan ha något tips eller förslag på vad det är som kan ställa till detta problem? Var själv inne på att det var någon kabel vid startmotorn som blev väldigt varm vid start ögonblicket men slog bort den tanken då kabeln borde bli lika varm även då motorn är varm. Tacksam för svar och idéer angående vart problemet skulle kunna vara..
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränd plast lukt

Inlägg av cheetah1 »

Svårt. På gamla bilar, innan all finelektronik uppfanns, var ett gammalt trick att man seriekopplar två batterier (24 volt) och tittar var det börjar ryka. Gör du det på en modern bil lär du få byta varenda databox, så det är nog ingen bra idé.

Hade det varit jag hade jag börjat med att kolla igenom alla anslutningar i motorrum och runt säkringslådor efter ärgade kontakter och isoleringsändar som missfärgats av värme. Därefter samma sak inne i bilen, skruva av plastkåpan under instrumentbrädan, och särskilt koncentrera mig på området runt säkringslåda och tändningslås.

Att du känner det en minut efter start låter mycket som nåt startmotorrelaterat som du säger, och det är inte alldeles långsökt att tänka att det kommer bara när den är kall, eftersom en varm motor snurrar lättare. Så börja för all del där.

En värmekamera hade varit stor hjälp om det är nåt du har tillgång till.
Skriv svar