Toyota Celica Cab -92

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
nelzon_91
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 jun 2020, 13:51:24
Bilmodell: Celica Cab GT-i
Årsmodell: 92
PostOrt: Oskarshamn

Toyota Celica Cab -92

Inlägg av nelzon_91 »

Hej
Ny här på forumet men skulle vilja kolla lite med er som kanske har bättre koll än mig på dessa bilar.

Förra året så fick jag köpa en Celica Cab av en kund på jobbet vars man tragisk nog gick bort. Dom ville gärna se denna bil i någons händer som skulle ta hand om den som dom har gjort. Han jag köpte den av fick hjälp med att importera denna 2006 till Sverige. Sen har han ägt den och kört med den relativt lite som jag förstod det på dom.

Men vad tror ni om denna bil. Hur ovanlig är den egentligen? Jag själv har nog bara sett just denna bil, ingen mer Celica med Cab iallafall.

Lite spec.
1992
Cab
Grå skinnklädsel
2.0 gt-i 16
St182
13k mil på mätaren
Tyvärr omlackad i mörkare röd än org. men dock hyggligt fin i lack.

Är det en sån bil som man ska ställa undan /köra väldigt lite med och verkligen försöka hålla/fixa originalskick på eller kan man (tex byta inredning till lite finare/modernare klädsel)

Vad kan man få för en sån här? (inte tanken att sälja den, men lite nyfiken ändå)

Mvh Simon
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Toyota Celica Cab -92

Inlägg av amby »

Hej, jag har sett ett fåtal på blocket under dom åren jag följt Celicor på blocket.
Men tyvärr behöver inte det betyda att den är värd stora summor pengar.

Tror dom jag sett legat ut för ca 50,000kr

Nu har ju priserna på blocket stigit lite på Celicorna, i alla fall GT4 modellen, sen vet man ju inte om dom blir sålda för priserna som dom ligger ute för.

Gjorde en sökning på Mobile.de

Där verkar priset ligga mellan 40,000kr och 120,000kr .

Kul bil att se på vägarna :thumbup:
celicacabrio
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 aug 2009, 18:05:34
Årsmodell: 0

Re: Toyota Celica Cab -92

Inlägg av celicacabrio »

Hej & grattis till en ovanlig Celica modell! :thumbup:
I Sverige finns ett 30-tal Celica Cab 1991-93:
https://www.car.info/en-se/toyota/celica/t18-320306
Dom flesta är importerade från Tyskland (156 hk/2,0 liter), men det finns även några intagna från USA (137 hk/2,2 liter).
En sunkig Celica Cab kan du köpa i Tyskland för runt 50.000 SEK, dålig tygtopp/lack, slitna tygsäten etc.
Dom flesta cabbarna som såldes nya i Tyskland hade skinnsäten, ett fåtal hade AC.
En välvårdad Celica Cab i brukskick och original 80-100.000 SEK.
En pedantvårdad med lågt miltal, 1 ägare 120.000-150.000 och uppåt.....
Tygtoppen är dyr att byta!
Mitt "takbyte" kostade 11.000 SEK för tolv år sen (material/arbete), tippar att det kostar 15-20.000 SEK idag.
Firman som gjorde bytet på min Celica var vana och hade gjort det på de flesta bilmärken men aldrig på en Celica tidigare.
Det var trångt och pilligt, knappast något för en gör-det-självare om man vill ha det riktigt snyggt.
I Europa såldes årsmodell 1991-93 av Celica cabriolet endast i Tyskland (300-400 st) och i Belgien (ett 30-tal),
så modellen är mycket ovanlig i hela Europa. Den såldes f.ö. också i USA/Canada.
Modellen var förhållandevis dyr.
Konverteringen till cabriolet gjordes i USA av företaget ASC Inc of America.
Mitt tips: Behåll bilen i originalskick!
nelzon_91
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 jun 2020, 13:51:24
Bilmodell: Celica Cab GT-i
Årsmodell: 92
PostOrt: Oskarshamn

Re: Toyota Celica Cab -92

Inlägg av nelzon_91 »

Tack för informationen :)

"Cabben" är bytt så det behöver jag inte oroa mig för.

Ja, min tanke är att jag ska behålla den, och kanske i framtiden när plånboken vill så ska jag lacka om den (då det finns lite små skavanker) då tänkte jag om man skulle lacka den i originalröd istället för den röda nyans som är nu.. För jag tror den varit röd från början. kan man få reda på det på något sätt?

Ett problem som jag har för tillfället är liten reva i den förhållandevis fina inredningen. Men den grå skinnklädseln finns inte att få tag på(inte hos Toyota iallafall) har ni något tips på vad man ska hitta på då jag egentligen vill behålla den helt original.

Pratat med en som håller på med inredning men han kunde inte heller få fram exakt de tyget. Bara likvärdigt.
FB_IMG_1567101007452.jpg
FB_IMG_1567101007452.jpg (69.25 KiB) Visad 4609 gånger
Här har ni en bild på den., som sagt. Fel färg och fel fälgar annars original. Okej stereon är utbytt men original ligger kvar på hyllan hemma ;)
celicacabrio
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 aug 2009, 18:05:34
Årsmodell: 0

Re: Toyota Celica Cab -92

Inlägg av celicacabrio »

Den var snygg!! :thumbup:
Cabben fanns i fyra originalfärger: Black (202), Ice Blue Metallic (8G6), Super Red (3E5) och Super White (040).
Jag har för mig att skylten sitter i skuffen bak vid reservdäcket eller också vid dörröppningen.
Kolla på skylten vad som står efter C/TR:
Angående revan i skinnklädseln, kolla med en tapetserare, dvs de som klär om möbler och utför stoppningsarbeten på dessa, sadelmakare etc.
Dom som fixade min tygcabb gjorde även skinnarbeten, stoppade om skinnsätena i gamla veteranbilar, flygplan m.m.
Och dom hade ett stort utbud att skinn att välja på, något snarlikt går säkert att finna där.
nelzon_91
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 jun 2020, 13:51:24
Bilmodell: Celica Cab GT-i
Årsmodell: 92
PostOrt: Oskarshamn

Re: Toyota Celica Cab -92

Inlägg av nelzon_91 »

Tack för hjälpen

Ska kolla runt lite mer angående klädseln och hoppas på att det är någon som kan få tag i liknande som jag har :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica Cab -92

Inlägg av Glenn »

Dessutom kan en duktig sadelmakare (gärna en som sysslar med bilklädsel) ofta laga revor i skinn, jag skulle kollat det FÖRST.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar