Barnstol Auris TS?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Barnstol Auris TS?

Inlägg av testbil »

Hej! Ska köpa en bil för omkring 100 000:- och har landat i en Avensis TS från ca 2010-2015 eller en Avensis.

Har två barn varav en kommer börja använda bältesstol snart men kommer behöva ha en bakåtvänd stol i baksätet bakom passagerarsätet fram.

Någon som har erfarenhet av hur man får plats med barnstolar i auris ts?

Har fått plats bra i en Golf sportscombi med alla grejer. Ingen i familjen är särskilt långväxt..

Stort tack för svar!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Barnstol Auris TS?

Inlägg av Glenn »

Det är stor skillnad på stol och stol.

Jag är ju ganska lång (196cm) och vi provade nog tio olika bakvända stolar innan vi valde den som gav mest plats när jag satt framför.

Bara en sån sak att vissa stolar inte FÅR röra vid framsätet när dom är monterade, och visa SKA göra det gör stor skillnad.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Barnstol Auris TS?

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev: ons 02 dec 2020, 20:09:32 Det är stor skillnad på stol och stol.

Jag är ju ganska lång (196cm) och vi provade nog tio olika bakvända stolar innan vi valde den som gav mest plats när jag satt framför.

Bara en sån sak att vissa stolar inte FÅR röra vid framsätet när dom är monterade, och visa SKA göra det gör stor skillnad.
Verkligen. Min favoritstol är Besafe iZi Plus, fantastisk stol, men den är tung, tar mycket plats i bilen, har smidiga magneter som håller fast bältet när barnet kliver i, tre olika vinklar, bra bälteslås som inte fastnar i tröjor, verkar riktigt bekväm och ombonad speciellt för smala barn.
Dock räcker den sällan hela bakåtvända tiden, vår son började växa ur den vid cirka 105 cm.

Nu har vi en MaxWay Plus istället, vilket är en smidig liten stol som räcker läääänge bakåt. Så det ska gå att åka bakåtvänt åtminstone tills han fyllt 5 år.

Vi har dock bara ett barn, så vi har kört fram framstolen så långt det går och använder inte främre passagerarsätet. Men i vår Avensis 2008 skulle det nog gå bra med två stolar efter varandra om man kopplar ur Airbag... tror jag... :silent:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Barnstol Auris TS?

Inlägg av testbil »

Vi har redan stolar, en High way 2 och en Max way. Har aldrig haft problem med att få plats med stolarna i Volvo v40/v60/v90 eller Golf Sportscombi. Har placerat en bakåtvänd i framsätet och en bakåtvänd i sätet bakom. Så förhoppningsvis går det bra med detta upplägg även i en Auris TS.
Dock kommer vi då snart gå över till en bältesstol i framsätet och det bör frigöra ännu mer utrymme..



Men får försöka hyra en Toyota Auris TS för att bara känna på hur det funkar..
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Barnstol Auris TS?

Inlägg av testbil »

Nu har vi testkört en Auris TS med två framåtvända stolar bak och tyckte det fanns rätt bra med plats vilket var en positiv överraskning. Handlar väl om hur lång man är..
Skriv svar