Auris TS vs Avensis ~2013

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Auris TS vs Avensis ~2013

Inlägg av testbil »

Hej! Vill köpa en Toyota från omkring 2013 och en budget på 90-120 000. Kollat mycket på Auris TS och testkört en för att se om familjen får plats vilket den gjorde.
Dock tycker jag att en Avensis ligger rätt nära Auris TS i pris och jag undrar varför den mindre Aurisen går för liknande summor? Är Aurisen modernare i den årgången? Vad finns det för för- och nackdelar med respektive modell i den årgången?

Kollar på bensindrivna manuella bilar.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Auris TS vs Avensis ~2013

Inlägg av riclin »

Auris finns som hybrid. Och där finns det ett mervärde, framförallt om du bor där tempot i trafiken är lite lägre. Men före faceliftet 2015? Då får du mer bil för pengarna, med en Avensis! Dock bättre takhöjd i Auris, framförallt på bilar med panoramatak.

Men Avensis är större på alla andra sätt. På en 6-8 år gammal bil, skiljer det inte så mycket i pris mellan olika utrustningsnivåer. Så oavsett om du köper en Auris, eller Avensis. Försök hitta en så välutrustad/välservad som möjligt. Har ni mindre barn, som sitter bak. Kan jag rekommendera en med panoramatak, det är uppskattat. Båda har ganska klena halogenstrålkastare. Så xenon är att rekommendera, även om dom inte heller är bilvärldens starkaste! Avensis med xenon, har adaptiv ljusbild + att dom svänger med i kurvor (AFS, på Toyotaspråk). Funkade bra, tyckte jag.
Senast redigerad av riclin den mån 14 dec 2020, 15:38:14, redigerad totalt 1 gånger.
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Auris TS vs Avensis ~2013

Inlägg av testbil »

Tack för svar! Får se om vi har råd med en hybrid men det är helt klart intressant. Bor söder om Stockholm men kör inte i stan direkt ofta, men ibland. Så hamnar man ju i bilköer när man ska någonstans.. Så avensis hade ett facelift 2015 och aurisen sitt facelift några år tidigare?

Ok, finns det något lätt sätt att identifiera en Avensis med bra utrustning? Typ se om det är backkamera, tonade bakrutor osv.?
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Auris TS vs Avensis ~2013

Inlägg av testbil »

Är den här bra utrustad och vettig i pris?
https://toyotauppsala.se/bilar/begagnad ... -kombi-19/
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: Auris TS vs Avensis ~2013

Inlägg av Raj55 »

Jag tycker att tkg garanti som du får är verkligen värt pengarna och "peace of mind". Den täcker verkligen mycket och toyota är duktigt på att fullfölja sina garatier. När det gäller utrustnings nivå har jag mindre koll på modeller. Kanske ngn annan har bättre synpunkt.
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: Auris TS vs Avensis ~2013

Inlägg av Raj55 »

Förresten vi köpte (för 2månader sedan) en Toyota Auris hatchback 1.2 turbo (ej ts), en 2016 modell med bra utrustning men halogen lampor, 60000km för cirka 124000sek och vi är väldigt nöjda med den. Den har ingen tkg garanti men Toyota's ryckte! Aldrig haft problem med mina tre toyota bilar tidigare. Det går att hitta rätt bil för rätt pengar om man inte har bråttom.
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Auris TS vs Avensis ~2013

Inlägg av testbil »

Raj55 skrev: sön 13 dec 2020, 09:03:00 Jag tycker att tkg garanti som du får är verkligen värt pengarna och "peace of mind". Den täcker verkligen mycket och toyota är duktigt på att fullfölja sina garatier. När det gäller utrustnings nivå har jag mindre koll på modeller. Kanske ngn annan har bättre synpunkt.
Ja känns som en angenäm sak att ha!
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Auris TS vs Avensis ~2013

Inlägg av testbil »

Raj55 skrev: sön 13 dec 2020, 09:12:02 Förresten vi köpte (för 2månader sedan) en Toyota Auris hatchback 1.2 turbo (ej ts), en 2016 modell med bra utrustning men halogen lampor, 60000km för cirka 124000sek och vi är väldigt nöjda med den. Den har ingen tkg garanti men Toyota's ryckte! Aldrig haft problem med mina tre toyota bilar tidigare. Det går att hitta rätt bil för rätt pengar om man inte har bråttom.
Det låter som ett väldigt bra pris!
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Re: Auris TS vs Avensis ~2013

Inlägg av danne1981 »

Avensis är nog att föredra om man har barn. Auris är ganska trång i baksätet. Avensis är ganska bra ljudisolerad också. Haft en 2011 och en 2014 och det var fantastiska bilar, aldrig det minsta problem. Hade med CVT-lådan och de gick rätt billigt på långkörning med 1,8 bensin. Låg fint på vägen och relativt tysta. Jag kör en Rav4 -15 nu den låter mer i kupén - kan faktiskt sakna Avensis ibland även om jag gillar starkt att sitta högre upp i nuvarande suv.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Auris TS vs Avensis ~2013

Inlägg av riclin »

Som någon nämnde tidigare. Om du har möjlighet, köp en med TKG garanti. 10 år/20.000 mil nästan som nybilsgaranti. Tänk på att den följer ägaren, och inte bilen. Så nån privatperson, som hävdar att du får den. Om du köper hens bil, har fel. Du kan bara få den vid köp hos Toyota. Ställer dock krav på Toyotaservice.

Och som jag skrev tidigare. Hybriden har ett mervärde för Auris. Dock äldre modell på det hybridsystemet. Hjälper till upp till 70km/t, över det går den bara på bensin. Dagens system är med upp till 135km/t. Men på alla andra sätt, utom möjligtvis takhöjd. Är nog Avensis mer bil för pengarna. Avensis finns med större stereo, annars är nog den högsta utrustningsnivån ganska lik mellan Auris/Avensis. Xenon fram t.o.m 2014, från 2015 LED på både Auris, och Avensis. Dock halogen på lägre utrustningsnivåer. Avensis fanns med adaptiv farthållare på diesel automaten, fram tom 2014.
Skriv svar