Auris Hybrid begagnad

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Auris Hybrid begagnad

Inlägg av testbil »

Hej! Fortsätter med mina frågor här, snart blir det köp hoppas jag.

Nu är tanken en Auris TS hybrid från 2013 och framåt. Tänker köpa från auktoriserad handlare för att få TKG. Är det något med begagnade hybrider man bör tänka på? Kommer batteriet kännas gammalt om fem-tio år?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av riclin »

Batterierna har inte varit något stort problem, tvärtom. De har hållt längre, än förväntat. Många taxi, som gått 40-50.000 mil utan problem. Så batteriet lär vara ditt minsta bekymmer. Framförallt, med TKG. Auris gen 2, har samma hybridsystem som Prius gen 3 (2009-2015), och Prius +. Dock har Prius +, ett Li-ion batteri. Prius, och Auris använder ett nimh batteri. Som lär vara bättre vid kall väderlek, dock tyngre.
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av testbil »

riclin skrev: mån 14 dec 2020, 17:31:21 Batterierna har inte varit något stort problem, tvärtom. De har hållt längre, än förväntat. Många taxi, som gått 40-50.000 mil utan problem. Så batteriet lär vara ditt minsta bekymmer. Framförallt, med TKG. Auris gen 2, har samma hybridsystem som Prius gen 3 (2009-2015), och Prius +. Dock har Prius +, ett Li-ion batteri. Prius, och Auris använder ett nimh batteri. Som lär vara bättre vid kall väderlek, dock tyngre.

Skönt att höra, verkar lovande. T ack!
Har du koll på om alla Auris hybrider har cvt eller finns det några med en annan låda? Likaså undrar jag om alla har aktivt krockskyddssystem (PCS)?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av riclin »

testbil skrev: mån 14 dec 2020, 18:26:51
riclin skrev: mån 14 dec 2020, 17:31:21 Batterierna har inte varit något stort problem, tvärtom. De har hållt längre, än förväntat. Många taxi, som gått 40-50.000 mil utan problem. Så batteriet lär vara ditt minsta bekymmer. Framförallt, med TKG. Auris gen 2, har samma hybridsystem som Prius gen 3 (2009-2015), och Prius +. Dock har Prius +, ett Li-ion batteri. Prius, och Auris använder ett nimh batteri. Som lär vara bättre vid kall väderlek, dock tyngre.

Skönt att höra, verkar lovande. T ack!
Har du koll på om alla Auris hybrider har cvt eller finns det några med en annan låda? Likaså undrar jag om alla har aktivt krockskyddssystem (PCS)?
Ingen hybrid har cvt, alla hybrider har e-cvt. Som skiljer sig en hel del från cvt, som bensinarna har. Från faclift 2015, har alla Toyota (Auris, Avensis) en enklare form av autobroms. Den fungerar lindrande, inte hindrande mot andra bilar. Ej fotgängare!!! För hindrande mot bilar, och hindrande eller lindrande mot fotgängare. Behövs en Toyota som även har radar. Det systemet kom 2016 i nya Prius, faceliftade Rav 4, och faceliftade Prius +. 2017 i C-HR osv. Men Auris, och Avensis av 2016 eller senare årsmodeller. Behöll tyvärr det enklare systemet. Och därmed ingen adaptiv farthållare heller tyvärr, om man gillar det. Själv anser jag det vara guds gåva till den bilburna mänskligheten!

Jag skrev för ett par timmar sedan i din andra tråd, vet inte om du läser där. Men TKG 10år/20.000mils garanti, skiljer sig från nybilsgarantin. Så tillvida, att den följer ägaren, inte bilen! Så om du köper av en privatperson, som säger att bilen har TKG, så stämmer inte det! Det är du, som måste ha köpt bilen av Toyota med en gällande TKG. Och sen servar enligt program. För att den ska fortsätta att gälla!!
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av testbil »

riclin skrev: mån 14 dec 2020, 19:54:29
testbil skrev: mån 14 dec 2020, 18:26:51
riclin skrev: mån 14 dec 2020, 17:31:21 Batterierna har inte varit något stort problem, tvärtom. De har hållt längre, än förväntat. Många taxi, som gått 40-50.000 mil utan problem. Så batteriet lär vara ditt minsta bekymmer. Framförallt, med TKG. Auris gen 2, har samma hybridsystem som Prius gen 3 (2009-2015), och Prius +. Dock har Prius +, ett Li-ion batteri. Prius, och Auris använder ett nimh batteri. Som lär vara bättre vid kall väderlek, dock tyngre.

Skönt att höra, verkar lovande. T ack!
Har du koll på om alla Auris hybrider har cvt eller finns det några med en annan låda? Likaså undrar jag om alla har aktivt krockskyddssystem (PCS)?
Ingen hybrid har cvt, alla hybrider har e-cvt. Som skiljer sig en hel del från cvt, som bensinarna har. Från faclift 2015, har alla Toyota (Auris, Avensis) en enklare form av autobroms. Den fungerar lindrande, inte hindrande mot andra bilar. Ej fotgängare!!! För hindrande mot bilar, och hindrande eller lindrande mot fotgängare. Behövs en Toyota som även har radar. Det systemet kom 2016 i nya Prius, faceliftade Rav 4, och faceliftade Prius +. 2017 i C-HR osv. Men Auris, och Avensis av 2016 eller senare årsmodeller. Behöll tyvärr det enklare systemet. Och därmed ingen adaptiv farthållare heller tyvärr, om man gillar det. Själv anser jag det vara guds gåva till den bilburna mänskligheten!

Jag skrev för ett par timmar sedan i din andra tråd, vet inte om du läser där. Men TKG 10år/20.000mils garanti, skiljer sig från nybilsgarantin. Så tillvida, att den följer ägaren, inte bilen! Så om du köper av en privatperson, som säger att bilen har TKG, så stämmer inte det! Det är du, som måste ha köpt bilen av Toyota med en gällande TKG. Och sen servar enligt program. För att den ska fortsätta att gälla!!

Ah ok, då är jag med gällande e-cvt och autobroms. Kommer nog köpa en Auris hybrid från 2013-14 så då gäller det inte vår kommande bil..
Gillar adaptiv farthållare när man hamnar i bilköer in och ut från Stockholm när man ska någonstans.
Yes det är jag med på nu, ska köpa av Toyota med TKG för att få någon form av trygghet första åren!
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av testbil »

Vad är att föredra, att köpa en med hyfsat låga mil 5-8000 från 2013-14 eller en från 2015 som då har PCS men som gått kanske 10-13000 mil? Vad är mest värt, nyare årsmodell eller lägre mil? Tycker man kan hitta för ungefär samma peng..
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av riclin »

testbil skrev: tis 15 dec 2020, 11:51:23 Vad är att föredra, att köpa en med hyfsat låga mil 5-8000 från 2013-14 eller en från 2015 som då har PCS men som gått kanske 10-13000 mil? Vad är mest värt, nyare årsmodell eller lägre mil? Tycker man kan hitta för ungefär samma peng..
Jag vågar inte ge några råd där. Men har du TKG, så bör du kanske våga dig på en nyare med fler mil. Är skapligt bra LED-strålkastare på bilar med Executivepaket efter faceliftet. Ger lite bättre trygghet det också. Precis som autobromsen, som på dessa är verksam upp till 80 km/t. 9000 mila servicen är ganska dyr, åtminstånde på vår Prius. Så hittar du en som gått precis över där, är det väl bra.

Toyota har väldigt bra på sin hemsida. Där du kan se priset på service, på olika verkstäder. Så jag servar dom dyrare på biltran i Uppsala, eller i Alby i Botkyrka (endast serviceverkstad). Är 2-3000 kr billigare på dessa, jämföert med Haninge eller Kungens kurva. Småservisarna tycker jag inte det är värt besväret, att åka till dessa trafikmässigt.
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av testbil »

riclin skrev: tis 15 dec 2020, 19:26:59
testbil skrev: tis 15 dec 2020, 11:51:23 Vad är att föredra, att köpa en med hyfsat låga mil 5-8000 från 2013-14 eller en från 2015 som då har PCS men som gått kanske 10-13000 mil? Vad är mest värt, nyare årsmodell eller lägre mil? Tycker man kan hitta för ungefär samma peng..
Jag vågar inte ge några råd där. Men har du TKG, så bör du kanske våga dig på en nyare med fler mil. Är skapligt bra LED-strålkastare på bilar med Executivepaket efter faceliftet. Ger lite bättre trygghet det också. Precis som autobromsen, som på dessa är verksam upp till 80 km/t. 9000 mila servicen är ganska dyr, åtminstånde på vår Prius. Så hittar du en som gått precis över där, är det väl bra.

Toyota har väldigt bra på sin hemsida. Där du kan se priset på service, på olika verkstäder. Så jag servar dom dyrare på biltran i Uppsala, eller i Alby i Botkyrka (endast serviceverkstad). Är 2-3000 kr billigare på dessa, jämföert med Haninge eller Kungens kurva. Småservisarna tycker jag inte det är värt besväret, att åka till dessa trafikmässigt.
Ja lutar nog åt det för att få dom funktionerna.
Ah bra tips, känns värt att ta sig till Uppsala om man kan spara sådana summor!
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av riclin »

testbil skrev: tis 15 dec 2020, 20:47:12
riclin skrev: tis 15 dec 2020, 19:26:59
testbil skrev: tis 15 dec 2020, 11:51:23 Vad är att föredra, att köpa en med hyfsat låga mil 5-8000 från 2013-14 eller en från 2015 som då har PCS men som gått kanske 10-13000 mil? Vad är mest värt, nyare årsmodell eller lägre mil? Tycker man kan hitta för ungefär samma peng..
Jag vågar inte ge några råd där. Men har du TKG, så bör du kanske våga dig på en nyare med fler mil. Är skapligt bra LED-strålkastare på bilar med Executivepaket efter faceliftet. Ger lite bättre trygghet det också. Precis som autobromsen, som på dessa är verksam upp till 80 km/t. 9000 mila servicen är ganska dyr, åtminstånde på vår Prius. Så hittar du en som gått precis över där, är det väl bra.

Toyota har väldigt bra på sin hemsida. Där du kan se priset på service, på olika verkstäder. Så jag servar dom dyrare på biltran i Uppsala, eller i Alby i Botkyrka (endast serviceverkstad). Är 2-3000 kr billigare på dessa, jämföert med Haninge eller Kungens kurva. Småservisarna tycker jag inte det är värt besväret, att åka till dessa trafikmässigt.
Ja lutar nog åt det för att få dom funktionerna.
Ah bra tips, känns värt att ta sig till Uppsala om man kan spara sådana summor!
Ja tänk att du köper en 2013. Då har du garanti i ca 2,5 år tills bilen är 10år. Köper du en 2016 med 10.000 mil på mätaren, har du garanti i antingen 10.000 mil, eller ca 5,5 år. Det som kan bli en kostnad på en som gått lite längre, är väl bromsskivor och belägg. Kanske däck, då hybrider kanske körs lite försiktigare än andra bilar. Så kanske byte ligger runt 10.000 mil där. Men det är ju lätt att kolla på en tilltänkt bil.

Vi kör på orginaluppsättningen ännu, efter 9200 mil. två av vinterdäcken (Nokian Hakka R2), är det dock bara 4mm kvar på. De andra två 7mm (Enligt serviceprotokollet vid 9000mil). Sommardäcken vet jag inte, annat än att dom är lagliga. Använder mig av däckhotell, på Toyota. Bytte alltid däck själv, fram till 2015! Då flyttade vi, och däcken blev mer otillgängliga. Men fan, man blir ju lite latare med åren också :)
testbil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 dec 2020, 09:32:47
Årsmodell: 0
PostOrt: Bagarmossen
Land (Country): Sverige

Re: Auris Hybrid begagnad

Inlägg av testbil »

riclin skrev: tis 15 dec 2020, 20:56:04
testbil skrev: tis 15 dec 2020, 20:47:12
riclin skrev: tis 15 dec 2020, 19:26:59

Jag vågar inte ge några råd där. Men har du TKG, så bör du kanske våga dig på en nyare med fler mil. Är skapligt bra LED-strålkastare på bilar med Executivepaket efter faceliftet. Ger lite bättre trygghet det också. Precis som autobromsen, som på dessa är verksam upp till 80 km/t. 9000 mila servicen är ganska dyr, åtminstånde på vår Prius. Så hittar du en som gått precis över där, är det väl bra.

Toyota har väldigt bra på sin hemsida. Där du kan se priset på service, på olika verkstäder. Så jag servar dom dyrare på biltran i Uppsala, eller i Alby i Botkyrka (endast serviceverkstad). Är 2-3000 kr billigare på dessa, jämföert med Haninge eller Kungens kurva. Småservisarna tycker jag inte det är värt besväret, att åka till dessa trafikmässigt.
Ja lutar nog åt det för att få dom funktionerna.
Ah bra tips, känns värt att ta sig till Uppsala om man kan spara sådana summor!
Ja tänk att du köper en 2013. Då har du garanti i ca 2,5 år tills bilen är 10år. Köper du en 2016 med 10.000 mil på mätaren, har du garanti i antingen 10.000 mil, eller ca 5,5 år. Det som kan bli en kostnad på en som gått lite längre, är väl bromsskivor och belägg. Kanske däck, då hybrider kanske körs lite försiktigare än andra bilar. Så kanske byte ligger runt 10.000 mil där. Men det är ju lätt att kolla på en tilltänkt bil.

Vi kör på orginaluppsättningen ännu, efter 9200 mil. två av vinterdäcken (Nokian Hakka R2), är det dock bara 4mm kvar på. De andra två 7mm (Enligt serviceprotokollet vid 9000mil). Sommardäcken vet jag inte, annat än att dom är lagliga. Använder mig av däckhotell, på Toyota. Bytte alltid däck själv, fram till 2015! Då flyttade vi, och däcken blev mer otillgängliga. Men fan, man blir ju lite latare med åren också :)
Ok, då låter det rimligt med nyare men fler mil. Garanti är skönt att ha! Tror dock tyvärr den nya från 2015 är något för dyr för oss, men en 2014 kanske det kan bli.

Ah, smidigt med däckhotell, inte alltid man har tid oavsett lathetsgrad :) Vet att det finns en i vårt bostadsområde som byter däck åt en rätt billigt!
Skriv svar