"Spårkänslighet" och antisladd

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

"Spårkänslighet" och antisladd

Inlägg av Woffot »

Man läser ibland om bilar, och kanske har jag läst om just nyare RAV4, att de är spårkänsliga. Vad bygger det på egentligen? Men faktum är att jag med min RAV4 HSD -17 har fått ett par elaka sladdar i djupa isiga spår. Det kan förstås vara fråga om att vinterns förvecklingar de senaste åren och oengagerad väghållning gett ovanligt usla vägar, men jag undrar ändå om någon har någon kommentar om detta - ska det vara sådan skillnad från bil till bil?

Vid dessa sladdar, och i ett annat fall där bilen i underkylt regn bara gled iväg i en lätt sladd, så har jag inte märkt någon reaktion från ESP. Är det vad man kan förvänta sig? Med gamla Avensisen har jag ibland skojat på blankis och upplevt att den iofs yxiga antisladden donar och har sig hela tiden. Ska man tolka det som att datorn i RAV4 bedömt att det finns nog kontroll för att inte ingripa, eller ska man tro att den gör vissa insatser utan att man märker något?

Dela in er i grupper och diskutera! ;)

(Ser nu att liknande fråga lyfts i annan tråd: https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... =3&t=14433 )