Har någon mixtrat med min bil?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
rln
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 20 mar 2021, 13:57:18
Bilmodell: Toyoya Auris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sweden

Har någon mixtrat med min bil?

Inlägg av rln »

Hallå alla, är ingen bil eller motornörd men är däremot mycket nöjd med min snart femton år gamla Toyota Auris som bara går, och går... tills nu. Känner dock att det är lite mysko saker i görningen, och tänkte höra om någon hört om något liknande.

I onsdags:
- Fick Sms på bägge numrena reggade på mig från någon som är väldigt intresserad av att köpa just vår Toyota Auris. Erbjuder sig att hämta bilen.
- Kollade upp numret, många har anmält samma sak, de verkar vara intresserade av just Toyota.
- Tänkte inte så mycket mer på det; finns ju många som vill köpa gamla bilar.

Idag, lördag:
- Bilen startar inte. Tändningen tickar/hackar, men inget mer. Verkar inte som startmotorn går runt, men den verkar ha batteri.
- Fick meddelandet "CHECK / V S C" första gången jag startade; dyker inte upp vid följande startförsök.
- Första försöket tände den någon cylinder och slocknade sedan. Efterföljande försök händer inget förutom att tändningen tickar.
- Misstänker problem med bränslepumpen eller ev startmotorn?
- Försöker öppna motorhuven, men den krånglar, vilket den inte gjort tidigare.
- Efter lite bestyr får jag upp den. Haken till huven känns lite lös, och sitter inte där den brukar; ev böjd?
- Motorhuven går inte längre att stänga; oklart varför.
- Kåpa till batteripolen (röd, +) är lös, och renare på ena änden.
- En av skruvarna för skyddet ovanpå batteriet såg blank/ren ut, som om någon skruvat upp den nyligt.

Det kan vara jag som är paranoid. Det kan vara så att övriga saker är småfel som jag inte märkt de gånger jag öppnat huven förut. Men SMSet, att den inte startar och att jag inte kan stänga huven får mig att misstänka att något inte står helt rätt till. Känns ju som någon saboterat bilen för att sedan försöka köpa den.

Finns det något särskilt jag kan kika efter själv? Någon kabel som är lätt att lossa? (Auris 2007 VVT-i 1,8)

Ville mest bara höra om det här drabbat fler, eller om något hört något liknande?
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Har någon mixtrat med min bil?

Inlägg av tobo »

Det lät onekligen olustigt. Kolla så att alla kablar till batteriet sitter och ser ut som de ska, och att pol-skorna (de två, minus och plus) sitter ordentligt åtdragna till batteriet.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Har någon mixtrat med min bil?

Inlägg av Micke2 »

När vi hade en 2002 Rav4 fick jag minst ett SMS i månaden om:
"Vi ser att du har en Toyota Rav4 regnr xxx xxx
Ska du sälja så kontakta oss först"...
Även brev om samma sak.
Tröttsamt.

Och tids nog gick den till Afrika när jag sålde den.
Antar jag. Avreggad i Sverige.
Skriv svar