Klonkande ljud vid kraftigare sväng från bakvagnen (trillingbil)

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Klonkande ljud vid kraftigare sväng från bakvagnen (trillingbil)

Inlägg av akathebarf »

Hej!

Eftersom sveriges peugeot forum är stendöda så tar jag mitt problem hit. äger en liten peugeot 107 vilket är samma bil som citroen c1 och toyota aygo.

årsmodell -06 miltal: ca 13 tusen

Nu senaste dagarna har den börjat klonka rytmiskt från bakvagnen när man tar kurvorna lite hårdare än vanligt. drivknutarna fram är uteslutna då dom inte låter något alls vid fullt rattutslag och om man svänger in/ut från tex parkering.
Hjullagren låter inget heller.
Den har trumbromsar bak och misstänker att det kanske har något med dom att göra?

Känns som det kan vara svårt att felsöka då ljudet enbart uppkommer om man tar en kurva lite hårdare, även lite fart krävs.

någon som har haft liknande bekymmer?

Mvh: Gillar min toyota motor :)
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Klonkande ljud vid kraftigare sväng från bakvagnen (trillingbil)

Inlägg av Johnny Blade »

Jag gissar på broms eller hjullager.Det är liksom inte så mycket annat som brukar trilskas.
Bromsproblemen brukar vara att handbromsarmen rostar fast i bromsbacken.Det brukar märkas att spaken blir lite slapp och att bromsen ligger an.
Ett annat problem brukar vara att en kolv ärgas fast i cylindern(brukar bli ojämn broms).
Det händer även att wiren rosar ihop.
Plocka av trumman och kika hur det ser ut.

Jag tänkte alltså att oljudet uppkommer av att en rostkant eller liknande i trumman slår mot en back.Det sviktar lite grann i svängar.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Re: Klonkande ljud vid kraftigare sväng från bakvagnen (trillingbil)

Inlägg av akathebarf »

Johnny Blade skrev: tis 06 apr 2021, 17:53:09 Jag gissar på broms eller hjullager.Det är liksom inte så mycket annat som brukar trilskas.
Bromsproblemen brukar vara att handbromsarmen rostar fast i bromsbacken.Det brukar märkas att spaken blir lite slapp och att bromsen ligger an.
Ett annat problem brukar vara att en kolv ärgas fast i cylindern(brukar bli ojämn broms).
Det händer även att wiren rosar ihop.
Plocka av trumman och kika hur det ser ut.

Jag tänkte alltså att oljudet uppkommer av att en rostkant eller liknande i trumman slår mot en back.Det sviktar lite grann i svängar.
Tack för svar. Misstänker att det kan vara något sådant med trumman och backarna också. Hjullager vet jag hur det låter och det här är inte det. Hjulager "skorrar" mer och hörs så gott som hela tiden även om ljudet kan ändra lite karaktär när man svänger. Den här klonkar relativ långsamt med tanke på hastigheten.

Får se om jag hinner kika på det i helgen, har inte kollat på dom sen jag köpte bilen då lossade jag trummorna och konstaterade att backarna hade många mil kvar.

Ja en av anledningarna var att min bror rekommenderade denna eftersom jag ville ha en billig bil som bara fungerar utan massor konstiga fel och "julgransbelysning" som moderna bilar har titt som tätt. Han var bilmeck och jobbade med just dessa och sa att dom var enkla för gör-det-självaren och billiga och driftsäkra.
Skriv svar