Toyota Rav4 2000-2007 Köpråd?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Lukas94
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 12 apr 2021, 23:35:33
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 0
PostOrt: NACKA
Land (Country): SWEDEN

Toyota Rav4 2000-2007 Köpråd?

Inlägg av Lukas94 »

Hej,

Jag tittar på att köpa en Toyota RAV4 5-dörrar 2.0 VVT-i 4x4 Automat 150hk från 2003 med ca 17k-25k mil. Jag vill har en hållbar, billig SUV som är automatväxlad.

* Är bilen bra i motor och låda genereelt sett?
* Har en Rav4 från t.ex. 2003 mer att ge efter 17k-25k mil?
* Vad ska man tänka på gällande automat-växellådan?
* Är motorn på 150 hk generellt sett bra?

Tacksam för svar!

Allt gott,
Lukas
Micke2
Inlägg: 458
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Rav4 2000-2007 Köpråd?

Inlägg av Micke2 »

Det är väl en av dom driftsäkraste bilar som tillverkats.

Automaterna fungerar bra, även om dom inte är lika skottsäkra som manuella.

Det händer väl att katalysatorn får bytas på vissa, eftersom mjukvaran är lite hårt satt. Bilen dömer ut kat före bilprovningen.
Inte jättevanligt och det uppdaterades med årgångarna.
Småkörningar dödar katten, men det gäller ALLA bilar utan undantag.

På några Rav4 och Avensis har en skruv till toppen släppt gängan i blocket så topplockspackningen går och gängan får ersättas med insatsgänga. Kostsamt.
Googlar du kan du få intrycket att det är vanligt.
Det är det INTE.

I bakre hjulhuset går röret från tågolyckan bakom ett plastskydd. Det röret är ofta rostigt och bör rostskyddas pronto om det inte är gjort Eftersom det inte syns blir det i regel inte åtgärdat föränn det läcker. E
Se det som ett tips till förebyggande

Det är väl rost att se upp med.
Inte enbart i i karrossen utan bakre bärarmarna.
Dom går att byta, men är kostsamt.
Detta enl besiktningspersonal som alltid gav våran 2002'a beröm för just länkarmarna bak. Ovanligt, tydligen. Jag rostskyddade dom när bilen var hyffsat ny.

Den bilen hade rullat ca 25.000mil när den såldes.
Många mil var kvar i den, och drog inte en droppe olja eller kylvätska.
Naturligtvis blev det en nyare Rav4 som efterträdare

Dom håller högt begagnatvärde av en anledning.

Se till att allt funkar, rost och historiken som alla andra.
Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4506
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Rav4 2000-2007 Köpråd?

Inlägg av Glenn »

Micke2 skrev: tis 13 apr 2021, 22:45:30
I bakre hjulhuset går röret från tågolyckan bakom ett plastskydd.
Really ?

:lol:
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 458
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Rav4 2000-2007 Köpråd?

Inlägg av Micke2 »

Glenn skrev: tor 15 apr 2021, 22:54:44
Micke2 skrev: tis 13 apr 2021, 22:45:30
I bakre hjulhuset går röret från tågolyckan bakom ett plastskydd.
Really ?

:lol:
Hahaha, hur tusan kunde jag missa den?
"Tågolyckan"
"Tankluckan" ska det givetvis stå.

Damn you, autocorrect!
Skriv svar