RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Amigomio
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 07 sep 2021, 12:12:49
Bilmodell: Rav4 LAddhybrid
Årsmodell: 21
PostOrt: 14700

RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Inlägg av Amigomio »

Vi går i tankerna att köpa en Rav4 och jag är väldigt osäker på vad som känns rätt..
Jag tänkte höra några åsikter och hoppas jag kan bli lite klokare..
Dessa tankar har vi haft:
Hur mycket är bilen värd efter 3 år och senare (i dagsläget är det marginell skillnad i pris mellan ny och 2 år gamla begagnade bilpriser som vi har kollar på)?
Är det bättre att satsa på en billigare ny bil för att uppgradera det till EL-bil om 3 år, när marknaden har lugnat ner sig mer och det blivit vanligare med HelEl..
Är inte 500+k för högt pris för "bara" en laddhybrid (ska man inte förvänta sig en hel elbil för det priset?)..
Ska man räkna att bilen tappar ca 50% i värdet efter 3 år oavsett modell laddhybrid/elhybrid?

Vi bor i hus - möjligt att ladda en bil. Vi kör normalt/runt 100 mil/mån + ett par resor i landet/år.
Laddhybriden vi tittat på kostar 510k (-32k i klimatbonus)
Plus: billigt fordonsskatt, billigare att äga.
Minus: risk för stor nedfall av nyprisvärdet, ganska mycket ränta på lånet (ca 35k på första 3 åren i vårt fall)

Elhybrid-varianten (Executive) kostar runt 380k med tillbehör.
Plus: dyrare fordonsskatt, dyrare att äga.
Minus: risk för stor nedfall av nyprisvärdet (?), ganska mycket ränta på lånet (ca 27k på första 3 åren i vårt fall)
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Inlägg av riclin »

Är det totalkostnad för bilägandet under 3 år, ni undrar över. Då borde ni nog titta på en lågmilare från 2019, av vanliga hybriden. Låg skatt, och har redan tappat en hel del i värdeminskning. Finns nog några ute, som precis blivit 24 månader gamla. Köp en sådan, hos en Toyota handlare. Så får ni Garanti till bilen är 10 år gammal/20.000 mil det som inträffar först. Och till en lägre månadskostnad!

Det hade jag gjort. Är fortfarande sur på mig själv, att jag inte gjorde så med vår Prius. Inte för att jag räknar med några större reprationskostnader. Mer tryggheten med garanti, även när bilen är över 3 år!
Amigomio
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 07 sep 2021, 12:12:49
Bilmodell: Rav4 LAddhybrid
Årsmodell: 21
PostOrt: 14700

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Inlägg av Amigomio »

Tack riclin!
Vi letade länge hos flera Toyota bilhandlare, men vi hittade ingenting rimligt, tyvärr. Priser på begagnade bilar på 2-3 år gamla är orimligt höga dessa tider, när efterfråga är så stor. Det skiljer sig cirka 5-12% jämfört med en motsvarande ny bil (efter en del nybilsrabatter/klimatbonus bidrag osv). Det är rekordpriser för begagnade bilar just nu bl.a. p.g.a. pandemins effekter.. Vi hittade en Rav4 2018 med låg mil för ca 290.000 och vi var nära att köpa den, men efter en provkörning kände jag ingen körglädje av den, jämför med liknande bilar från årsmodeller 2019 och framåt.
Vi valde därför att köpa en ny bil istället. Annars var vi helt inställda på att göra precis enligt ditt råd.
Nu blev det en laddhybrid i alla fall - vi får bilen snart.
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Inlägg av danne1981 »

Förstår vad du menar med utebliven körglädje Rav4 -18, Toyota blev helt andra bilar sedan TNGA-plattformen. Går inte jämföra med innan.
Har kört C-hr, Corolla TS och Rav4 nya modellerna. Väldigt trevliga samtliga.
Även senaste hybrid-versionen skiljer sig verkligen mycket från innan,t.ex Auris. Jag vågar påstå att 50% på el stämmer ganska bra.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Inlägg av Micke2 »

Kom ihåg att en begagnad bil ofta har någon slags mycket vanlig extrautrustning som drag, motorvärmare och en uppsättning hjul till.

Bara en uppsättning kompletta vinter/sommarhjul är mycket pengar.

En ny bil saknar allt det och tillkommer på annonserade priserna. Visst finns paket.... men..

Så den "lilla" prisskillnaden du ser kanske inte är rätt, när allt kommer omkring.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Inlägg av riclin »

Micke2 skrev: ons 10 nov 2021, 19:38:37 Kom ihåg att en begagnad bil ofta har någon slags mycket vanlig extrautrustning som drag, motorvärmare och en uppsättning hjul till.

Bara en uppsättning kompletta vinter/sommarhjul är mycket pengar.

En ny bil saknar allt det och tillkommer på annonserade priserna. Visst finns paket.... men..

Så den "lilla" prisskillnaden du ser kanske inte är rätt, när allt kommer omkring.
Viktig poäng, som Tyvärr verkar ha kommit lite försent.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Inlägg av Micke2 »

riclin skrev: tor 11 nov 2021, 08:18:13 Viktig poäng, som Tyvärr verkar ha kommit lite försent.
Nja, för trådskaparen ja, eftersom bilen nu är köpt, men man ska komma ihåg att fler än trådskaparen läser trådarna så det ger säkert eftertanke till någon.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Inlägg av riclin »

sant
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Inlägg av Woffot »

Finns det någon norrlänning här som har upplevt att kupén är för kall med laddhybriden? Annars känns den härlig!

I sammanhanget kan jag konstatera att jag tycker att vår -17 HSD är ruggigt golvkall när det är kallt. Man får liksom växla mellan att blåsa mot fötterna och att blåsa mot rutan, när man då sitter där och ångar med full vinterskrud på.
KenthIJ
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 okt 2017, 14:21:28
Bilmodell: Prius + 2017 och Prius PHEV 20
Årsmodell: 2017
PostOrt: Halland

Re: RÅD - RAV4 laddhybrid eller Elhybrid

Inlägg av KenthIJ »

Micke2 skrev: ons 10 nov 2021, 19:38:37 Kom ihåg att en begagnad bil ofta har någon slags mycket vanlig extrautrustning som drag, motorvärmare och en uppsättning hjul till.

Bara en uppsättning kompletta vinter/sommarhjul är mycket pengar.

En ny bil saknar allt det och tillkommer på annonserade priserna. Visst finns paket.... men..

Så den "lilla" prisskillnaden du ser kanske inte är rätt, när allt kommer omkring.
Köpte en Demo RAV 4 PHEV 2020 AWD i Style Premium (mycket utrustning) som gått 733 mil hos min lokala handlare och beroende på hur man räknar så blev den 60 000 "billigare" än om jag köpt den ny 2020 men...
nu har ju Toyota sänkt nypriserna på den modellen så då hade jag bara "tjänat" 15 000 om jag beställt en ny nu 2022. Då hade jag ju iofs fått vänta i flera månader. Demobilen fick jag ju direkt.

En fördel med att beställa ny är ju att man kan välja färg.

Så fick jag ju även Bridgestone 18" friktions vinterdäck till i priset vilket ju är värt en del.

Tror väl iofs att Laddhybrider kommer att tappa lite mer om några år, när elbilsutbudet blir lite större, men som det är nu så passar Laddhybrid oss bra då vi kan köra det allra mesta på el men ibland behöver kunna köra lite längre på bensin i hybridläge.
Kan ju kännas lite "onödigt" att köra omkring med två/dubbla drivsystem
Skriv svar