Varför drar min Prius mer än den borde?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
zabon
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 04 nov 2021, 21:21:41
Årsmodell: 0
PostOrt: segeltorp
Land (Country): Sverige

Varför drar min Prius mer än den borde?

Inlägg av zabon »

Hej!

Har nyligen köpt en Toyota Prius från 2006, fick den till väldigt bra pris. Dock när jag provkörde en annan från 2004 (båda runt 24-26 tusen mil), så drog den 0.4 / 0,5 på den lilla sträckan vi körde (man kan ju lätt se sin snittförbrukning på en Prius på displayen).

När jag provkörde min från 2006 så drog den lite mer, ca 0,6. Min kompis som var med mig sa att det kanske var för att det var kallare och mer uppförsbacke osv. Men nu har den legat på 0,6 / 0,65 vid varje resa. Någon som vet vad det kan bero på? Är elmotorns batteriet dåligt? Kan man byta det i så fall?(och för hur mycket?)

Tacksam för alla svar!

Mvh
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Varför drar min Prius mer än den borde?

Inlägg av Micke2 »

Hur jämför du egentligen?

Har din nuvarande Prius ökat, eller jämför du den du har nu med den korta turen du tog med en Prius du var spekulant på?
Det kan vara heltokig jämförelse med olika förutsättningar.

0.65 låter spontant mycket för en Prius, men det beror ju också på hur du kör. Inte enbart hur du sköter gaspedalen, utan nästan mer VAR du kör, hur LÄNGE och hur LÅNGT.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Varför drar min Prius mer än den borde?

Inlägg av Dale »

Tycker Priusen är rätt känslig hur man kör. Det är lätt hänt den drar mer än Celican om man kör Priusen lite tuffare. Finns klipp på hur en BMW M3 som kör snällt runt på Nurburgring och framför är en stressad Prius. Nu när temperaturen kryper ner mot nollan ligger min Prius runt 0,4 upp till 0,6 vissa dagar enligt bränsledatorn. Motorn hoppar igång så fort man vill ha värme i bilen. Senaste tankningen hade Priusen snittat på 0,53.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Varför drar min Prius mer än den borde?

Inlägg av riclin »

Håller med dale
Vi har förvisso en 2 generationer nyare prius från 2017. Men kortkörning, framförallt när det är kallare. Den varmkör bensinmotorn första km, sen vid behov för kupevärmens skull. Nu vet inte jag på gen 2 priusen hur långt upp elmotorn är med i hastighet. På Gen 3 (2009-2015) var den med upp till 70km/t, vår gen 4 (2016-) till 110, eller 115 km/t.

Men allt över den gränsen, så går den bara på bensin. Vår har förvisso bara dragit 0,39 sen ny, i skrivande stund. Men motorväg påverkar mer, än kallstarter för oss. Och vi kör inte jättemånga mil motorväg per tank. Och vi kör sällan bara några km åtgången heller.
Skriv svar