vilka produkter för att putsa upp bilen?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Jazon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 22:07:20
Bilmodell: MR2 spyder
Årsmodell: 0
PostOrt: Markaryd
Land (Country): Sverige

vilka produkter för att putsa upp bilen?

Inlägg av Jazon »

vilka produkter rekomenderas för att få fin o glansig lack? bilen är svart tyvärr.

hade tänk köpa polermaskin från biltema med 2 polerhuvuden, steglös. kostar ca 300kr. men vad ska jag ha för medel?
det är väldigt få tvättrepor i lacken. annars är den jättefin.
jag söker mao, vettig maskin (om inte biltemas duger) ngt som får upp glans och en vax. sen vad ska man köra med för schampo? hade tänkt lägga runt 1000-1500kr totalt.
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: vilka produkter för att putsa upp bilen?

Inlägg av Engen »

jag köpte rustas 2 huvade msakin för runt 500 kr för några år sedan och är väldigt nöjd med den för den ringa kostnad jag betalade för den-.. jag polerar och vaxar mina bilar 4 ggr året. och jag använder mig oftast av SONAX flytande polish och hårdvax. ( dom i röd vita plåt burkar ) som säljs nästan överallt. lät arbetat medel som heller itne kostar skjortan som håller länge och ger riktigt bra skydd och glans.. har även använt mig en del av AUTOSMARTs produkter vilka jag tyckt funkat bra men inte upplevt att det varit lika hållbart som SONAX.. dock ännu mera lät arbetat än sonax vilket kan vara att föredra ibland kanske :-) . säljs på lokala mackar oftast..!

Meguiars är oxå ett märke som jag tycker är ganska bra.. många av deras produkter i synnerhet deras Vaxschampo är klocrent..!!! säljs på micro

Sedan finns ju Lahega och lite värre produkter.. har inte använt mig utav dessa då jag tyckt att ovanstående medel uppfyllt mina krav men dom ger förmodligen jobbet bättre men dom kostar lite mer och säljs inte överallt..

Turtlewax produkter har jag använt nångång men inte kommit fram till att det inte ger det resultat jag letar efter-- Turtle wax nanotek tror jag dom heter är väl den som är bäst anser jag om man väljer turlewax.. sjuk lättarbetat medel.. men men!!

Hoppas det smakar. :-) MVH/ adde
Jazon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 22:07:20
Bilmodell: MR2 spyder
Årsmodell: 0
PostOrt: Markaryd
Land (Country): Sverige

Re: vilka produkter för att putsa upp bilen?

Inlägg av Jazon »

så hur går jag tillväga då? först tvättar jag bara bilen med vanligt schampo? sen så kör jag med polishen en omgång o sen med flytade hårdvax? sen är det klart eller`?
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: vilka produkter för att putsa upp bilen?

Inlägg av Mr Dezent »

Kortfattat, så svarar jag ja.
Om lacken är redigt nedgången rekommenderar jag en cleaner innan polishen.
Och för att få bilen riktigt, riktigt ren skulle jag även använda avfettning när bilen tvättas.
Bara tvätten kan vara ett äventyr och se till att torka bilen 100% torr innan du börjar med lackbehandlingen.
Och som alltid: Aldrig vaxa i direkt solljus eller om temperaturen där du håller till understiger +10 grader.
Själv brukar jag enbart vaxa bilen i rumstempererat varmgarage.

Kan också rekommendera Meguiars produkter!
Good shit!
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Jazon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 22:07:20
Bilmodell: MR2 spyder
Årsmodell: 0
PostOrt: Markaryd
Land (Country): Sverige

Re: vilka produkter för att putsa upp bilen?

Inlägg av Jazon »

tänkte att jag gör det i mitt garage. ska nog gå tror jag.

kan man låta bilen stå över natten så man på så vis vet att den blir torr? inomhus då ofc.
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: vilka produkter för att putsa upp bilen?

Inlägg av Engen »

Jo då det kan du göra :-) men det kommer nog att ligga en del vatten kvar mellan och under lister i fönster mm osv i alla fall.. så egentligen spelar det inte så stor roll.. blåsa försiktigt med tryck luft kan man göra på kända ställen där vatten sammlas om man har till gång till det..,!!

kolla på medelt du använder vad som står hur du ska arbeta med det.. Vissa medel kritar vinyl / olackade lister och på gummi så det kan va bra att täcka dom. det står oxå ofta att man ska ta små ytor i taget så att säga: Lägga medlet på motorhuven och polera av den och sedan röra sig del för del på bilen och samma tillväga gångs sätt med vaxet ,, så att du inte lägger på medlet på hela bilen och sedan börjar jobba.. vissa medel får inte ligga på för länge med risk att det härdar fast.. En viss tid har alla medel som dom ska härda för att man ska kunna jobba med det efter att man applicerat det på lacken...men det får inte ligga på för länge.. Automsart är ett av dom medlen som man kan lägga på lacken och låta det härda riktgigt riktigt länge utan risk samt att det medlet inte heller kritar på lister så där får det medlet pluss.. ..så det medlet kan man tex lägga på över hela bilen och låta det härda och sedan jobba med medlet.. jaja.. läs på förpackningen :-) alltid bra och göra..

lycka till..
MVH/ adde
lunnis
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:39:21
Bilmodell: Supra mk2
Årsmodell: 1986

Re: vilka produkter för att putsa upp bilen?

Inlägg av lunnis »

Biltemas maskin fungerar bra, har en likadan fast köpt på rusta.
Här finns det lite guider till bilvård och sånt. http://www.pingens.se/forum/viewtopic.php?t=16
Köper du polerpaket 2 på den sidan så räcker det till 3-5bilar och det är bra prylar.
och om du skaffar maskin så se upp med att trycka för hårt när du går över hörn, det är lätt hänt att det går igenom lacken då :oops:
kenzo
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 03:30:23
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1989
PostOrt: Tibro
Land (Country): Sverige

Re: vilka produkter för att putsa upp bilen?

Inlägg av kenzo »

Vad använder man för att få tillbaka sin röda celica??

färgen har oxiderat!!!

Hälst sonax , och ska tåla maskin,,
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: vilka produkter för att putsa upp bilen?

Inlägg av R4b13z »

kenzo skrev:Vad använder man för att få tillbaka sin röda celica??

färgen har oxiderat!!!

Hälst sonax , och ska tåla maskin,,
Jag tycker att jag lyckades rätt så bra på min. Jag använde bara en biltema maskin och de vanliga Rubbing-medlet. Är bara speglarna som inte blev riktigt röda.
Sen att förra klåparen som ägt bilen tryckt ett par skärmar och målat dem "volvo-röda" gör ju inte saken lättare.
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: vilka produkter för att putsa upp bilen?

Inlägg av Erkan »

Far på ditec dom har bästa grejorna!!!!
Skriv svar