Köpråd: Toyota Celica GT4

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av Jonex »

Ok , låter som du vet vad du sysslar med iochmed att du kört rally.
Fanns en St165 gt4 rallybil på blocket för ett tag sedan.. kan ju kika efter den om den finns kvar.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av Dale »

Har hört bland annat att lådorna e klena på EVOsarna. Sen har dom ju extradörrar på sidorna så de e enklare å kliva i å ur för dom som sitter bak. Sen de där om jag fattade rätt att Celican har större skuff å bättre långåkabil vete tusan. Iofs har jag inte åkt så mycke EVO men har då kört runt 7 tusen mil med min ST205a nu å de året runt. Både grus, asfalt och vinterväg. Kul som bara den. Har även varit på tältsemester med totalt 3 personer en vecka i den så visst går det. Påställt har den varit dom sista 5 tusen milen å de e bara å tanka å åk. Första 50-60 hk ligger väll runt 10-20 tusen beroende p åkvalitetsprylar eller ej. Kopplingen är den svagaste delen å den pallar upp till 300 hk (första steget). Ska man ha 50 hk till så drar det iväg säkert upp till 50 tusen. Annan turbo, spridare, pump, koppling å kanske nått mer. Rosten är väll som den är. Sköter man bilen så är den minimal. Har då inte sett nått på min än peppar, peppar. Ska du ha en fin bil så leta, finns många billiga lite här å där som har vart med om de ena å de andra. Har man lite pengar lär man nog kolla extra noga så man inte blir lurad. Det blir bara dyrt å besvärligt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av mortil »

Jonex skrev:Ok , låter som du vet vad du sysslar med iochmed att du kört rally.
Fanns en St165 gt4 rallybil på blocket för ett tag sedan.. kan ju kika efter den om den finns kvar.
ja tycker ST205 orna e så mycke snyggare ;) sen vet ja ju inte om ja SKA tävla med den eller inte. har dock en bra lång privat väg ja brukar va och busa på när ja e och hälsar på morsan i värmland :D
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av Larco »

Jonex skrev:En fin gt4 med 300 hk och köra på grus med ? Hmm. nja..
4wd och turbo på grus lär vara väldans kul men överskatta inte 4wd´n, den lär inte hålla dig speciellt länge på
vägen om du händelsevis inte är rallyåkare.
Det skiljer ju ändå en hel del mellan en org. Gt4 och rallybilarna, bland annat mycket bättre fjädring och däck.
Jo det skiljer en jäkla massa mellan TTE bilarna och gatbilarna. Glöm inte att hela drivlinan är utbytt till 6växlad sekvensiell X-trac med aktiva diffar. ;) Men gatbilarna går också väldigt bra på grus o snö. Lär dig att hantera 4wdn så kommer du nog märka att det är en stor fördel (inte nödvändigtvis riktat till dig personligen). Framför allt kontrollmässigt. Bara gasa o styra. Nästan iaf!
Du får också tänka på att våra st165or har öppen diff bak vilket gör dem mer lynniga och mer än gärna vill gå rakt fram i kurvorna. ST205 ska vara mycket lättare att få runt i kurvorna. Superstrut framvagnen lär nog även den ge en del fördel vid instyrningen i kurvorna på st205 kan jag tänka mig.

För övrigt kan jag bara säga att fullt 4-hjulsställ 90grader mot färdriktningen är fruktansvärt roligt :twisted:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av Jonex »

Larco skrev: För övrigt kan jag bara säga att fullt 4-hjulsställ 90grader mot färdriktningen är fruktansvärt roligt :twisted:

Hehe jo, jag prövade på isen med Subban i vintras, härlig känsla.
Laddade jag inte upp bilder på det ? :?

Jasså den jveln vill understyra med öppen diff.. undrar hur mycket, Subban går ju stablilt med öppna diffar , iaf på grus och snö. ( St205 diff läggs till på önskelistan )
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av Larco »

kanske du gjorde... :think:

Det beror mycket på körsätt men den vill gärna understyra lite som sagt.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar