Köpråd: Toyota Celica GT4

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
syndendesign

Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av syndendesign »

Hej!
Jag är väldigt sugen att börja spara pengar till att köpa mig en Toyota Celica GT4 94-99. Och tänkte höra med er vart man kan köpa en? (Spelar ingen roll om den är höger- eller vänsterstyrd.) Har hittat tre stycken på blocket, men vet inte hur länge dom finns kvar där. Jag kommer troligtvis att kunna köpa en tidigast i slutet av året.

Kom gärna med länkar osv där man kan köpa eller köpa från utlandet och importera billigt.

Tack på förhand. :)
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av Pipedreams »

Annars kan jag ordna finans genom toyota på min: http://www.blocket.se/vi/20752149.htm?ca=6_s
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
syndendesign

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av syndendesign »

Hur menar du då med finans?

Jag måste bara fixa ett jobb så jag kan börja spara pengar. Har fått en praktikplats på ett ställe i två veckor 14 april. Går de bra så har jag provanställning i 6 månader :P
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av Pipedreams »

Finans=Lån genom toyota. Dom har bra ränta. Men om du inte har ett fast jobb måste du förmodligen ha nån som går i borgen för lånet.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av mortil »

lånar väl tråden lite. jag har gått i tankarna om att skaffa en ST205 eller en mitsu evo5a.
st205an verkar vara lite mer "allround" användbar. dom har ju rätt stort bagageutrymme och verkar vara bättre för långfärder.

hur är då kvalite och sånt i den jämfört mot en evo ? jag har fått för mej att man inte behöver meka lika mycket med en sådan för att hålla den rullandes ?

hur mycket ger BPU på dessa bilar? (evo har ju ca 340 i bpu)

någon som kan svara på detta ?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av amby »

celican har god kvalitet.. det är ju en toyota..
Hört att evo bilarna ska vara ganska skramliga..sen får du ju sitta på fel sida också..

original ecu på st205 ska la klara att leverera ca 300hk med lite prylar.
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av Mr Dezent »

En parantes bara:
Att föreslå lån med förmånlig ränta till en som inte ens har ett jobb ännu tycker jag verkar synnerligen dumdristigt.
Tycker TS är inne på helt rätt spår. Fixa jobb först, spara ihop åtminstone en grundplåt och låna möjligen resterande belopp när jobbet är tryggt i form av en fast tjänst.

Vad gäller firmor som du kan köpa av:
Jag tänker inte skriva varesig det ena eller andra, men rekommenderar dig att googla olika firmanamn så får man snabbt en relativt god bild av vilka firmor som man bör undvika och vilka som kan vara mer aktuella.
En kompis till mig ägnade ett år åt enbart research innan han lät dem sköta sökandet efter en specifik BMW M3 E46 för att vara på den säkra sidan att inte lämna sina pengar till någon "tattare".
Det lönade sig, med marginal.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av mortil »

amby skrev:celican har god kvalitet.. det är ju en toyota..
Hört att evo bilarna ska vara ganska skramliga..sen får du ju sitta på fel sida också..

original ecu på st205 ska la klara att leverera ca 300hk med lite prylar.
Jo jag har också bara hört gott om celica. rostproblem är väl enda man hört kan komma. men de kan de ju på alla bilar.
ska väl inte ljuga och säga jag bara ska ha den till långåka eller glida. den kommer få smaka mycket grus och hårda kurviga vägar.

hur mycke kostar de i kulor och få upp den i runt 350 hk då ?

sitta på fel sida stör mig inte de minsta (its the right side ;) ) kommer nog bli en england import eller liknande då jag enbart vill ha en busbil/rallyreplika då vill jag inte förstöra nån av dom få(?) vänsterstyrda som går här i landet.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av Jonex »

En fin gt4 med 300 hk och köra på grus med ? Hmm. nja..
4wd och turbo på grus lär vara väldans kul men överskatta inte 4wd´n, den lär inte hålla dig speciellt länge på
vägen om du händelsevis inte är rallyåkare.
Det skiljer ju ändå en hel del mellan en org. Gt4 och rallybilarna, bland annat mycket bättre fjädring och däck.

Att hålla en bil fin som buskörs på grusvägar är ju omöjligt ( om man inte har råd att lacka om bilen efter varje körpass )

Jag personligen tycker det är för mycket pengar att leka med, en gammal gt4 med lite rallyprylar vore nog bättre
( St205 står sig rätt bra i pris fortfarande ) och skulle ge mer lek för pengarna.

Kvalitetsmässigt skulle jag vilja påstå att Mitsubishi är sämsta japananerna, mycket skitfel.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd: Toyota Celica GT4

Inlägg av mortil »

Jonex skrev:En fin gt4 med 300 hk och köra på grus med ? Hmm. nja..
4wd och turbo på grus lär vara väldans kul men överskatta inte 4wd´n, den lär inte hålla dig speciellt länge på
vägen om du händelsevis inte är rallyåkare.
Det skiljer ju ändå en hel del mellan en org. Gt4 och rallybilarna, bland annat mycket bättre fjädring och däck.

Att hålla en bil fin som buskörs på grusvägar är ju omöjligt ( om man inte har råd att lacka om bilen efter varje körpass )

Jag personligen tycker det är för mycket pengar att leka med, en gammal gt4 med lite rallyprylar vore nog bättre
( St205 står sig rätt bra i pris fortfarande ) och skulle ge mer lek för pengarna.

Kvalitetsmässigt skulle jag vilja påstå att Mitsubishi är sämsta japananerna, mycket skitfel.

Nae ja överskattar inte 4wd. jag vill bara lära mej köra de :) har både buskört och tävlat med diverse rallybilar fram/bak-hjulsdrivna .
funderar på att köpa en från england och bygga om . Rallydäck har jag inga problem med..

Förra bilen jag lekte på grus med var Opel Ascona A Rally på 220hk saknar den nå fruktansvärt. tyvärr va man dum och sålde den :(

då blir de ingen mitsu kan man slå fast på . fast de ha nog redan bestämt vid frukost idag :D
Skriv svar