Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Inlägg av kebarb »

Jag har fått en omgång vinterdäck från min vän som skall skrota sin golf som havererat i norge (Golf II), jag undrar om dessa hjul inkl fälg passar på min Corolla 88?

Detta är specifikationerna för en golf:
Golf II 84-92 4/100 38 57,1

Detta är specifikationerna för en Corolla:
TOYOTA Corolla 87-92 4/100 45 54,1 M12x1,50


Skiljer sig bulthålen från de olika bilarna? Golfen har ju lösa bultar medans corollan har pinnbultar och muttrar. Vad betyder de olika måtten? Bultcirkel förstår jag, men resten vet jag inte vad de betyder.



//K

edit:
Om någon vill ha en hygglig Golf II årsmodell 1987 så står det en i Tønsberg som skall gå på skroten här för att den läcker kylarvatten. Motorn startar och går och den är besiktigad och godkänd. Killen orkar inte fixa det utan betalar istället 1000:- för att skrota den i norge. Om någon hämtar den får ni den gratis!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Inlägg av cheetah1 »

Det "går" med en navring som gör det större hålet på golffälgen (57,1) till corollamått (54,1). Dock är det större ET på golffälgen, så däcken kommer hamna 7 mm längre ut.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Inlägg av kebarb »

Hej och tack för svaret!

Måste man ha denna navring eller går dett att montra utan den? Vad kommer att hända? Är det centreringen som blir problemet?

Vart hittar jag dessa navringar isf?

Blir det ett problem om hjulen hamnar längre ut eller är det bara petitesser? Påverkar det styrning, slitage på leder eller liknande?

//K
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Inlägg av cheetah1 »

kebarb skrev:Hej och tack för svaret!

Måste man ha denna navring eller går dett att montra utan den? Vad kommer att hända? Är det centreringen som blir problemet?

Vart hittar jag dessa navringar isf?

Blir det ett problem om hjulen hamnar längre ut eller är det bara petitesser? Påverkar det styrning, slitage på leder eller liknande?

//K
Ringen måste du ha. Det är navhålet som tar upp vikten, medan bultarna tar upp bridmomentet.
Möjligen att den större ET'n kan påverka upphängningen och styrningen och sådär, men inget allvarligt tror jag inte, när det är såpass lite. Ringar av den storleken verkar det vara ont om, men du kan säkert hitta nån slags mekanisk verkstad i krokarna som kan svarva såna åt dig.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Inlägg av kebarb »

Äh, det är ändå bara plåtfälgar så det kanske är lika bra att jag slänger över däcken på mina gamla sommarfälgar. Så länge däckdimensionerna är ungefär desamma så lär det ju passa. 13" 175/70/13 är väldigt snarlikt det jag redan har.

Vad tar däckkrängaren nu för tiden? Är det 100:- / däck eller?

//K
cheetah1 skrev:
kebarb skrev:Hej och tack för svaret!

Måste man ha denna navring eller går dett att montra utan den? Vad kommer att hända? Är det centreringen som blir problemet?

Vart hittar jag dessa navringar isf?

Blir det ett problem om hjulen hamnar längre ut eller är det bara petitesser? Påverkar det styrning, slitage på leder eller liknande?

//K
Ringen måste du ha. Det är navhålet som tar upp vikten, medan bultarna tar upp bridmomentet.
Möjligen att den större ET'n kan påverka upphängningen och styrningen och sådär, men inget allvarligt tror jag inte, när det är såpass lite. Ringar av den storleken verkar det vara ont om, men du kan säkert hitta nån slags mekanisk verkstad i krokarna som kan svarva såna åt dig.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Inlägg av Neblade »

cheetah1 skrev:Ringen måste du ha. Det är navhålet som tar upp vikten, medan bultarna tar upp bridmomentet.
Möjligen att den större ET'n kan påverka upphängningen och styrningen och sådär, men inget allvarligt tror jag inte, när det är såpass lite. Ringar av den storleken verkar det vara ont om, men du kan säkert hitta nån slags mekanisk verkstad i krokarna som kan svarva såna åt dig.
Säker på att man behöver ha navringen till annat än att centrera fälgarna med?

Tanken är ju att anliggningsytan ska ta upp lasten. Såvida man drar sina hjulbultar med 100-120 Nm och inte kletar in anliggningsytan med massa fett/kopparpasta så ska det vara anliggningsytan+bultarna som ska ta upp lasten.

Jag skulle vilja påstå att det går bra att köra utan navringen i plast, men att det blir jobbigt att centrera fälgarna framförallt om man inte har koniska hjulmuttrar.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Inlägg av cheetah1 »

Neblade skrev:
cheetah1 skrev:Ringen måste du ha. Det är navhålet som tar upp vikten, medan bultarna tar upp bridmomentet.
Möjligen att den större ET'n kan påverka upphängningen och styrningen och sådär, men inget allvarligt tror jag inte, när det är såpass lite. Ringar av den storleken verkar det vara ont om, men du kan säkert hitta nån slags mekanisk verkstad i krokarna som kan svarva såna åt dig.
Säker på att man behöver ha navringen till annat än att centrera fälgarna med?

Tanken är ju att anliggningsytan ska ta upp lasten. Såvida man drar sina hjulbultar med 100-120 Nm och inte kletar in anliggningsytan med massa fett/kopparpasta så ska det vara anliggningsytan+bultarna som ska ta upp lasten.

Jag skulle vilja påstå att det går bra att köra utan navringen i plast, men att det blir jobbigt att centrera fälgarna framförallt om man inte har koniska hjulmuttrar.
Mm, läste det nånstans nu också, men ah, det är det jag har lärt mig i skolan iallafall.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Inlägg av kebarb »

Hej allihop!

Tack för tipsen, tänkte bara runda av med att nämna hur det gick och vad jag gjorde så att andra läsare av tråden får ett rimligt svar.

Jag drog dit fälgarna och skruvade åt bultarna sakta och korsvis, vred och ruckade på hjulen under åtskruvning för att försäkra mig om att muttrarna kom så långt in i konformen som möjligt innan jag vred åt ordentligt med fälgkorset.

Skall köra några mil sedan efterdra och se vad som händer.

Har kört bilen upp till 90Km/h och det finns inga vibrationer eller andra egenheter, den går faktiskt jämnare än med vinterdäcken som det var en viss obalans i.

Återstår att se om något rejält haveri inträffar under nästa tur som är 90mil totalt, men jag tror det kommer att gå bra.

//K
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Inlägg av Johnny Blade »

Jag har i princip aldrig använt centreringsringar.till Cressidan köpte jag fälgar med för små hål dom borrade jag upp med en vanlig hålsåg så att fälgar gick dit,där hade inte ringarna passat.
Någon obalans har jag då ingen direkt erfarenhet av.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fälgar från en Golf II på en Corolla 88? Vad betyder måtten?

Inlägg av cheetah1 »

Iallafall, viktigt viktigt: inget fett eller annat kladd på ytan mellan fälgen och trumman/skivan! Bultarna kan skjuvas av -> du blir omkörd av ditt eget hjul -> inte roligt. Däremot är det lämpligt att ha lite kopparpasta på själva bultarna, så att dom är lättare att få av.
Skriv svar