Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
_zigge_
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 11:41:43
Årsmodell: 0
Land (Country): Sverige

Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Inlägg av _zigge_ »

Hej.

Vill ha lite köpråd av er som kan. Är ute och tittar efter en Toyota avensis årsmodell runt 05- till 07- med den starka diesel motorn. Alltså 177hk eller vad det är.

Vad ska man titta efter? Ifall det blir köp så är det min första Toyota i Volvo träsket.
Rost? Barnsjukdomar? Almänt vad finns det för fel på dessa bilar man ska titta efter?


Tacksam för svar

//Robin
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Inlägg av Hanzzon »

Anledningen att det är så tyst är att det inte är så mycket att orda om, köp en servad och skött bil, välj färg och köp! :)
Kan vara bra att veta att om du köper bilen hos en Toyota-handlare så ingår Toyota Kvalitetsgaranti (TKG) som gäller i princip allt utom slitage-delar och gäller tills bilen är hela 8 år gammal eller har gått 15000mil.
I övrigt finns även en fin 6-växlad mellan-diesel på 2,2 liter på 150hk från -05 till omkring-07. Den lilla 2,0 D4D går även den rätt bra men har fram till och med -05 kamrem och är femväxlade medans de större 2,2 D4D-motorerna har underhållsfri kamkedja från start och är sexväxlade.
Från -06 har alla Toyota-dieslar kamkedja.
Mot slutet på -06 kom en facelift på Avensis med lite små förbättringar och bla. blinkers i bakspeglarna.
Välkommen och Lycka till med ett bra bilval! :thumbup:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Inlägg av Dale »

Har en 2008 med 177 hk dieseln som gått 3500 mil. Tja, är inte riktigt nöjd på en del punkter.Har bytt bägge strålkastarna och ena bakljuset för det kluckat i dom av vatten. Inte bara lite fuktig alltså. Växellådan är trög mellan ettan och tvåan trots oljebyte i den 6 växlade lådan. Ligger på runt 0,65 i snitt och får fylla på med runt 2 liter olja i motorn mellan tankingarna som kostar runt 200 kronor litern (Castrol SLX). Det vill säga runt 4% oljeblandat. Precis om en gammal Zündapp. Det blir väll så när det ska vara lågfriktionsmotorer där låg bränsleförbrukningen är prioriterad. Klent med 1300 kg i max släpvagnsvikt e de med. Nått positivt då? En underbar bil på många sätt. 120 km/t på sjätte växeln och motorn ligger på 2000 varv och det finns kraft för omkörningar iaf. Tyst och behaglig är den med. Var lite orolig hur den skulle bete sig på vinterväglag efter ha kört 4wd flera vintrar men denna kärra känns stabil. Har kopletterad dieselvärmaren med fjärrstart så den är varm och go när man ska iväg. 5500 watt värme är kanon. Varm bil på 25 minuter trots -30 ute. Lite mjuk i bakvagnen under semestern med hela familjen och massa packning i. Saknar dock belysning till knapparna för backspegelinställningarna då man måste backa in bilen i ett mörkt trångt garage men den lilla missen har ju Toyota haft i över 20 år. Är överlag väldigt nöjd med bilen iaf.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Inlägg av PierreW »

Dale skrev: Växellådan är trög mellan ettan och tvåan trots oljebyte i den 6 växlade lådan.
On/offtopic. ;)

Om det inte varit upp förut så finns det ett litet Kuba meckar tips.
Av med damasken vid spaken och fila till klacken som spärrar för backläget.
Var med om en del Avensisar som ettan och tvåan var svåra att lägga i,
spaken är helt enkelt inte tillräckligt "i läge" att få i dom växlarna.
Passa då även på att smörja med lite silikonfett i plastmekanismen till vajrarna ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Inlägg av Dale »

Ska fasiken ner i garaget å fila lite. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Jimbo
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 00:28:19
Bilmodell: Land Cruiser 120 WB HG 4.0
Årsmodell: 2005

Re: Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Inlägg av Jimbo »

Hade en Avensis 2008 med 2,0 dieseln.

Så här bra var den:
Nästan på en gång upptäckte jag att växellådan kärvade.
Detta fenomen visade sig särskilt vid växling från ettan och tvåan. Även viss tröghet fanns mellan andra och tredje växeln. Skrapljud och hack i växellägena samt svårighet att få i växlarna.

Påtalade detta inom kort. Verkstaden ombad mig köra lite till med bilen och rekommenderade ett oljebyte i växellådan vid första servicen.

När bilen gått cirka 250 mil tappade motorn all kraft.
Bilens instrument visade inga felindikeringar. Verkstaden kopplade in sitt instrument utan resultat.
Efter en tids felsökning kunde verkstaden konstatera att turbon inte levererade någon effekt på grund av att en slang lossnat.
Bilen återfick sin kraft efter att felet åtgärdats. Efter detta skenade bränsleförbrukningen iväg rejält.
Åter till Toyotaverkstaden och en uppdatering av styrboxens programvara företogs. Nu gick bilen som den skulle igen sånär som på växellådsproblemen som inte avtog.

Sommaren kom med stormsteg i juni.
Temperaturen närmade sig 22-25 grader. Härligt.
Vi tog en resa till Stockholm och fann att AC:n inte orkade kyla kupén. Hur än reglagen och utsläppen justerades blev det inte svalt.
Hem igen och åter till Toyotaverkstaden.
Verkstadspersonalen tog sin temperatursond och mätte Ac:ns temperatur i luftutsläppen fram. Temperaturen låg flertalet grader högre än rekommenderat värde, vilket fick till följd att kylkapaciteten inte räckte till.

Första servicen genomfördes samt oljebyte i växellådan. Ingen skillnad noterades. Växellådan kärvade fortfarande.
Man måste låta växelspaken gå ut i friläge innan man tar nytt tag och lägger i tvåan. Irriterande och felaktigt.

Jag åkte för första gången bredvid och min sambo körde. Steg in i bilen och stängde dörren. Upptäckte att hela dörrhandtaget sviktade. Kände mig för och fann att hela dörrpanelen höger fram satt löst. Åter igen till verkstaden och där fann man att fästskruvarna inte var åtdragna!
Felet åtgärdat.

Nu började mina funderingar allvarligt svikta vad gäller Toyotas kvalité. Jag hade köpt denna bil för att få ett problemfritt bilägande! Jag försvarade mig, inför mig själv, med tesen att vissa småsaker får man räkna med.

Tid bokades för att byta ut komponenter i växellådan. Detta gjordes samtidigt som Ac:n åtgärdades med nytt köldmedium.

Eftersom vi inte kör bilen varje dag händer det i mellan åt att den står parkerad 1-3 dagar.

Jag upptäckte efter att bilen stått i två dagar att kopplingspedalen tog anmärkningsvärt lågt. Efter att ha pumpat ca 5-10 ggr återfann pedalen sitt läge.
Påtalade detta vid ett nytt verkstadsbesök varvid tid bokades för att lufta kopplingen.
Jag hämtade bilen och lät den stå ett par dagar. Samma fenomen.
Kopplingen tog lågt och stiger till normalläge efter upprepade pumpningar.

Jag påtalade detta för verkstaden och tid bokades för att byta kopplingscylinder. Kopplingscylinder byttes. Felet avhjälpt.

Kvarstående fel är fortfarande kärvheten i växellådan.

Efter en tid körde jag bilen i ett ärende till Östersund. Prövade stålkastarspolningen för första gången. Tryckte på avsedd knapp. Vatten sprutade bara på vänstersidan???
Tryckte igen….Bara vatten på vänstersidan.
Tredje gången jag tryckte på reglaget kom det vatten på båda sidorna.
Det enda som jag noterade var att det skramlade till i samband med att strålkastarna spolades. Lade under körningen ingen vidare notis om detta.

Anlände till Östersund och gick runt bilen. Upptäckte till min förskräckelse ett stort hål i stötfångaren höger fram????
Det lackerade locket till spolarmunstycket hade ramlat bort.
Åter till Toyota och verkstaden beställde hem ett nytt lock vilket skulle på lackering innan montering kunde ske.

Tid bokades in för ytterligare ett oljebyte i växellådan.
Verkstaden hade forskat i frågan och hade fått information om att Castrol hade en olja som eventuellt kunde användas för att få bukt med problemet.

Oljebytet genomfört……bilen såld.....
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Inlägg av Dale »

Jösses vilket tråkigt inlägg. Alltså det var intressant men tråkigt att det är så mycke fel på en och samma bil. Måndagsexemplar?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Jimbo
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 00:28:19
Bilmodell: Land Cruiser 120 WB HG 4.0
Årsmodell: 2005

Re: Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Inlägg av Jimbo »

Ja du, gissa om jag blev less =(

Men nu så blev det en Land Cruiser i stället.

Vad jag vet så är inte den ihopskruvad av massa bakfulla engelsmän iaf ;)
Och den verkar ju funka i öknen med så.... vi ger den ett försök =)

Hade aldrig blivit en Toyota igen om inte backupen från verkstaden hade varit så grym!

Hej hopp!
Jimbo
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 00:28:19
Bilmodell: Land Cruiser 120 WB HG 4.0
Årsmodell: 2005

Re: Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Inlägg av Jimbo »

Eftersom jag är en nyfiken en kollade jag upp om den nya ägaren hade haft något problem med bilen via serviceloggarna. Och ta mej tusan....... Hade inte vattenpumpen rasat..........tur han har garanti på bilen.

suck.......
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd Avensis diesel 05- framåt

Inlägg av Dale »

Tråkigt med den kärran. En helt annan fråga. Hur e Landcruisern då? Jag har lurat på en sån då den har bättre dragförmåga. Bara 1300 kilo på Avensisen min.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar