Oljeläckage ur bränslepumpen

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av jotte »

Ok. Ja jag har ju varit inne på det men ville kolla först om det eventuellt var något annat som kunde vara trasigt så man inte byted i onödan så att säga.
NorthernDarkness
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 23:13:56
Bilmodell: Toyota Camry
Årsmodell: 96
PostOrt: 82020

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av NorthernDarkness »

Precis, de är inte billiga direkt. Min läkte inte så jättemycket så jag sket i det. Torkade rent ibland istället hehe. Men tydligen var det ett vanligt fel på dem.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av cheetah1 »

Köp den begagnade jag länkade till då? 120 spänn...
jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av jotte »

Ja jag får prova med en begagnad, vet ej vad nya kostar men 120 plus frakt kan det ju vara värt att prova. Har kollat lite med toyota och dem sa jag skulle kolla trycket i oljepåfyllningshålet samt kolla vevhusventilationen och det har jag ju gjort och hittade inget där, tycker bara det är så konstigt att en bränslepump läcker olja. Den gör ju det den ska liksom...pumpar bränsle....men jag testar så får vi se.
NorthernDarkness
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 23:13:56
Bilmodell: Toyota Camry
Årsmodell: 96
PostOrt: 82020

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av NorthernDarkness »

Jag tror att det leds in olja där för att kyla/smörja... Tyckte det var lite lustigt jag med... "Va fan, olja från soppapumpen?? Hmmm :S" Trista när det läker där är ju att det leds så förbannat... Blir ju olja överallt...
jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av jotte »

OK, ja jag hade dem tankarna med att nånting som tätar i pumpen gått sönder lr nått. Hålen det läcker ur borde ju vara nå ventilationshål lr liknande så det inte blir vakum i pumpen,tänkte jag. Vi får se när det nya delen kommer om det blir fiasko lr succé.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av cheetah1 »

Bränslepumpen måste ju naturligtvis smörjas på något sätt, skulle gissa att det helt enkelt stänker in olja från vevhuset in på den. Hålen är troligen just för att indikera att något läcker, så att du inte kör omkring 10000-tals mil med olja i bensinen utan att veta hur den kommer dit...
jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av jotte »

Det blev fiasko tyvärr. Köpte den där beg. delen på en bilskrot men det är exakt samma symtom iaf. Så det måste vara något annat om jag nu inte har haft osannolik otur att denna också är trasig på samma sätt. Förslag någon?
jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av jotte »

Jag får köpa en ny på toyota istället och testa. ALLA jag pratat med inklusive massa mekaniker säger att bränslepumpen är troligen felet. Sitter tydligen en del packningar som kan vara trasiga. Vi får hoppas. Redan slösat 190:- på beg del (hoppas få tillbaka dem) nu får vi se vad en del för 560:- kan göra. ;)
Skriv svar