Oljeläckage ur bränslepumpen

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av jotte »

Hej!

Jag har en Toyota Corolla -88 som läcker olja. Jag har efter en motortvätt konstaterat att det läcker ur dem 2 små hålen som sitter på sidan av bränslepumpen. Den trycker ur sig olja så fort man startar den men ju "hårdare" man kör destu mer kommer det ur den. Någon som har tips på vad det kan vara som orsakar detta?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av cheetah1 »

jotte skrev:Hej!

Jag har en Toyota Corolla -88 som läcker olja. Jag har efter en motortvätt konstaterat att det läcker ur dem 2 små hålen som sitter på sidan av bränslepumpen. Den trycker ur sig olja så fort man startar den men ju "hårdare" man kör destu mer kommer det ur den. Någon som har tips på vad det kan vara som orsakar detta?
Ewhm.. Vad är det för motor?
Hursomhelst är det ju nån packning, antingen på motorsidan eller på bränslepumpssidan om man säger. Skruva loss och titta helt enkelt.
jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av jotte »

Det är en 1,6 liters motor i den. Sitter det nån packning inne i bränslepumpen lr vad? Vet liksom inte vart jag ska kolla efter om man säger så. Jag har tagit bort bränslepumpen och kollat, sitter ju en backelitpackning in mot motorn, den är tät, smetade även på lite tätning där men det kommer bara ur själva hålet på pumpen. Tog även bort slangarna för vevhusvent. och blåste rent, var lite "klegg" i dem men det hjälpte inte. Tänkte mest om nån vet specifikt var det sitter packningar som kan orsaka detta eftersom jag inte lyckades hitta något när jag plockade isär det.
Senast redigerad av jotte den sön 12 apr 2009, 15:14:07, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av cheetah1 »

jotte skrev:Det är en 1,6 liters motor i den. Sitter det nån packning inne i bränslepumpen lr vad? Vet liksom inte vart jag ska kolla efter om man säger så.
Alltså, sitter det en motordriven bränslepump i själva blocket, som på en gammal förgasarbil, så vet jag inte riktigt vilken väg oljan skulle kunna ta. Vet inte riktigt hur sådana ser ut inuti. Är du 100 på att det är en bränslepump det läcker från?
jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av jotte »

Ja precis det är en motordriven bränslepump som sitter in i motorblocket så att säga, med förgasare och jag tycker också det är väldigt konstigt att det kommer olja där men det gör det iaf. Det liksom trycker ur sig olja där, vet itne om det kan vara stopp nånstans där det itne ska vara det så oljan tar en "onaturlig" väg.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av cheetah1 »

jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av jotte »

Precis, sån är det
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av cheetah1 »

Läcker det från den där svarta packningen där eller? Prova att byta den isåfall...
jotte
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 12:27:24
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hallstahammar
Land (Country): Sverige

Re: Oljeläckage ur bränslepumpenmassa

Inlägg av jotte »

Nej. Det läcker ur 2 st små hål (ventilationshål) som sitter på själva pumpen. Den svarta packningen har jag även tätat med packningsmassa men det komemr inget där utan bara ur hålen.
NorthernDarkness
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 23:13:56
Bilmodell: Toyota Camry
Årsmodell: 96
PostOrt: 82020

Re: Oljeläckage ur bränslepumpen

Inlägg av NorthernDarkness »

Jag tror du måste byta pump. Jag hade samma fel på min Corolla tidigare. var på Toyota och frågade och det var tydligen det enda man kunde göra om man ville få bukt med det.
Skriv svar