Samma kolvar?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Toyrace
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:33:16
Bilmodell: Celica ST182/202
Årsmodell: 90
PostOrt: Skene
Land (Country): SE
Kontaktperson: Stig Svensson
Ort: Skene
Kontakt:

Samma kolvar?

Inlägg av Toyrace »

Någon som vet om det är samma kolvar i ST182 och ST202, 3SGE?
/ Stig
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Samma kolvar?

Inlägg av Larco »

inte identiska men väldigt lika.
ST182 har 10,2:1 i kompressionsförhållande
ST202 har 10,5:1 i kompressionsförhållande
Sen har ju gen3 3S-GTE en annan gjutning med högre kiselinnehåll i kolvarna vilket gör dem hårdare samt för minskad värmeutvidgning, även kallade Hypereutectic, gissar på att även Gen3 3S-GE har de då de delar så mycket annat med turbomotorn, ex vev, stakar och mycket annat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypereutectic_piston
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Toyrace
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:33:16
Bilmodell: Celica ST182/202
Årsmodell: 90
PostOrt: Skene
Land (Country): SE
Kontaktperson: Stig Svensson
Ort: Skene
Kontakt:

Re: Samma kolvar?

Inlägg av Toyrace »

Ok Andreas,
skillnad i kompförhållandet kan ju ligga i toppen.
Jag har oxo för mej att jag läst något om olika/förbättrade legeringar i gjutningen, sannolikt förbättrade efter -94.
Stig
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Samma kolvar?

Inlägg av Larco »

Inte helt omöjligt då det är en ganska liten skillnad men jag har inte sett någon skillnad mellan förbränningsrummen 3S-G topparna. Gen2 kolvarna har jag endast sett på bild men jag tyckte att upphöjningen på mina gen3 kolvar var bredare längst upp än gen2. Tror det var Error som demonterade en gen2 GE på gamla forumet som knäppte bilder när vi diskuterade lite skillnader. Tror att det endast är kolvarna som är annorlunda för att bestämma kompressionsförhållandet.

Kolvarna blir som sagt hårdare och starkare med högre kiselinnehåll men spricker lättare vid spikningar, ungefär som keramik.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar