Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Inlägg av kebarb »

Jag har hittat en annons på blocket med en 2002 corolla, jag slog på mekonomens hemsida och såg att den har motornummer 3ZZ-FE.

Är det verkligen kamrem i denna motor eller är det den nya med kamkedja?

I annonsen står det, "kamrem bytes vid 12000mil."


//K
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Inlägg av cheetah1 »

Näe, kedja på den, mig veterligen. Alla ZZ är kedjedrivna...
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Inlägg av Neblade »

Ja, Alla VVT-i/VVTL-i motorer är väl kedjedrivna?

Dock har de väl gjort den stora servicen på bilen, var 6000:e mil, kostar omkring 4800 kr
(jmf. Toyota Linköping på min CTS, dock gäller det priset Corolla T-sport med 2zz-ge motorn, borde vara liknande service.)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Inlägg av kebarb »

Vad är det som ingår i den stora servicen? dvs 6000mil

Min verkstad talade sig varm för kamkedjan för att den inte behöver bytas ut och för att man sparar massor av pengar på det, men om man måste serva den dyrt var 6000/mil istället så faller väl poängen med det?

Och vad är det som skiljer Tsport motorn från den vanliga motorn? ÄR det helt olika kammar och topp eller helt olika motorer?

//K
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Inlägg av Dale »

kebarb skrev:Och vad är det som skiljer Tsport motorn från den vanliga motorn? ÄR det helt olika kammar och topp eller helt olika motorer?
Skulle tro de finns 1,4 liter (4ZZ-FE), 1,6 liter (3ZZ-FE) å två på 1,8 liter (2ZZ-GE) varav den ena med kompressor(2ZZ-GZE) till Corollan. 1,4 sitter i enklaste modellen. 1,6 liter är vanligast. 1,8 liter sitter i T-sport (samma motor sitter även i Celica) och den med kompressor tillverkades i begränsad upplaga. Mer om ZZ motorerna finns att läsa på http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_ZZ_engine
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Inlägg av cheetah1 »

Jag såg faktiskt en Corolla T-sport compressor här i ljungbyhed en gång.

Men ah, det var OT.

Hursomhelst, ta inte bara första bästa anbud du får på servicen, utan fråga runt lite.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Inlägg av kebarb »

Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?

Det är ju trots allt 50hk extra.

Någon som har koll?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Inlägg av Dale »

kebarb skrev:Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?

Det är ju trots allt 50hk extra.

Någon som har koll?
De mesta går ju. Finns dom som byggd 4wd av MR2orna å petat i V6or i andra så. Skulle dock tro att i nyare MR2 e de turbo eller kompressor ist. De e väll 1ZZ-FE i MR2orna å den större är en 2ZZ-GE så de e säkert rätt olika både mekaniskt å elektroniskt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Inlägg av Larco »

Dale skrev:
kebarb skrev:Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?

Det är ju trots allt 50hk extra.

Någon som har koll?
De mesta går ju. Finns dom som byggd 4wd av MR2orna å petat i V6or i andra så. Skulle dock tro att i nyare MR2 e de turbo eller kompressor ist. De e väll 1ZZ-FE i MR2orna å den större är en 2ZZ-GE så de e säkert rätt olika både mekaniskt å elektroniskt.
Det går att hänga i 2ZZ-GE, finns dem som gjort det. Största problemet är väl kabelstam/elektoniken samt att de ju fortfarande är rätt dyra.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Har denna motor kamrem "3ZZ-FE"?

Inlägg av Dale »

Larco skrev:
Dale skrev:
kebarb skrev:Borde det inte gå att klämma ner den lite starkare 190Hp 1.8l motorn i en nyare MR2?

Det är ju trots allt 50hk extra.

Någon som har koll?
De mesta går ju. Finns dom som byggd 4wd av MR2orna å petat i V6or i andra så. Skulle dock tro att i nyare MR2 e de turbo eller kompressor ist. De e väll 1ZZ-FE i MR2orna å den större är en 2ZZ-GE så de e säkert rätt olika både mekaniskt å elektroniskt.
Det går att hänga i 2ZZ-GE, finns dem som gjort det. Största problemet är väl kabelstam/elektoniken samt att de ju fortfarande är rätt dyra.
Antar de e därför de blir en snurra av något slag ist.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar