Är min Corolla en 77:a eller 76:a?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
ramses
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 15:03:14
Bilmodell: Corolla KE20, K3C, 1200
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Är min Corolla en 77:a eller 76:a?

Inlägg av ramses »

Kan någon hjälpa mig bestämma årsmodell och typ på min Corolla?

Vägverket påstår att jag har en 77:a, vilket borde vara korrekt med tanke på att instruktionsboken också säger "1977 ÅRS MODELL MED AVGASRENING" (Före sin tid?).

Bilen importerades till Sverige före 1977 och var ute på vägarna redan i okt 76. Det må väl vara okej, men nu när min huvudbromscylinder började ge upp så köpte jag en ny sådan från USA, och den passar inte. Däremot har jag hittat en annan, nu i efterhand, som ser exakt ut som min och skall passa till Toyota Corolla 3KC 1200cc 1970 - 12/1976. Det får mig att fundera över om det inte är en 76:a. Hur tar man reda på det mer exakt? Finns det många olikheter på bilar i samma årsmodell (tänker då närmast på reservdelar mm)

Min motor är en 3KC, 1196 cc enligt klisterlapp under huv och i instruktionsbok, men i bilregistret står 1200 KE20. Förstår jag rätt är en 3KC en ke20, eller?

/Ramses

P.S Bilder på huvudcylindrarna finns under http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 3742#p3742 D.S
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Är min Corolla en 77:a eller 76:a?

Inlägg av Dale »

Årsmodeller har det diskuterat tidigare. Det man kan gå på om man ska köpa grejjer är tillverkningstatum(år). Sen kan bilen stått länge å inte blivit registrerad förrän året därpå vilket inte är helt ovanligt. Har snackat med bilförsäljare som försöker lura på en ny bil som är 1 år gammal. Trots man påpekar/frågar varför har den där bilen som är samma "årsmodell" annan instrumentering, annan front och så då? Brukar dom slingra sig å komma med nått stölligt ljug. Årsmodell brukar vara i bilförsäljares ögon vara samma som vägverket har som registreringsdatum för då får ju säljaren en nyare bil. Årsmodell för oss bilägare brukar vara tillverkningsår för vi ska ju serva bilarna å då vill vi ju ha grejjer som passar. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Är min Corolla en 77:a eller 76:a?

Inlägg av cheetah1 »

Tror att det finns listor över vilket datum ett visst chassinummer färdigställts någonstans på nätet.
Användarens profilbild
ramses
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 15:03:14
Bilmodell: Corolla KE20, K3C, 1200
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Är min Corolla en 77:a eller 76:a?

Inlägg av ramses »

cheetah1 skrev:Tror att det finns listor över vilket datum ett visst chassinummer färdigställts någonstans på nätet.
Tack för tipset, men dessvärre gav det inget :(

Chassinummer är KE201251269 vilket inte ger en enda träff på några sökningar på de största sökmotorerna. Söker jag på modellnummer, TO0216, får jag endast fram något om Landcruiser 4x4 och det är ju inte vad jag har :)
Dale skrev:Årsmodeller har det diskuterat tidigare. Det man kan gå på om man ska köpa grejjer är tillverkningstatum(år). Sen kan bilen stått länge å inte blivit registrerad förrän året därpå vilket inte är helt ovanligt. Har snackat med bilförsäljare som försöker lura på en ny bil som är 1 år gammal. Trots man påpekar/frågar varför har den där bilen som är samma "årsmodell" annan instrumentering, annan front och så då? Brukar dom slingra sig å komma med nått stölligt ljug. Årsmodell brukar vara i bilförsäljares ögon vara samma som vägverket har som registreringsdatum för då får ju säljaren en nyare bil. Årsmodell för oss bilägare brukar vara tillverkningsår för vi ska ju serva bilarna å då vill vi ju ha grejjer som passar. ;-)
Ja det där låter ju ganska "naturligt". Eftersom min bil redan kördes 76 kan den ju inte vara tillverkad 77, men varför är den då registrerad som en 77:a?

På transportstyrelsens hemsida står om Fordonsår:
Beräknas utifrån tillverkningsåret, om det saknas är det året då fordonet togs i trafik första gången.

Om min bil står också:
I trafik första gången i Sverige: 1976-10-19

Så jag förstår inte riktigt hur det kan vara en 77:a om den tillverkades 76 (eller tidigare) samtidigt som många säger att en årsmodell inte har med tillverkningsdatum att göra. Jag tror (kanske i min enfald) att bildelar har med årsmodeller och inte med tillverkningsår att göra. Har jag fel?

Tack för all hjälp hittills!

/Ramses
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Är min Corolla en 77:a eller 76:a?

Inlägg av Dale »

De ska inte vara för enkelt. ;-)

Skulle tippa att modellen -77 kom redan på hösten -76. Likaså kan ju en -77a stått till -78 innan den tas i bruk med men reglerna kan ju ha sett annorlunda ut för 30 år sedan. Förvirringen är total. Klart är iaf att det är en KE20 ;-)

Igentligen är det väll bara Toyota som kan svara på när din bil tillverkades och vägverket/transportstyrelsen kan svara på varför dom har klassat in den som den e.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Är min Corolla en 77:a eller 76:a?

Inlägg av cheetah1 »

Då är den ju garanterat byggd senast 76, men skulle också kunna vara byggd 75 om den har stått i en bilhall eller nåt.

Min celica som jag hade var byggd i december 76 men registrerad i mitten på 77.
Skriv svar