Sida 1 av 1

Modellfakta: Celica mkIV ST16 chassit, 1986-1989

Postat: sön 22 feb 2009, 12:20:06
av Dale
Modellfakta: Celica mkIV ST16 chassit, 1986-1989

Historia
1986 var året då Celica och Supra gick skilda vägar. Supran (mkIII) blev Toyotas flaggskepp vad gällde sportbilar, medan Celican fick bli en mer "allemans-sportbil". Celican fick en snygg, strömlinjeformad förpackning gentemot hur den tidigare karossen såg ut och driver nu med framhjulen. Modellkoden är ST162.

Samtidigt togs några nya motormodeller fram (samtliga 4-cylindriga), av vilka 3S-GE hamnade i de som kom på den svenska marknaden. Denna motor (som är tvärställd) har en volym på 2 liter, dubbla överliggande kammar och elektronisk insprutning. Effekten (enligt Toyota) är ca. 135 hk på bilarna med katalysator, och ca. 145 hk på de utan (1986 och 1987 års modell). Den levererades endast med 5-växlad manuell låda i Sverige, men fanns på andra ställen i världen även med automat.

1988 dök den 4-hjulsdrivna, turbomatade versionen GT4a upp. Denna lilla "rallyreplika" (som för övrigt har modellkoden ST165) har i stort sett samma motor som ST162. Den stora skillnaden är dock just att den har turbokonverterats. Genom detta har effektsiffran höjts till ca. 185 hästar. Växellådan är en 5-petad manuell låda (som faktiskt känns riktigt bra om man kortar spaken ca. 50 mm…!), vilken förser GT4an med konstant 4-hjulsdrift. Fördelen (eller nackdelen) med detta, är att SBP (Bilprovningen) inte kan utföra bromstest på den, eftersom den hoppar ur rullarna p.g.a. detta. Det enda de kan göra, är att provbromsa vid en liten rundtur…

Att äga en Celica mkIV kan vara rena drömmen, om den är välskött. Den har mycket lätt för att rosta, vilket man ofta ser om man tittar på objekten ute i trafiken (skärmkanter, taklucka mm). Men det finns även fler ställen som är utsatta, som inte är så lätta att komma åt vid en koll. Exempelvis bromsrör och tanken (påfyllningsrör och längsgående rör).
Dessutom är det ofta "yngre förmågor" som har/kör dessa bilar, varvid motor/drivlina ofta har fått bekänna färg. Men att motorn läcker olja är inte ovanligt alls. Detta fel är snarare nästan standard på Celican. Det är bara frågan om hur mycket. Så vill man ha ett praktexemplar, får man nog leta lite…!

Om man även strävar vidare och söker en GT4a, uppkommer ännu mera saker att ta hänsyn till. Till exempel så är turbon en mycket utsatt och känslig del, vilken även lätt blir sliten om den inte sköts rätt! Det är många turbobilsägare generellt som inte har en aning om hur en bil med turbo ska skötas för att inte ta stryk med ett turbobyte som följd. T.ex. ska oljan bytas oftare än på en bil utan (jag byter ca. var 500'e mil på min Supra), den ska gå på tomgång en stund innan man slår av motorn (om man kört långt eller hårt, gärna 5 minuter) för att kall olja (och vatten i GT4'ans fall) ska hinna gå igenom den så den kyls och smörjs ordentligt innan. Om man slår av motorn direkt efter hård körning är risken MYCKET hög att oljan koksar inne i turbon (på impelleraxeln) varvid obalans uppstår och lagren slits ut fortare… …turbobyte here we come…!

Även drivlinan har mer delar som kan strula. Med tanke på att det är lådan, fyra drivaxlar plus kardan med i bilden, så finns det lite som kan gå sönder…
Damaskerna på drivknutarna är ett känsligt ställe. Dessa (som på de flesta bilar) spricker med tiden, och kommer det in smuts (grus…), så slits knutarna väldigt lätt. Och de är inte direkt billiga att köpa…

Så en summering av detta blir då:
Om Ni jagar en kul och pigg, lagom sportig bil som ändå är ganska ekonomisk att äga. Försök då hitta den 'perfekta' Celican (som inte är rostig eller utsliten). Om Ni hittar ett sådant exemplar, KÖP DEN om det är ett bra pris!! Dock skulle nog jag personligen först och främst sikta på en GT4a från '88 (den '88 jag hade förut saknade i.a.f. katalysator), eller annars en vanlig (framhjulsdriven) från '86 så man slipper katalysatorn och får ca. 10 kusar mer att leka med…!

Av: Tommy Stenbäck
tommy@skivbaren.nu