Sida 1 av 2

Nya Grupp H Starlet motorbyte tolkning

Postat: tis 15 maj 2018, 08:59:17
av Emrik
Tjenare! Jag och min far har precis införskaffat oss 4 starlets (årsm 78-84, KP60/61/62) varav vi har tänkt köra rally med två av dom.

Vi funderar på att sätta i en 4A-GE motor i en av dom (om vi lyckas hitta en sådan motor överhuvudtaget) men vi är osäkra på om detta är tillåtet med tanke på de tekniska reglerna från SBF,

http://www.sbf.se/globalassets/svenska- ... ersion.pdf

Enligt detta står det att:
”Motor får fritt användas från familj, dock får inte motormodell vara nyare än modell på bil/kaross. (Exempelvis motor från en golf 3(1996) får användas i en VW polo (2011), men inte i en golf 1(1984)).” (Sida 6, rubrik ”Motorblock”)

Vad jag förstår, enligt Sida 4-”Definitioner”, så är ”familj att likna med bilfabrikant” Så att eftersom 4A-GE motorn är tillverkad av toyota så borde den få användas i en starlet?

4A-GE motorn började ju produceras 1983 i form av ”Bluetop/Bigport” versionen, och karossen slutade produceras 1984, så detta borde väl betyda att den får sättas i en starlet enligt:

”Motor får fritt användas från familj, dock får inte motormodell vara nyare än modell på bil/kaross.” Sida 6

Har jag tolkat detta rätt? Kom gärna med synpunkter, jag har tänkt kontakta en sbf besiktningsman men tänkte kolla här med er först :)

Hör gärna av er om ni har en 4A-GE motor liggandes också! :D

Re: Nya Grupp H Starlet motorbyte tolkning

Postat: tis 15 maj 2018, 10:16:09
av Bempa
Hej

Kul med 4age starlet, blir lite Finland över det hela ;)

Har självt tittat och läst i nya Grupp H reglementet. Men jag tolka det lite annorlunda... Jag tänkte ju årsmodell... Att te.x att det måste vara en 84á i papprena för att kunna använda 4age från 83. Men som du säger så står det ju faktiskt bara karossmodell och inte ÅRSmodell. Så att din tolkning är nog inte så dum.

Men du lär nog bekräfta med SBF, återkom gärna med svaret du får då jag är nyfiken på detta nya reglemente. :thumbup:

Re: Nya Grupp H Starlet motorbyte tolkning

Postat: tis 15 maj 2018, 13:25:39
av Swecap
Och jag tänker motorfamilj, alltså K motor sitter det original i bilen. Då blir det fel men en A motor.

Re: Nya Grupp H Starlet motorbyte tolkning

Postat: tis 15 maj 2018, 21:23:37
av Emrik
Bempa skrev: tis 15 maj 2018, 10:16:09 Hej

Kul med 4age starlet, blir lite Finland över det hela ;)

Har självt tittat och läst i nya Grupp H reglementet. Men jag tolka det lite annorlunda... Jag tänkte ju årsmodell... Att te.x att det måste vara en 84á i papprena för att kunna använda 4age från 83. Men som du säger så står det ju faktiskt bara karossmodell och inte ÅRSmodell. Så att din tolkning är nog inte så dum.

Men du lär nog bekräfta med SBF, återkom gärna med svaret du får då jag är nyfiken på detta nya reglemente. :thumbup:

Ja precis! Det var från Finland som vi fick idén :)

Skönt att jag inte är den enda som sett att man kan tolka det på det sättet men vi får se vad SBF säger i slutändan, jag kan uppdatera här när jag vet/fått svar :)

Re: Nya Grupp H Starlet motorbyte tolkning

Postat: tis 15 maj 2018, 21:24:35
av Emrik
Swecap skrev: tis 15 maj 2018, 13:25:39 Och jag tänker motorfamilj, alltså K motor sitter det original i bilen. Då blir det fel men en A motor.
Satt och funderade på detta också, vi får se vad SBF säger helt enkelt :)

Re: Nya Grupp H Starlet motorbyte tolkning

Postat: tor 17 maj 2018, 22:41:48
av Neblade
Swecap skrev: tis 15 maj 2018, 13:25:39 Och jag tänker motorfamilj, alltså K motor sitter det original i bilen. Då blir det fel men en A motor.
Jag skulle tolka på samma sätt som dig, 4a-motorn har väl aldrig suttit i en Starlet?
Med den tolkningen skulle du ju kunna montera en 2t-g / 18r-g från en gammal Celica, men det känns väl inte riktigt rätt?
Ska bli intressant att höra vad som är korrekt tolkning!

Re: Nya Grupp H Starlet motorbyte tolkning

Postat: fre 18 maj 2018, 09:06:18
av Bempa
Själva grejjen med nya Grupp H är just att man ska kunna stoppa i motorer som inte har suttit i bilen. Typ som en 2tg i en Starlet ;) Så får man alltså göra :thumbup: Men man måste hålla sig inom märkesgränserna, En Toyota motor i en Toyota kaross , en Mazda motor i en Mazda kaross o.s.v.
Och motorn får inte vara nyare än karossen man använder.

Det jag tycker är intressant i frågan ovanför är om man får ta en motor från en 83á och stoppa ner i en 82á p.g.a 82áns Starlet är samma karossgeneration som 84á. Eller måste bilen vara av årsmodell 84?

Re: Nya Grupp H Starlet motorbyte tolkning

Postat: fre 18 maj 2018, 17:06:22
av Neblade
Bempa skrev: fre 18 maj 2018, 09:06:18 Själva grejjen med nya Grupp H är just att man ska kunna stoppa i motorer som inte har suttit i bilen. Typ som en 2tg i en Starlet ;) Så får man alltså göra :thumbup: Men man måste hålla sig inom märkesgränserna, En Toyota motor i en Toyota kaross , en Mazda motor i en Mazda kaross o.s.v.
Och motorn får inte vara nyare än karossen man använder.

Det jag tycker är intressant i frågan ovanför är om man får ta en motor från en 83á och stoppa ner i en 82á p.g.a 82áns Starlet är samma karossgeneration som 84á. Eller måste bilen vara av årsmodell 84?
Doh! Jag har uppenbarligen ingen koll, fått för mig att det var i princip en standardserie, med bara enklare modifieringar. Nu lät det ju helt plötsligt mycket roligare. :wtf:

Re: Nya Grupp H Starlet motorbyte tolkning

Postat: tis 22 maj 2018, 06:27:37
av Emrik
Jag har slängt iväg ett mail till SBF nu som de har vidarebefordrat till sina "toyotaexperter" så förhoppningsvis får vi svar inom kort! :)

Re: Nya Grupp H Starlet motorbyte tolkning

Postat: sön 03 jun 2018, 20:46:02
av Emrik
Hej igen! Jag har fått svar nu och enligt David Pettersson på SBF så är det tillåtet att sätta i en 4A-GE motor i en Starlet, mer info finns i mailet som jag skriver här under! :D
Här kommer svaret på din fråga om Toyotamotor/topp. Det är David Pettersson som kan allt om dom där bilarna som svarat, han är ju även med i gruppen som tog fram reglementet. Hoppas du får svar på dina frågor.



Johan Garli



Hej! Svaret är enligt följande:



Ni har helt rätt i allt om ni kan bygga på en Toyota Starlet oavsett om det är årsmodell 79 eller 84.



Med motormodell är det tolkat så att motorn måste innehålla samma prestandaspecifikationer som under bilens period om ni skall använda er av en från senare årsmodell. Detta betyder i detta fallet att motorblock 4age kan användas från 1983-1991 då det är exact samma block medans toppen i ”smallport” är helt annorlunda.

Så topplock måste användas från 1983 -1989 då det är den så kallade ”bigport”





Så här hårt måste det tolkas om det inte skall missbrukas även om den så kallade ”smallport” är sämre egentligen så ingen kommer opponera sig men nästa som frågar så är det på andra hållet!



/Mvh David