Min C-HR beter sig mystiskt (förbrukning/hybriddrift)

Toyota Mirai, Prius, Rav4, C-HR, Yaris, Auris...
Spygg
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 28 maj 2020, 10:13:13
Bilmodell: C-HR
Årsmodell: 2020
PostOrt: Solna
Land (Country): Sverige

Min C-HR beter sig mystiskt (förbrukning/hybriddrift)

Inlägg av Spygg »

Jag kanske är dum i huvudet, men jag tycker verkligen förbrukningen beter sig superkonstigt på min Toyota C-HR hybrid. När jag har "liveförbrukningsgrafiken" på - dvs den där man ser en blå stapel som visar förbrukningen i realtid, så har den börjat växla mellan att ligga på mellan 1 och 1,5 liter MILEN, för att då och då - när man släpper på gasen - gå ner på noll och elektrisk drift. Det är liksom inget mellanting - antingen HÖG förburkning, eller ingen alls. Samtidigt som ekomätaren befinner sig i botten eller mitten av det gröna fältet. Detta sker då och då (och ja - bilen är i D-läge - inte B-läge) och ecomode är på. När den inte beter sig så här, så ligger den sällan under halvlitern milen enligt liveförbrukningen, även om slutresultatet brukar hamna där (0,44 liter/milen för närvarande). Hur man ska komma ner i utlovade 0,35 liter har jag ingen aning om - någon som lyckats...? Och varför beter sig bilen så här?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Min C-HR beter sig mystiskt (förbrukning/hybriddrift)

Inlägg av riclin »

Blandad körning var 0,38-0,39 beroende på utrustningsnivå, enligt den gamla NEDC cykeln. 0,35 var stadskörning se här:http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1609-1.pdf 1,8 HSD ska dra 0,48 enligt den mer rättvisande WLTP cykeln. Som är den aktuella, för alla nya bilar idag. Se här: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... pf_web.pdf Så då ligger ju du under, bra jobbat :D .

Ditt andra problem, låter ju inte som något du kan fixa själv. Ring Toyota, om du har långt att åka. Dom brukar vara ganska schyssta med goodwill, om garantin har gått ut. Om bilen är servad hos dem, enligt program. Men C-HR kom väl 2017, så du borde väl nästan ha nybilsgaranti kvar?
Skriv svar