Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Ja. På ett eller annat sätt har jag tillgång till dessa:
1.5st 5M-E
2st 2T-G
0.5st 2T-C
2st 3T-C
3st 18R-G
1st 4M
1st 5M-GE
1st 4A
2st 1UZ-FE
1st 4A-GE
+bonus 7M-GTE, 3S-FE
Erik Berg Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Har fortsatt slakta Charmantens gamla förgasare. Plockade ut huvudmunstyckena.
Första porten 2M 1.04mm 4M 1.07 Charmant 1.04
Andra porten 4M 1.55mm Charmant 1.53mm
Satt 1.04mm munstycket i 4M förgasaren. Jag har kollat med bredbandslambdan och den går lite för fett vid lugn körning. (typ 12.5:1 - 13:1) Vet inte om 0.03mm gör någon skillnad men nu provar vi.
"Borrade" upp andra portens huvudmunstycke till 1.65mm. Bredbandslambdan skvallrade att den gick alldeles för snålt vid fullgas, runt 14.7:1 - 15:1. Hoppas på bättre värden nu.
Skulle vilja hitta en 5M-E fördelare så man slipper brytaren i fördelaren. Nackdelen är att tändkurvan blir fel. 4M toppen har mycket större förbränningsrum som förbränner långsamt jämfört med den mycket kompaktare 5M-E toppen. Skiljer 8 grader vid fullgas 2500 rpm+. (4M 38 grader, 5M-E 30 grader.)
Erik Berg Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Jag har ju 5M-Efördelare på min, inte har jag märkt att den ändrar för lite.Men jag vet ju iofs inte hur den ska gå när den går som den ska.
Jag är nöjd som det är.
Förgasaren däremot skulle jag behöva göra nåt åt.
Fixat fästen för "kickdown"-wiren. Har ej längre kickdownfunktion längre eftersom denna låda är elektronisk, styr bara hydraultrycket i lådan.
A340e:n är större på alla ledder, får precis plats. Nu måste jag bygga ny bakre balk, korta kardan, fixa vinkelväxel för hastighetsmätarvajern och fixa växellänkaget + elen.
Erik Berg Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Växellådsbalk svetsad. Kardan svetsad. Halva avgaset färdigt. (Blir true-dual hehe) Vinkelväxel för hastighetsmätare lokaliserad (undrar från vilken bil den är? Satt på en W57-låda) och monterad. El-fix och några oljekylledningar kvar + värstingen.. växellänkaget.
Erik Berg Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!