vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
henkan
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:35:51
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Växjö
Land (Country): sweden
Ort: Växjö

vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av henkan »

Har nyligen bytt motor i min Toyota MR2 Turbo -92 coh kört med den i ca 2 veckor helt felfritt vad det gäller kylarsystemet. Men sen i lördags fack ja lite problem, var ute och körde och märkte då efter ca 1 mil att bilen inte gått upp något i värme och just när ja tänkte detta så rusade tempmätaren upp nästan på de röda och sen efter en stund gick den ner till 85 grader.

Sedan dagen efter så skulle jag köra lite längre då blev det samma visa igen 4 gånger på 4 mil, men den kokade aldrig la sig typ på 100 grader. Tillbringade sen hela söndagen åt att rengöra hela kylsystemet, var rätt mycke skit i blocket men sen efter lite sköljningar så va de fint igen. Sen i med massor med vatten och glykol igen, luftade och donade. körde den riktigt varm funkade bra, sen körde ja en runda till samma gammla visa igen, luftade lite till, ut och gasa igen, då skjöt ja en kylar slang!! :evil: ..

Då till frågan, är det bara att jag luftat för dåligt? Men då tycker jag det verkar märkligt att den funkat så bra i 2 veckor innan.
Och termostaten betvivlar jag då min kompis som också har en mr2a också har detta problem och han har bytt till en ny men problemet kvarstår.

Någon som har någon bra svar/förslag? så mottages dom gärna! 8-)
Henric Rudin, Växjö
Toyota MR2 Turbo -92
Celica GTi -89 (Racingbil långlopp)
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Suprafan »

Kylarlocket.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Cyrix »

Antingen luft i kylssytemet eller en dålig toppackning skulle jag gissa på.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Sejmon
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 08:41:00
Bilmodell: Mr2 T
Årsmodell: 1993
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Sejmon »

Ja likadant är det ju på min men jag har kunnat köra i säker 3 månader utan några problem tills den för några dagar sedan började muppa sig på samma sätt. Känns ju som att vore det luft så borde kanske detta visat sig innan?
henkan
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:35:51
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Växjö
Land (Country): sweden
Ort: Växjö

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av henkan »

Kylarlock? kan det spela in så mycket?

Toppackningen tror ja inte det kan vara då den nya motorn är renoverad på SMR i japan, så de hoppas ja innerligt inte att det är den. Och jhag har bara kört med laddtryck på 0,7 bar.
Henric Rudin, Växjö
Toyota MR2 Turbo -92
Celica GTi -89 (Racingbil långlopp)
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Suprafan »

Jag hade samma problem med min Supra Mk3. Bytte till kompisens gamla originallock från en MR2a och då funkade den utan problem.
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Tobbera »

Enligt mina egna erfarenheter och allt jag läst verkar MR2ans kylsystem leva ett eget liv. Det tog nog ca 2-3 veckor innan mitt var luftat och klart. Efter någon vecka verkade det bra men sedan helt plötsligt började tempen pendla upp och ner i jämn motorvägsfart. Stannade, öppnade locket till första läget, lät det pysa ett par minuter. Av med locket på med vatten till det inte gick i mer. Så fick jag göra några gånger, sedan har de funkat bra. Var i början helt övertygad om att topplocket var kasst men efter sisådär 30 luftningar har tempen varit stabil.


Stört?
Ja.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
henkan
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:35:51
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Växjö
Land (Country): sweden
Ort: Växjö

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av henkan »

ok. ja detta verkar vara ett lite krångligare system änn vanligt. Får ta och fylla min i helgen då och sen lufta som en tok, och hoppas på att det löser sig!
Henric Rudin, Växjö
Toyota MR2 Turbo -92
Celica GTi -89 (Racingbil långlopp)
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Cyrix »

henkan skrev:ok. ja detta verkar vara ett lite krångligare system änn vanligt. Får ta och fylla min i helgen då och sen lufta som en tok, och hoppas på att det löser sig!
Du har väl luftat på luftnipplarna både på kylaren och värmepaketet?
värmen i bilen ska stå på fullt när du gör detta.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
henkan
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:35:51
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Växjö
Land (Country): sweden
Ort: Växjö

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av henkan »

jadå det har ja gjort.. men trodde inte att det var så känsligt.. så antagligen så var det lite luft kvar som inte kom fram förrens efter ett par veckor, har mesta bara kört kortare rundor med den då. Så den kanske inte blev riktigt varm så allt vatten cirkulerat runt riktigt.
Hoppas det löser sig till helgen i alla fall vill ju köra den istället för min nissan 200:a, är ju inte lika roligt. 8-)
Henric Rudin, Växjö
Toyota MR2 Turbo -92
Celica GTi -89 (Racingbil långlopp)
Skriv svar