Byte, ljuddämpare Celica

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Azzo
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 18:40:09
Bilmodell: Celica Liftback GT-i
Årsmodell: 1989
PostOrt: Rimforsa
Land (Country): Sweden

Byte, ljuddämpare Celica

Inlägg av Azzo »

Tjosan!


Måste nu byta ljuddämpare på min Toyota Celica LiftBack Twincam 1989 då insatsen lyckats brinna upp (y)

Sitter och funderar på, Biltemas "sportdämpare" är det något att ha, den för 990kr kolfiber saken...
Just nu mullrar det som satan inne i bilen vilket jag inte står ut med, tänkte på hur högljudd den dämparen är, annars var man kan få tag i en originaldämpare billigt begagnad ( alldeles för dyrt att lösa ut en ny, 1800 tror jag det var...)

Röret är 2" hela vägen men går ju köra på muff så jag får på 2,5" i värsta fall, hör av er för jag är öppen för ALLA förslag då jag får ont i huvudet som det är nu...


Mvh Micke
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Byte, ljuddämpare Celica

Inlägg av Jonex »

Skroten är ett alternativ, dom brukar vara snabba på att rädda saker innan bilarna ställs ut på gården.

Ett annat är Ferrita, deras ljuddämpare är snälla men med ett gediget ljud på högre varv.

Biltemas är kanske okej men jag tror inte alls på den där kolfibervarianten då det är plastfilm och det håller inte länge.
Köp hellre en helt polerad dämpare isf.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Azzo
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 18:40:09
Bilmodell: Celica Liftback GT-i
Årsmodell: 1989
PostOrt: Rimforsa
Land (Country): Sweden

Re: Byte, ljuddämpare Celica

Inlägg av Azzo »

Hahaha!

Nu är det verkligen dags att byta dämpare. Köpte en ny igår för 329kr, någon universal grej på biltema..

Det är så att min fina högljudda dämpare hände för att lossna och åka ner i diket igår :)

Blev ett jädrans liv på bilen, lät som en rallybil nästan. Vilket resulterade i migrän...

Så idag är blir det arbete med bilen som gäller. Får sätta den nya med ståltråd tills jag får tag i universalfästen..
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Byte, ljuddämpare Celica

Inlägg av Jonex »

Hehe, så det kan gå. Skippa universalfästena, köp aluminiumband ( sånna med hål i, kallas även BMF-band eller skruvband )och några självborrande plåtskruv och fäst på lämpligt ställe så är det klart.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar