Platta/Ovala däck...

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Platta/Ovala däck...

Inlägg av KACE80 »

Jo jag är ju en rookie på detta med "sommarbil" så jag vet ju ej exakt vad jag bör och inte bör göra vid avställning
av min bil :? .
De flesta logiska grejerna är jag ju med på så som att ha en fulltank i bilen och göra den riktigt ren å fin och
att ej dra åt handbroms...
Men det jag oroar mig för mest är att jag ej vill råka ut för att få platta däck.
Hur skall jag slippa detta utan att ställa upp bilen på pallbockar och utan att slänga på andra däck?
Jag kommer ju självklart att minimera riskerna genom att fylla på luft till max gränsen ( runt 3,6-3,8bar )..
Men kan jag göra nåt annat?
Och har ni nåt mer att tillägga vad gäller vinterförvaringen så berätta gärna då jag är ny på detta med sommarbil :ugeek: .
Anton.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Platta/Ovala däck...

Inlägg av Dale »

Har iofs inte ställt mina bilar så himla länge men en laddare på batteriet som motionerar och underhåller batteriet är ingen dum ide. Finns Ctek från en femhundring. Byt olja innan du ställer in kärran med. Städa ur bilen så de inte ligger godispapper eller liknande för möss är fenomenala på att hitta gosaker och förstör rätt mycke.

Bra tips på http://www.automotorsport.se/artikelmal ... sion=17101
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Platta/Ovala däck...

Inlägg av Mr Dezent »

Ska bilen förvaras inomhus/utomhus? I varmgarage eller kallgarage?

Men det är som du själv är inne på och som Dale redan nämnt.
Full tank, byt olja och se till att underhållsladda batteriet.
Jag föreslår även att du kontrollerar kylarvätskan och dess frosthalt, så att du inte får en otrevlig överraskning i vår. Garanterat om det är förvaring utomhus som gäller och kanske rent av i kallgarage.

Om bilen ska förvaras någonstans där det finns risk för möss eller råttor så måste givetvis hänsyn tas till det också. Tänk på att det finns hårda regler för råttgift.

Om bilen har fungerande AC så är det en god idé att låta AC:n arbeta lite då och då under förvaringstiden.

En eller två torrbollar i kupén rekommenderas, så slipper du risken för mögel och andra tråkigheter i kupén.
Två är nog overkill, själv brukar jag alltid köra med en. Det räcker så länge vi talar om en normal personbil.
Tänk bara på att den måste tömmas från det vatten den suger åt sig någon gång varannan månad eller så ...
(Jag grät nästan när jag såg en Corvette för vinterförvaring, vars ägare snålat med en torrboll för ynka 30 spänn ... Hela kupén (ratt, innertak, skinn ...) helt mögligt! Så torrboll är en billig försäkring mot sådant. Skiter man i det blir det i regel svindyrt.)

Kapell? Tänk på att det finns olika sorters kapell. Helt slutna och de som "andas". De sistnämnda är bäst och även dyrast.
Om bilen står utomhus gäller det definitivt att se till att kapellet verkligen ligger an mot bilen så att vinden får minimalt eller helst obefintligt utrymme att fånga upp det. Då slår det mot bilen och i värsta fall blåser det ju iväg.
Inomhus kräver givetvis inte lika mycket noggrannhet vid montering av kapell, men bra att ha även där, så slipper karossen bli så smutsig och jävlig under hela den tid som bilen står oanvänd.

Vad gäller platta däck så finns det bara två sätt att motverka detta. Eftersom palla upp bilen inte var något alternativ (vilket är det ena sättet) är det enda rätta att då och då starta upp och köra lite med bilen. Räcker med att rulla ut den och köra en cirkel eller två, dvs behöver inte köra särskilt långt.

Tror faktiskt bilen mår bäst av detta också, så att den inte står helt still under hela vinterhalvåret. Tänk även på att om du väl startat upp bilen så låt motorn för all del komma upp i arbetstemperatur innan du slår av den igen.

Utöver det vanliga, full tank och fräsch olja, så bör det nog räcka så ...
Denna rutin kör i alla fall jag själv varje vinter och det har fungerat bra hittills ...
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Platta/Ovala däck...

Inlägg av KACE80 »

Oj det är mycket att tänka på om man är perfektionist och det är ju jag, men det är ju också garaget där den skall förvaras som ställer till det lite för mig :cry: .
Det är ett kallgarage och väldigt enkelt, underlaget är ojämt och består av grus så därav att det ej blir pallbockar men men det finns ju tillgång till
el och jag har redan en c-tek laddare så det är ju bra :) ..
Och jag har ju redan oerhört tunna däck så då bör de ju vara med motståndskraftiga mot att bli platta så med ett riktigt högt lufttryck
så bör det väl gå fint.
Tackar för snabba svar och speciellt för ditt oerhört seriösa svar Mr Dezent :D .
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Platta/Ovala däck...

Inlägg av Engen »

En tanke är om man väljer att starta upp bilen vid tillfällen under vintern ska man tänka på all kondens som bildas i olja och vevhus samt i avgassystem när motorn går. Extremt viktigt att varmköra motorn och även låtan den gå varm ett tag om man väljer att starta den.. Polarn starta sin sommar kärra nån enstaka gång under vintern han fick byta avgassystem för att det rostade sönder samt att han fick en massa kondens slamm i oljan!
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Platta/Ovala däck...

Inlägg av Freddan »

Annars kan den nog vara skitkul att ha som vinterbil Anton ;) :mrgreen:
Zebbo
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
Bilmodell: gr A Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Umeå

Re: Platta/Ovala däck...

Inlägg av Zebbo »

99% av alla däck , kan du pumpa till 4,5 kg (trycket som ventilen är garanterad för) trycket faller ju ca3-4 hg pga kylan!
/ jobbat med däck läääänge
Ingen minns en fegis!!
Korsriddaren
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:57:06
Bilmodell: Corolla 1,6 Sol
Årsmodell: 2005

Re: Platta/Ovala däck...

Inlägg av Korsriddaren »

Alternativet om du vill låta bilen stå orörd hela vintern är ju att du sätter på billiga däck på plåtfälg, och sen byter till de riktiga när det blir dags att använda bilen igen. Då slipper du visst besvär i alla fall.
Skriv svar