HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
MOTOR 3S-GTE Celica GT-FOUR ST185 -90
Har bytt toppackning och planat av toppen ytterst lite...
satt ihop allt efter verkstadshandboken, Kammar och vevaxel placerade rätt för jag nollställde allt och drog runt motorn
2 varv och markeringarna stämde.
Gnista finns, Men den ger inte ens en tendens på att vilja tända på startgas direkt i insuget.
Fördelaren går ju inte sätta fel för spåret är ju förskjutet så det bara passar på ett sätt..
Nya tändstift sitter i.
Soppa kommer men det borde tända på gasen även utan...
Nån som har nån idé om kanske fuel-cut har gått i eller nått annat så snälla skicka ett PM
Har bytt toppackning och planat av toppen ytterst lite...
satt ihop allt efter verkstadshandboken, Kammar och vevaxel placerade rätt för jag nollställde allt och drog runt motorn
2 varv och markeringarna stämde.
Gnista finns, Men den ger inte ens en tendens på att vilja tända på startgas direkt i insuget.
Fördelaren går ju inte sätta fel för spåret är ju förskjutet så det bara passar på ett sätt..
Nya tändstift sitter i.
Soppa kommer men det borde tända på gasen även utan...
Nån som har nån idé om kanske fuel-cut har gått i eller nått annat så snälla skicka ett PM
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 18:04:21
- Bilmodell: Celica St165 & Starlet Rwd
- Årsmodell: 88
Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
Jag tycker ändå det låter som om att antingen motorn inte står i rätt tändläge. Har du plockat av ventilkåpan och kollat PÅ KAMAXLARNA att dom pekar rätt uppåt när veven står på nollan? Kamaxeldreven går ju att sätta fel så kolla inte på dom. Kollat så att vevdrevet sitter rätt på veven?
Eller så skulle jag kunna tänka mig att det är nått fel på tändläget på fördelaren. Prova att vrida den lite.
Eller så skulle jag kunna tänka mig att det är nått fel på tändläget på fördelaren. Prova att vrida den lite.
Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
Vevdrevet går bara sätta på ett sätt. och kammarna är inställda efter första kam-nockarna
som verkstadshandboken beskrev. Satte ihop allt, drog vevskivan till TDC. snurra veven 2 varv och kammarna stämde fortfarande. Fördelaren har setat på toppen hela tiden och har ej vart rörd eller blivit omställd. Skulle fördelaren flyttat på sig skulle den fortfarande tända men den skulle gå dåligt... Den vill som sagt inte ens ge en tendens till att vilja tända till på startgas direkt i insuget med fullt spjälslag. Gnista finns, och som jag sa tidigare. Även om det inte finns soppa borde den tända till "lite" på gasen. Ända jag kan tänka mig att att den vill tända när kolvarna är i nedre läge men kammar vev och fördelare sitter som det ska.
som verkstadshandboken beskrev. Satte ihop allt, drog vevskivan till TDC. snurra veven 2 varv och kammarna stämde fortfarande. Fördelaren har setat på toppen hela tiden och har ej vart rörd eller blivit omställd. Skulle fördelaren flyttat på sig skulle den fortfarande tända men den skulle gå dåligt... Den vill som sagt inte ens ge en tendens till att vilja tända till på startgas direkt i insuget med fullt spjälslag. Gnista finns, och som jag sa tidigare. Även om det inte finns soppa borde den tända till "lite" på gasen. Ända jag kan tänka mig att att den vill tända när kolvarna är i nedre läge men kammar vev och fördelare sitter som det ska.
Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
Testa med å vicka på alla kontaktstycken du haft lös. Kolla jordpunkten på baksidan insug så den är fast skruvad.
Är inga delar som du inte satt dit än, typ LMM eller så?(den går inte bränsle pumpen utan, men du hade ju bränsle sa du iof) Annars kollar du så inte det är dålig kontakt till bränsle control relä och resistor.
Är inga delar som du inte satt dit än, typ LMM eller så?(den går inte bränsle pumpen utan, men du hade ju bränsle sa du iof) Annars kollar du så inte det är dålig kontakt till bränsle control relä och resistor.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
Bonnvarianten och lossa ett stift och se om det gnistrar? Akta fingrarna bara, moderna tändsystem ska kunna va rätt farliga vad jag har hört...
- Fabian
- Inlägg: 143
- Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
- Bilmodell: MR2 AW11 -87
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Helsingborg
Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
du har gnista men ingen tendens till tändning på startgas. antingen så har den surat rejält, fått på fel tändhattar på fel tändstift eller så har du ingen kompression. eller så sitter det papper i insuget kanske?
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
- Fabian
- Inlägg: 143
- Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
- Bilmodell: MR2 AW11 -87
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Helsingborg
Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
risk att man bränner tändspolen om man gör så på ett modernt tändsystem, tror dock att 3SGTE inte är så modernt att det är någon fara.cheetah1 skrev:Bonnvarianten och lossa ett stift och se om det gnistrar? Akta fingrarna bara, moderna tändsystem ska kunna va rätt farliga vad jag har hört...
om den har surat så är det upp med stiften, lägg dem på golvet/stålbänk med varmluftspistolen bredvid i en kvart 20minuter och torra stiften, och sedan ner i tändstiftshålen i toppen för att torra ur i förbränningsrummen, i den mån det går.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
Jag är inte så insatt, men vad skulle det möjligen kunna göra för skillnad om stiften gnistrar utanför förbränninsrummet mot om dom gnistrar i? Om man inte låter gnistan komma nånstans, alltså om man inte har stiftet mot blocket, kan jag tänka mig att det blir problem däremot...Fabian skrev:risk att man bränner tändspolen om man gör så på ett modernt tändsystemcheetah1 skrev:Bonnvarianten och lossa ett stift och se om det gnistrar? Akta fingrarna bara, moderna tändsystem ska kunna va rätt farliga vad jag har hört...
- Fabian
- Inlägg: 143
- Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
- Bilmodell: MR2 AW11 -87
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Helsingborg
Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
jag läste inte jättenoga, fick för mig att du menade att lyfta tändhattarna från stiften. det ska inte vara några problem sålänge stiftet är jordat någonstans!cheetah1 skrev:Jag är inte så insatt, men vad skulle det möjligen kunna göra för skillnad om stiften gnistrar utanför förbränninsrummet mot om dom gnistrar i? Om man inte låter gnistan komma nånstans, alltså om man inte har stiftet mot blocket, kan jag tänka mig att det blir problem däremot...Fabian skrev:risk att man bränner tändspolen om man gör så på ett modernt tändsystemcheetah1 skrev:Bonnvarianten och lossa ett stift och se om det gnistrar? Akta fingrarna bara, moderna tändsystem ska kunna va rätt farliga vad jag har hört...
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..
ska prova byta fördelare och sen om det hjälper kanske.. för jag har gnista men när jag körde med stroblyse såg jag att den var väldigt konstig. tände lite som den själv ville..