mest körglädje? Mk3 eller st 165/ alt st162tic?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

mest körglädje? Mk3 eller st 165/ alt st162tic?

Inlägg av Johannes Rydberg »

hej håller på och funderar mkt på vilken av toyotorna är det mest körglädje i. Kanske mr 2 har mest körglädje men hur är det igentligen?

Jag har köpt en mk3 och en st 165 samt st 162 och mr2 i gt4 spelet för att testa dom olika. Har själv bara ägt och kört några mk 3 samt st 162.

Mk3 känns lite tung och klumpig speciellt sänkt då känns den som en järn platta med hjul på. Den har en mäktig kör känsla och underbart ljud i maskin. karaktären är lite last bil s lik drar bra mellan 2700-5500rpm men blir roligare hur mer man höjer ladd. Känns gedigen i driv lina och chassi men ej inredning mässigt en tung gt vagn helt enkelt men med otrolig kapacitet. Finns massor mer att skriva.

St 162 känns bra med roligt chassi ganska bra orr i maskin men är lite tråkigt ljud. Körglädje n höjs av att maskin går att varva till 7300rpm. Känns styv i chassi och med en känsla att tyngdpunkten är låg. Lite lik supran förutom att celica n väger ett halft ton mindre. Och det genererar körglädje på små vägar. St 162 ligger mkt bra på vägen enligt vad jag tycker om jag jämför med alla andra bilar jag kört. Kör mest bmw annars. E 30 e34 e32 e39 alla igår varit med dom större 6 orna och v8 samt v12.
Hur som helst förtas körglädjen lite med att det är vajrar mellan låda och spak ställ ihop med dåliga synk ringar är ingen bra komb. Plus att vajrar na kostar 3500kr st. Bara det gör att man inte till rycka i spak en i onödan direkt.
Kopplingen är ingen höjdare heller på st 162.

Mr 2 ?

St 165 tja vad jag kan läsa mej till kan den kasa på fram däcken om man pressar den. Har prövat den i gt 4 spelet och den känns förvånansvärt bra där. Lätt körd. Mer lätt körd än mk 3 an känns spelet som lite mer känslig i röven.

Tycker att känslan i spelet man får av mk3 är hyffsat lik verkligeten på det lilla taget det går att efterlikna och förmedla känsla.

Men ni som har kanske ägt bilararna i fråga eller dom jag inte ägt . Hade varit kul och höra vad ni tycker.
Med körglädje menar jag i stora hela. Motor ljud känsla i driv lina och väg hållning hur den är att köra lätt spakad m.m.

Tex är det ofta väldigt lätt att spaka och köra en bmw bra. Dom är lätta att få hyffsade tider på bana som svänger och även dom som är rakt fram. Det tyder på en bra avstämd driv lina och motor samt bra spak känsla.

Mvh johannes
eFFeT
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 17:51:11
Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sweden

Re: mest körglädje? Mk3 eller st 165/ alt st162tic?

Inlägg av eFFeT »

Tja! Är typ ny på det här forumet.. but what the hell :)
Skit i spelet, de säger ändå ingenting om känslan.
Jag äger både en st165 och en Supra MK3a.
Finns mer frågor att ställa också, tex:
Hur mycke extra är man beredd att lägga ner på bilen i både tid och pengar?
Vinterbil eller sommarbil?
Åka brett, snabbt, raktfram?

Det kanske inte är alla som håller med mig, men supran känns ganska tung tills du kommer över 1,5bar. Jag har den som sommarbrukis. Nu är det den roligaste bilen jag testat/åkt, å jag har ändå åkt å kört många trimmade och original sportbilar. Men det var ju många tusenlappar sen jag köpten den... många tusenlappar :P
- original är den ganska slö
- Tung
+ Den låter skönt
+ Växellådan är grymt bastant och fast. Resten av drivlinan är nästan också odödlig förutom kopplingen. Om du kränger på ett par slicks, laddar över 2 bar å dumpar kopplingen på 3an så kan den bli ledsen.
+ Spänn diffen så kan du drifta bäst du vill
+ Grym utgångspunkt om du ska trimma

st165an kör jag i princip original. Har inte haft den så länge så jag kan inte säga så mycket. Men jag tror att om du inte ska trimma skiten ur den så kommer du nog inte ha allt för kul på sommaren om du gillar att åka brett.
- Ganska slö
- Tråkigt ljud å mer vibrationer pga en 4 cyl
- Bara 2 liters motor
- Lite sladdrigare i lådan
+ Sjukt rolig vinterbil som original!! :)
+ Billig (köpte min för 4K ) :D
+ 4wd
Senast redigerad av eFFeT den ons 09 dec 2009, 19:07:35, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Fredrik

Bilsystemingenjör

Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!

Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: mest körglädje? Mk3 eller st 165/ alt st162tic?

Inlägg av Neblade »

Jag blev förvirrad där, Mk3? :) Vilken bilmodell är Mk3? Corolla, Celica, Starlet, Mr2, Supra?
Men det verkar som det är Supra Mk3 (-A70-kaross) du menar? :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: mest körglädje? Mk3 eller st 165/ alt st162tic?

Inlägg av Johannes Rydberg »

effet . Har sett den filmen på youutbe när du laddar 1.3kg med supran (mk3). Det är bara att grattulera till en grym bil. Villke as. Kan förstå att den är rolig. Gt 4 an (st 165) känns nog ganska tråkig i jämnförelse speciellt om den är original.

Men då är igentligen st 165 en ganska tråkigt bil och dum att satsa på igentligen eller?

Jag gillar att åka brett men inget jätte krav ifs. Men hållbart vid trim är är viktigare. Men även då är st 165 sämre av vad jag förstår.

Men hur är det med mr 2? Är dom tåliga? Och roliga? Hur blir det med mitt motor?

4k för en st 165 är riktigt nice. Det talar för den .
Mr 2 och supra är mkt dyrare.

Jag planerar att köpa nån av modellerna och ha som sommar bil. Och vill ha mellan 250-380hk beroende på vikt och om det är fyrhjuls drift eller enbart 2.

På en mk3 med en vikt på 1780kg så vill jag nog ha 380hk och på en gt 4 st 165 som väger 1600kg men med fyrhjuls drift skulle jag nog vilja gå 330- 360hk

En mr 2 är nog ganska lätt och driver på bara 2hjul skulle räcka med typ 300hk.

En st 162 (celica) turbo konv så hade jag nöjt mej vid 250hk.

Den sist nämnda bilen har jag och även turbo grenrör samt spridare 440cc och lite annat turbo konv prylar.

Men 250hk och fram hjuls drift blir inte så kul. Man kommer ju inte iväg.

Så jag får grubbla vidare.

Supra mk3 har jag haft tidigare och varit nöjd. Blir väl en sån då.

Men det hade varit kul o testat gt 4 eller mr 2.

Ni som kör gt4 och mr 2 beskriv gärna hur dom är att köra.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: mest körglädje? Mk3 eller st 165/ alt st162tic?

Inlägg av Larco »

Ni vet ju redan vad jag kommer att säga :) Att kalla st165an slö och dålig att satsa på känns ju inte rätt. Det finns i princip lika stor potential i denna som i de senare gt4orna anser jag då inte mycket har ändrats mellan generationerna.

Understyrningstendenserna gå enkelt att fixa till genom att öka castervinkeln på framhjulen vilket gör att när man i en sväng har hjulen vridna och vikten förskjuts på det främre ytterhjulet får man effektivt större cambervinkel. Det gör att hela hjulets slitbana har kontakt med vägen vid hårdare kurvtagning snarare än bara ytterkanten. Sedan en styvare krängningshämmare bak för att hålla fronten/bilen mer parallellt med vägen. Det kommer att göra under för väghållningen.

280-300 hk på svänghjulet är inget större problem för maskinen men man bör ju precis som på supra MK3 se till att topplockspackningen står pall för det. På supran räcker det tydligen med att dra toppbultarna lite hårdare. Om det även räcker på st165 och st185 låter jag vara öppet. ST205 packningen är väl att rekomendera dock. Se bara till att hålla spikningar och lambdavärde i shakt sen så är du hemma. Kolvarna går ju framför allt sönder pga spikningar, smidda är dock ingen dum idé.
Trimmet kommer ju ändå vara skapligt lika mellan bilarna så det tar jag inte upp i någon större utsträckning här.

Sen väger st165 inte 1600kg, den har tjänstevikt på 1560kg på pappret. Sen kan man om man vill ersätta reservhjul och domkraft med däckfixburk för att spara 30kg till.

Visst går det att åka brett med st165an utan större problem och man har mycket högre hastighet medan man gör det också pga 4wd ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: mest körglädje? Mk3 eller st 165/ alt st162tic?

Inlägg av Johannes Rydberg »

ahh det hade varit kul o köpt en gammal gt4 st165 men om man ändrar hjul vinklar sliter den inte däck då?

sen är det där med synkringrarna men det är väl mer ett fel som man kan skita i eller ?
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: mest körglädje? Mk3 eller st 165/ alt st162tic?

Inlägg av Impreza »

har "byggt" både mr2 turbo (3sgte) och supra mk3 (7mgte) .
Jag hade valt mr2 i alla lägen men eftersom du var mer intressead av celican än mr2 så röstar ja på celica.
Men hade tatt st185 istället då st165 är rätt rostiga i dagens läge. visst finns säkert fina sådanna med men du har större chans o få en rostfri st185 än 165.
Sen visst 3sgte spricker kolvar på om du plockar mer effekt men vet inte hur mycket du hade tänkt o plocka.
O andra sidan så e 7mgte inte driftsäker alls i mina ögon. Den supran ja grejjade med var total katastrof.
Vevlagerras o topplockspackningar är de mest kända felen på 7mgte. Då hade ja helre tatt 2,5liters supran om du ska ha mk3. Eller mk4 med 2jz . Får tänka på att bilarna blir gamla nu.
Men o andra sidan kör du gamla bmws så e du nog rätt van att de rasar ;)
Kör själv e30 325a och kompisen 318 o de bägge rasar för jämna .Kan inte påstå att just vi har otur. de flesta e30 e rätt skrot speciellt med m20 motorn. därimot m50 maskinen e finare !
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Skriv svar