Slirande spännhjul?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Tim »

tack för alla tips! ska testa att svänga och se om ljudet kommer...
Men jag tycker iofs att ljudet är mer metalliskt gnissel än gummi slir.
Toyota Rav4 D4D -03
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Dale »

PierreW skrev:Hellre att ja offrar remmen med spray än fingrarna med ett stearinljus. ;)

Ta tantens vattendush flaska eller vad som helt annat som är blött o inte petrolium baserat o spraya på remmen.
Fegis, finns ju dom som byter remmen på bubblorna under drift med. ;-)
Håller man i ett långt ljus och på den sidan där remmen går från hjulet är det ingen större fara.

Bra tips de där med vattenduschflaskan frexten.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Pugho »

Dale skrev: Fegis, finns ju dom som byter remmen på bubblorna under drift med. ;-)
:) 5 sekunder..
http://www.youtube.com/watch?v=BQhfcdQf1QA
____________________________
Mikael Cedergren
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Vossen »

Dale skrev:
Vossen skrev:
Dale skrev:Ta ett stearinljus å lägg mot remmens insida när motorn går på tomgång å se om det blir tyst. Gör det inte det så kan de iofs vara spännrullen/hjulet och slirar den på kamremmen kan man nöta av remmen vilket är inte så bra. Vattenpumpen sitter väll på den sidan med och servopumpen. Många grejjer. ;-)
Stearinljus vad i hell troode du var riktig mek :lol: nää ta 5-56 lr liknade och spruta på remmens insida när motorn är igång försvinner ljudet så är det remmen som måste bytas du kan även kolla på remmens insida om det är fullt med sprickor men har bilen gått 13000 mil så är den garanterat sprucken
Kör du 5-56 på remmen kan den behövas bytas ut iaf. 5-56 lr liknande är för metaller och inte remmar. Isf finns de speciella remsprayer. Själv tycker jag stearinljus funkar fint för de har man hemma vilket man inte brukar ha med remspräjer.
silikon sprej funkar fint med
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Speedo »

Tim skrev:tack för alla tips! ska testa att svänga och se om ljudet kommer...
Men jag tycker iofs att ljudet är mer metalliskt gnissel än gummi slir.
Jag hade ett metalliskt gnisselljud på tomgång från min Avensis -02. Märktes mest när det var kallt. Visade sig vara lagret till spännrullen. Bilen har gått hade gått drygt 11000mil. Rep på Toyota hade kostat kring 4500kr, men betalade inte en krona tack vare Trygghets/TKG-garantin. Remmen byttes i samma veva, som jag dock fick betala inköpspris för. Har inte hört ljudet något mer sedan.
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Tim »

Speedo skrev:
Tim skrev:tack för alla tips! ska testa att svänga och se om ljudet kommer...
Men jag tycker iofs att ljudet är mer metalliskt gnissel än gummi slir.
Jag hade ett metalliskt gnisselljud på tomgång från min Avensis -02. Märktes mest när det var kallt. Visade sig vara lagret till spännrullen. Bilen har gått hade gått drygt 11000mil. Rep på Toyota hade kostat kring 4500kr, men betalade inte en krona tack vare Trygghets/TKG-garantin. Remmen byttes i samma veva, som jag dock fick betala inköpspris för. Har inte hört ljudet något mer sedan.
Trygghets/TKG-garantin? Det låter ju som en enkel lösning ;) :D
Toyota Rav4 D4D -03
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Speedo »

Ja, det är ju en av dom stora fördelarna med Toyota. Kravet är att den är inte fyllda 8år(från första reg-datum), inte gått över 15000mil och alltid är servad på Toyota. Täcker det mesta också. Läs mer här:
http://www.toyota.se/ownership/agande_t ... kring.aspx

Kvalitetsgaranti hette det tydligen föressten. ;)
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Tim »

Speedo skrev:Ja, det är ju en av dom stora fördelarna med Toyota. Kravet är att den är inte fyllda 8år(från första reg-datum), inte gått över 15000mil och alltid är servad på Toyota. Täcker det mesta också. Läs mer här:
http://www.toyota.se/ownership/agande_t ... kring.aspx

Kvalitetsgaranti hette det tydligen föressten. ;)
Happ då sprack det när förra ägaren servaden förra gången...
samt att meca har gjort någon tidigare service med =/
Toyota Rav4 D4D -03
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Slirande spännhjul?

Inlägg av Speedo »

Fasen... otur.

Men det här var lite intressant... kolla inlägget längst upp här. Verkar som man kan "få tillbaka" kvalitetsgarantin genom att göra en fullservice, om man tidigare missat någon?
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page ... odelID=406
Skriv svar