Vilken växellåda till MR2 '91

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Eric
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 10:59:09
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Vilken växellåda till MR2 '91

Inlägg av Eric »

Hej!
Jag har lite problem med min växellåda i MR2an från 1991. Synkringarna är sletna så vissa växlar(speciellt tvåan, men även femman & backen) är svåra att få in, och ibland så "hänger sig" hela lådan i neutralläge och det går inte föra in någon växel alls. Pumpa på kopplingen några gånger hjälper, men är lite irriterande när man inte har tid att tappa farten.
Jag har hört från diverse håll att MR2an har en identisk motor som Camryn, och förhoppningsvis då också en identisk växellåda. Finns det någon här som kan verifiera det? Isf. så borde det finnas en växellåda i bättre skick att tillgå på valfri skrot. Fick ett pris från min lokala toyotahandlare om att byta synkringarna i lådan som var på 6000+. Att gå in i växellådan och knåpa vågar jag mig nog inte på själv, men byta hela lådan har aldrig varit något problem på tidigare bilar.

Så, sammanfattningvis: Finns det en växellåda från en annan bilmodell än MR2 som passar ihop med motorn från en icke turbo MR2 från 1991?

Tackar på förhand!
// Eric
krutis
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 13 mar 2009, 09:24:01
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 91
Ort: Falkenberg

Re: Vilken växellåda till MR2 '91

Inlägg av krutis »

är det en gti du har?

det finns låder som har samma innehåll som mr2an men det är olika chassie.

Kolloa lagabasen.se finns beg mr2 växellåder.

mvh//Niklas
http://www.citius.se
Sveriges snabbaste mr2a runt banan?
Användarens profilbild
Joey
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
Bilmodell: Supra Mk3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sweden

Re: Vilken växellåda till MR2 '91

Inlägg av Joey »

camryn har samma motor som usa versionen av mr2 som har 2,2 liters 5S-FE motor på 130hk, vet inte om lådorna är samma men det är nog mycket möjligt.
Men har du en GTI med 3S-GE motorn är det definitivt inte samma låda som i camryn, men möjligt att den passar, har nått svagt minne av att någon påstått det iaf, dock inte alls lika hållbar vad jag hört.

Men har du kunskap nog att byta växellåda borde du nog kunna öppna den och byta synkringar också, bara hålla reda på hur allt sitter ihop och ta det lugnt. Då lär du dig ju dessutom nått nytt.
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar

Mr2 gen2 turbo -90
Skriv svar