Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Förresten grabbar. Vart får man lättast tag på en 3T-G Motor. har letat fruktlöst på nätet. Tänkte att det är nog det bästa som jag hade kunnat hinka i min Corolla Ke20 och fortfarande gå igenom besiktningen utan att behöva klassa som Ombyggt och betala 4000:- i besiktningsavgift
Har sett några 2T-G (som ovan)på danska skrotar. Men dom har ungf. dubbla hästarna jämfört med KE20:n så du åker nog på lite ombyggnationer i varje fall om du vill ha en laglig bil.
En 2T-C eller 3T-C skulle se lite sunkigare ut men skulle fortfarande ge mycket mer effekt än K-spisen. Riktigt bra motorer dessa.
2T-C (1.6l), 3T-C (1.8l). Stötstångshemi, crossflow. (mycket vanligare på svenska skrotar)
Erik Berg Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Så det innebär att 3T-G'n ligger på ca 100hk, mm. kanske är lite mkt om man har i åtanke att max tillåtna effektökning är 20%. Men säg tex 2T-C resp 3T-C , Vilken bil satt de i från början, så att man vet vad man ska söka efter?
Ser ut som ett nice projekt som du håller på med förresten
åh du min milde! är det din motor? finns det en 3k-r i sverige så måste jag spana in den! byggdes ett fåtal av dem för racing, det är en 3k-c uppborrad från 1,2 till 1,3liter med överliggande dubbla kammar och crossflow, så pass ombyggd att den nästan inte kan kallas K-motor. kommer inte ihåg effektsiffrorna, men har för mig att det ligger runt 150hk och 9k rpm? står en på Toyotas Museum i japan. är en bild och ett videoklipp lite längre ner på den här sidan: http://www.kp61.net/
MVH Fabian Hallbom
--------------------------- FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering) FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)