Justera förgasare 4k-c

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
lunnis
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:39:21
Bilmodell: Supra mk2
Årsmodell: 1986

Justera förgasare 4k-c

Inlägg av lunnis »

Hej jag har en charmant med 4k-c i och den går inte riktigt som den ska.
Så vet någon hur man ställer in originalförgasaren på bästa sätt?

/Johannes
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Justera förgasare 4k-c

Inlägg av Hemiyoda »

Du har inte nå läckor nånstans då? Vakumslangar hela? Orig avgassystem? Får den för lite eller för mycket sås?
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
lunnis
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:39:21
Bilmodell: Supra mk2
Årsmodell: 1986

Re: Justera förgasare 4k-c

Inlägg av lunnis »

Alla vakumslangar är okej och avgassystemet är original fast det läcker som fan mellan insug och grenrör.
Den går bra över 3000varv tror att den får för lite sås innan andra spjället öppnar.
Jag har för mej att jag sett någon guide på clubK eller något annat engelskt forum men min inloggning fungerar inte längre, så jag tänkte att det kanske fanns någon här som har den infon.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Justera förgasare 4k-c

Inlägg av Neblade »

Börja med att fixa läckan mellan insug och motor.

Glöm inte att kolla tänddelar(även om det kanske inte är problemet i ditt fall) och kondesatorn(!). Av egen bitter erfarenhet. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Justera förgasare 4k-c

Inlägg av Starlan1 »

Jag har svarat på den här frågan på gamla forumet några ggr.. ;)
Finns en rad fel men de blir slitna med tiden i spjällaxlarna o drar tjuvluft vilket får bränsle/luftblandn.att bli fel..Sen kan flottörnivån vara fel,den ser man på framsidan av förg igenom ett litet runt fönster med en "blästrad" prick i mitten o där skall nivån vara!.Vet inte hur förg är uppbyggd på din bil men motsvarande på Starleten så är inte blandskruven direkt justerbar efter -81 års modell utan verktyg,sitter som en liten rund hylsa på sidan alt spårskruv med en fjäder bakom, om den e justerbar!Man kan ta en mindre rörtång o klämma ihop hylsan på plats o på så vis justera den.Skruva ur den o titta på spetsen det får inte vara nåt spår i den!obs räkna varven du drar ur så du hamnar någorlunda igen!Elektriska munstycket som sitter lite högre upp på samma sida med 12mm fattning har en O-ring som kan vara trasig/deformerad bara o byta!(jag har sånna!)Sen är det som det skrivs om att täta ev läckor imellan grenrör avgas!+Det som jag sett oxå packn mellan toppen o grenrör/avgas som har en tendens att orsaka dessa problem!Tändning o andra justeringar
av typ brytare måste oxå iaktas!Berätta vad du har för uppsättning under huven,så skall jag försöka hjälpa dig!
Mvh Anders (Starlettoken)
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
lunnis
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:39:21
Bilmodell: Supra mk2
Årsmodell: 1986

Re: Justera förgasare 4k-c

Inlägg av lunnis »

starlan1 skrev:Jag har svarat på den här frågan på gamla forumet några ggr.. ;)
Finns en rad fel men de blir slitna med tiden i spjällaxlarna o drar tjuvluft vilket får bränsle/luftblandn.att bli fel..Sen kan flottörnivån vara fel,den ser man på framsidan av förg igenom ett litet runt fönster med en "blästrad" prick i mitten o där skall nivån vara!.Vet inte hur förg är uppbyggd på din bil men motsvarande på Starleten så är inte blandskruven direkt justerbar efter -81 års modell utan verktyg,sitter som en liten rund hylsa på sidan alt spårskruv med en fjäder bakom, om den e justerbar!Man kan ta en mindre rörtång o klämma ihop hylsan på plats o på så vis justera den.Skruva ur den o titta på spetsen det får inte vara nåt spår i den!obs räkna varven du drar ur så du hamnar någorlunda igen!Elektriska munstycket som sitter lite högre upp på samma sida med 12mm fattning har en O-ring som kan vara trasig/deformerad bara o byta!(jag har sånna!)Sen är det som det skrivs om att täta ev läckor imellan grenrör avgas!+Det som jag sett oxå packn mellan toppen o grenrör/avgas som har en tendens att orsaka dessa problem!Tändning o andra justeringar
av typ brytare måste oxå iaktas!Berätta vad du har för uppsättning under huven,så skall jag försöka hjälpa dig!
Mvh Anders (Starlettoken)
Bra svar, nu har jag lite att kika på.
Det finns två justerskruvar med fjäder bakom, en är ju till tomgången så då borde den andra vara till blandningen.
Läckan är mellan grenrör/insug, det är tätt med nya packningar mot toppen.
Det som är gjort med den är att jag har planat toppen 1.5mm och portat den lite, sen har jag moddat reglagen på förgasaren så andra spjället öppnar mekaniskt och tändningen har jag ställt fram ett par grader.
Måste säga att bilen går bra mycket bättre än tidigare iaf, ska göra en mätning med gtechen sen så man får se hur stor skillnad det är mot innan.
Problemet är ju att den går oroligt på låga och den dör en snabbis när man växlar på för låga varv.
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Justera förgasare 4k-c

Inlägg av Starlan1 »

Ok !
Det låter som starletförgasaren rakt igenom!Eftersom du planat o portat locket så skulle jag föreslå att du borrar upp huvumunstycket i förg från original 1,06mm till 1,20 mm för att kompensera lite!Du kan även shimsa acc pumpen genom att lägga 2mm i typ brickor mellan
där armen från förg sitter till stången som går ner till spjällaxeln.Sitter som en liten sprint med plast hylsa där.Du gör slaget längre på hävarmen!.Men kolla om spjällaxlarna glappar mycket först då detta är avgörande för funktionen!Man kan göra en fuling genom att lägga ena sidan av axeln mot typ skruvstycket o knacka andra sidan lite lätt för att stuka axeln till
täthet,men var försiktig! ;) Du skall inte dra ur axlarna utan de skall sitta kvar i förg!
Vart bor du?
/A
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Justera förgasare 4k-c

Inlägg av cheetah1 »

lunnis skrev:Läckan är mellan grenrör/insug
Hur menar du här? Grenrör = insug, eller är jag ute och cyklar i skogen nu? Eller menar du att det är typ EGR på den eller nåt liknande, som läcker? Det är väl knappast heller bra isåfall...
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Justera förgasare 4k-c

Inlägg av Neblade »

cheetah1 skrev:
lunnis skrev:Läckan är mellan grenrör/insug
Hur menar du här? Grenrör = insug, eller är jag ute och cyklar i skogen nu? Eller menar du att det är typ EGR på den eller nåt liknande, som läcker? Det är väl knappast heller bra isåfall...
Det är ju inte Cross-flow på k-motorerna, så läckan är nog mellan toppen och insug+avgas. Dvs Avgas och Insug ligger an emot samma yta, samma packning. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar