Lufta kylsystemet på en celica 87

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
rogerZ
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 17 apr 2010, 13:16:48
Bilmodell: celica
Årsmodell: 1987
PostOrt: iggesund

Lufta kylsystemet på en celica 87

Inlägg av rogerZ »

Jag har problem med min celica 87 värmen kommer och går den går bra annars ibland kommer det värme efter ett tag kommer det kall luft tror jag har luft i systemet vet ej hur jag får bort det!
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Lufta kylsystemet på en celica 87

Inlägg av PartyBoy »

Har du bytt någon komponent eller har den bara blivit sån?
---------------------------
Toyota Mek
rogerZ
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 17 apr 2010, 13:16:48
Bilmodell: celica
Årsmodell: 1987
PostOrt: iggesund

Re: Lufta kylsystemet på en celica 87

Inlägg av rogerZ »

den var så när jag köpte den! dom sa att dom hade bytt termostat på den för den hade gått varm den blir inte varm nu
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1622
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Lufta kylsystemet på en celica 87

Inlägg av Neblade »

Ställ bilen i en uppförsbacke, öppna kylarlocket (akta: vänta tills motor svalnat först!), fyll på kylarvätska, starta motorn, sjunkter det/bubblar så fyll på igen och vänta en liten stund.
Så har jag fått lära mig att man ska göra, men själv hade jag aldrig det problemet på min ST162.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
rogerZ
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 17 apr 2010, 13:16:48
Bilmodell: celica
Årsmodell: 1987
PostOrt: iggesund

Re: Lufta kylsystemet på en celica 87

Inlägg av rogerZ »

ok ska testa det
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Lufta kylsystemet på en celica 87

Inlägg av xxargs »

kanske biltema 19-1364 kylvätskepåfyllare 649kr - kräver dock tryckluft för ejektorn som skapar den tämligen starka vakumet.

prinsipen är att med ejektorn tömmer kylsystemet på luft till kanske 15-50 mBar eller så (står inget hur djupt det suger - men tryckluftejektorer av hyfsat kvalitet kan gå så lågt ned i tryck) och därefter låter man nippeln suga kylvätska tills vakumet upphör - och så kanske man kör en gång till... - fördelen med ejektor är att den är 'fool proof' och skadas inte ifall någon kylslang skulle knögla ihop sig av vakumet (vilket är stor chans att de gör) och ejektorn bli full med kylvätska om man vakumtömmer ett tämligen full system.

har man vattensug av samma typ som på kemilabbarna i skolan så kan dessa också gå ned till runt 15-30 mbar med kallt vatten.

finns motsvarande för bromssystem (15-1392) för ungefär samma pengar där man dock nöjer sig med en hand-vakumpump.


att köra med hög vakum är IMHO den bästa sättet att få en luftbubblefri system när den fylls upp senare och man slipper jaga den där luftbubblan som stoppar värmesystem eller gör bromsar svampiga.

har man typ jula vakumpump mm. så får man ännu högre vakum, dock får man göra arragemang med mellanbehållare så att man inte får flytande kylvätska/bromsvätska i själva pumpen om det inte gåt som tänkt eller kylslang imploderar plötsligt.
Skriv svar